Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1347837_0001.png
1347837_0002.png
1347837_0003.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN18. marts 2014Folketingets Forsvarsudvalg har den 18. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 162 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Vil-lumsen (EL).

Spørgsmål nr. 162:

”Vil ministeren gøre rede for sin og Forsvarsministeriets fortolkning af udry kningsbekendtgø-relsen, jf. TV2 Østjyllands reportage 17. februar 2014 om en uly kke, hvor en brandbil for-ulykkede på Djursland og kostede en brandmand livet?”

Svar:

Justitsministeriet og Beredskabsstyrelsen er anmodet om en udtalelse til brug for besvare l-sen af spørgsmålet.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst fø lgende:”Justitsministeriet skal indledningsv is bemærke, at ministeriet ikke har et nærmerekendskab til den sag, som omtales i den i spørgsmålet nævnte reportage.Justitsministeriet kan imidlertid mere generelt oplyse, at det i færdselslovens § 1 erfastsat, at loven, hvor andet ikke er bestemt, gælder for færdsel på vej, som benyttestil almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.Det følger af § 7, stk. 1, i færdselsloven, at justitsministeren fastsætter bestemmelserom udrykningskørsel og herunder kan frav ige regler i færdselsloven. I medfør herafhar Justitsministeriet udstedt bekendtgørelse nr. 154 af 25. februar 2009 om udry k-ningskørsel (udrykningsbekendtgørelsen)._____________________________________________________________________________________________________________________________ __________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Det følger af § 1 i udrykningsbekendtgørelsen, at udrykningskørsel kun må foretages,når det skønnes nødvendigt af hensyn til politimæssige opgaver, personredning,brand, forureningsuheld, færdselsuheld eller afværgelse af omfattende skader i øvrigt.Efter § 8, stk. 1, i udry kningsbekendtgørelsen kan føreren af køretøjet under udryk-ningskørslen i tilfælde, hvor det skønnes påtrængende nødvendigt, og hv is der samt i-dig udv ises ganske særlig forsigtighed, undlade at fø lge reglerne i færdselslovens § 4,stk. 1, om at efterkomme de anv isninger for færdslen, som gives ved færdselstav ler,afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalan læg, mv., færdselslovens kapitel 4 omfærdselsregler for kørende, færdselslovens kapitel 5 om hastighed og færdselslovenskapitel 6 om særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej.Føreren af et køretøj under udry kning skal dog altid efterkomme de anv isninger forfærdslen, som gives af politiet eller andre, som justitsministeren har bemyndiget til atregulere færdslen, ligesom føreren altid skal efterkomme signaler eller andre anv isnin-ger for færdslen ved jernbaneoverkørsler og broer, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 2.Herudover skal føreren ved fremkørsel i lysreguleret kry ds mod rødt eller gult lys end-videre nedsætte hastigheden så meget, at der straks ka n standses for eventuel tvær-gående trafik, jf. § 8, stk. 3. Endelig fremgår det af § 8, stk. 4, at anvendelse af ud-rykningssignal ikke fritager føreren for pligten til at optræde hensynsfuldt og udv iseagtpågivenhed over for andre trafikanter.Er betingelserne for at foretage udrykningskørsel, jf. bekendtgørelsens § 1, ikke op-fyldt i en konkret situation, kan der ikke foretages udrykningskørsel. Det indebærer, atfærdselslovens almindelige regler skal overholdes under kørslen inden for færdselslo-vens anvendelsesområde.”Beredskabsstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst fø lgende:”Regler for udrykningskørsel er fastlagt i Justitsministeriets bekendtgørelse om udry k-ningskørsel, der er fastsat med hjemmel i færdselsloven.Ifølge udrykningsbekendtgørelsen må udry kningskørsel kun foretages, når det skønnesnødvendigt af hensyn til politimæssige opgaver, personredning, brand, forurenings-uheld, færdselsuheld eller afværgelse af omfattende skade i øvrigt. Beredskabsstyrelsenfinder ikke, at der i udry kningsbekendtgørelsen – eller i færdselslovgiv ningen i øvrigt –er belæg for at antage, at udrykningskørsel må finde sted i andre tilfælde end de anfø r-te, jf. ”kun”.
Ansvaret for at sikre overholdelse af reglerne om udry kningskørsel, herunder for, atchaufførerne har den fornødne uddannelse, påhv iler den enkelte arbejdsgiver. Inden forredningsberedskabet påhv iler ansvaret således Beredskabsstyrelsen for så v idt angårdet statslige redningsberedskab, kommunalbestyrelsen for så v idt angår det kommu naleredningsberedskab samt vedkommende entreprenør, såfremt der med denne er indgåetaftale om varetagelse af opgaver inden for det kommunale redningsberedskab.Som anført er udrykningsbekendtgørelsen fastsat med hjemmel i færdselsloven, som –hvor ikke andet er bestemt – gælder for færdsel på vej, som benyttes til almindeligfærdsel af en eller flere færdselsarter. Uden for lovens dækningsområde er såledesfærdsel på lukket bane eller vej. Rutinering af uerfarne chauffører i udry kningskørsel iforbindelse med uddannelses - eller øvelsesvirksomhed skal således foregå på en lukketbane eller vej. Dette har Beredskabsstyrelsen i 2007 orienteret de statslige beredskabs-centre samt KL og Foreningen af Kommunale Beredskabschefer om.”Jeg kan henholde mig til det, Justitsministeriet og Beredskabsstyrelsen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen