Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1334543_0001.png
1334543_0002.png
1334543_0003.png
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN13. februar 2014Folketingets Forsvarsudvalg har den 15. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 130 tilforsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Esper-sen (KF).

Spørgsmål nr. 130:

”Kan ministeren oplyse, hvornår Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, har fåetændret dets opgave fra at give et kontrolbud til at give udkast til kontrol bud, jf. svaret påFOU alm. del – spm. 52? Iflg. referatet fra Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestesamarbejdsudvalg af 16. marts 2010 udtaler Dir. Preben Elnef imilertid, at opgaven var, atForsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste skulle afgive et kontrolbud. Hvornår modtogForsvarskommandoen udkastet til kontrolbud for Østdanmark (jf. postlisten)? Er det nor-malt, at Budget- og Controllingsektionen i Forsvarskommandoen gennemgår en Niveau IImyndigheds afgivne kontrolbud? Er det sket tidligere for Forsvarets Bygnings- og Etablisse-mentstjeneste, eller for andre myndigheder i Forsvaret?”

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:”Formålet med et kontrolbud er at sikre, at en statslig institution ved antagelse af eks-terne bud og indgåelse af kontrakt ikke påtager sig meromkostninger i forhold til atudføre opgaven selv.De EU-retlige principper om gennemsigtighed og ligebehandling mv. gælder også foret kontrolbud, selvom et kontrolbud ikke kan sidestilles med et tilbud.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Reglerne om kontrolbud er endvidere fastsat i Udbudscirkulæret § 7 (cirk. nr. 2 af 13-01-2010).Når en statslig institution gennemfører et udbud med eget internt kontrolbud, følgerdet derfor af reglerne om gennemsigtighed og lighed, at alle tilbudsgivere skal haveadgang til samme information på samme tidspunkt. For så vidt angår udarbejdelsen afet kontrolbud skal ordregiver sikre, at der ikke, i tilrettelæggelsen af arbejdet medkontrolbuddet, gives myndigheden selv konkurrencefordele, således at private virk-somheder stilles ringere på et usagligt grundlag.Forsvaret ser ingen forskel mellem ”at give udkast til kontrolbud” og ”afgive kontrol-bud”. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har på vegne af Forsvaret udar-bejdet kontrolbud for både Øst- og Vestdanmark, som givet den økonomiske volumen,er blevet valideret af Forsvarskommandoens Økonomistab, for så vidt angik de øko-nomiske beregninger. Formålet med valideringen var at sikre, at Forsvarets bud villevære økonomisk levedygtigt i hele kontraktens levetid, at buddet levede op til budget-vejledningens regler for drift af indtægtsdækket virksomhed og for at sikre, at For-svarskommandoen levede op til sin kontrol- og tilsynspligt.Det er afgørende, at et kontrolbud er retvisende. En offentlig myndighed har ikke mu-ligheden for at inddække tab, hvis et kontrolbud viser sig, at have været for optimi-stisk, og kontrakten dermed rettelig burde have været tildelt en privat leverandør. For-svarskommandoen, som øverste økonomisk ansvarlige enhed i Forsvaret, har helt na-turligt gennemgået Forsvarets kontrolbud for økonomisk soliditet, når der er tale omså omfattende kontrakter på facility managementområdet med minimum løbetid påhenholdsvis 5 og 4 år. Det har været essentielt for både Forsvarskommandoen og For-svarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, at kontrolbuddene har været så retvi-sende som muligt, at de efterlevede de gældende regler på området, og at de, ud fraet forsigtighedsprincip, var så robuste, at de kunne imødegå driftsmæssigt underskud.Som offentlig myndighed kan Forsvaret ikke tillade sig at tage forretningsmæssige risi-ci i forbindelse med et kontrolbud.Den 14. april 2011 blev Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste skriftligt gjortbekendt med Forsvarskommandoens ønske om en gennemgang af kontrolbuddet for-ud for færdiggørelsen. Forsvarskommandoens Økonomistab var løbende involveret iForsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste arbejde med udarbejdelse af kontrol-buddet for så vidt angik de økonomiske beregninger, idet det endelige oplæg til kon-trolbud var Forsvarskommandoens Økonomistab i hænde for gennemsyn den 15. au-gust 2011.
Forsvaret har gennemført ganske få udbud af egen opgaveløsning med kontrolbud, ogder er derfor ikke en etableret praksis på kontrolbudsområdet. Men erfaringerne fra degennemførte udbud og kontrolbud vil blive medinddraget fremadrettet i tilrettelæggel-sen af udbudsforretninger, hvor der afgives kontrolbud.”
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen