Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1335407_0001.png
1335407_0002.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN17. februar 2014Folketingets Forsvarsudvalg har den 23. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 139 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarstenLauritzen (V).

Spørgsmål nr. 139:

Ministeren bedes forholde sig til hensigtsmæssigheden ved den nuværende fordeling afmiljøudrustede marinefartøjer i hhv. Øresund og Limfjorden, herunder miljøudrustedefartøjer af MHV 900-klassen, set i lyset af antallet af episoder med olieudslip, samtkarakteren af disse, i hvert af de to områder.

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for besvarelsen af spørgsmålet.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:”Forsvarsministeriet har i april 2008 udsendt Kapacitetsundersøgelse vedrørende havmiljø.Formålet med kapacitetsundersøgelsen var at undersøge, hvorvidt den nationalemålsætning for beredskabet til bekæmpelse af havmiljøforureninger var tilstrækkeligsammenholdt med risikoen for forureninger med olie og kemikalier, herunder hvorvidt desamlede ressourcer til forureningsbekæmpelse til søs var placeret mest hensigtsmæssigt iforhold til erkendte risici. Kapacitetsundersøgelsens konklusioner og anbefalingerunderbygges af BRISK-rapporten (RISK OF OIL AND CHEMICAL POLLUTION IN THE BALTICSEA), som er offentliggjort af HELCOM i år 2012, hvori det vurderes, at placeringen afdanske kapaciteter er hensigtsmæssig.I 2012 konkluderedes det i Søfartsstyrelsens årlige statusnotat til Folketinget om sikkerhedtil søs, at:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Der har siden 2007 været en positiv udvikling i sikkerheden til søs i danske farvande.
Denne vurdering baseres på en række centrale indikatorer for sikkerheden til søs i dedanske farvande, herunder sejladsaktiviteten, antallet af grundstødninger og kollisioner,anvendelsen af lods, antallet af alvorlige arbejdsulykker og skibsfartens påvirkning afmiljøet.”Disponeringen af skibe og fartøjer til bekæmpelse af olieforurening baserer sig fortsat påKapacitetsundersøgelse vedrørende havmiljø, BRISK-rapportens anbefalinger og på løbendeoplysninger som bl.a. Søfartsstyrelsens årlige statusnotat. Samlet set er det således fortsatvurderingen, at miljøberedskabet inklusive søværnets skibe og marinehjemmeværnetsmiljøudrustede fartøjer er optimalt placeret, herunder også i Øresund og Limfjorden.”Jeg kan henholde mig til det, Forsvarskommandoen har oplyst.Med venlig hilsen
Nicolai Wammen