Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1297303_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
6. november 2013
Folketingets Forsvarsudvalg har den 9. oktober 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 13 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Esper-
sen (KF).
Spørgsmål nr. 13:
”I forlængelse af samrådet om EH 101 helikopternes indsættelse i Afghanistan bedes mini-
steren tilsende udvalget et notat, der redegør for Storbritanniens erfaringer m.h.t. vedlige-
holdelse af helikoptere, der har været indsat i Afghanistan.”
Svar:
Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-
se. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst:
”Storbritannien har overfor Forsvarets Materieltjeneste oplyst, at de britiske EH-101
helikoptere var indsat i Afghanistan i perioden november 2009 - maj 2013. I perioden
havde briterne til stadighed udsendt 5-7 stk. EH-101 helikoptere, og i alt har der været
udsendt 22 stk. britiske EH-101 helikoptere til Afghanistan. De væsentligste tekniske
udfordringer i Afghanistan var lav motorydelse pga. slitage i kompressorbladene, og
efter hjemtagelsen fra Afghanistan har de tekniske udfordringer primært været inspek-
tion og reparation af diverse skader pga. det hårde sandfyldte miljø i Helmand områ-
det.
Operationerne med de britiske EH-101 helikoptere er hovedsagligt foregået i sandfyld-
te miljøer og udenfor præparerede landingsområder. Storbritannien har overfor For-
svarets Materieltjeneste oplyst, at deres erfaringer i disse operationer viste, at på de-
res RTM322 Mk200 motorer, der er sammenlignelig med de danske RTM322 Mk250
motorer, var den gennemsnitlige flyvetid mellem udskiftning af motorer (den såkaldte
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mean Time Between Removal) på 326 flyvetimer. Den relativt lave Mean Time Bet-
ween Removal skyldtes primært eroderede kompressorblade og blokerede Nozzle
Guide Vanes, som følge af operationerne i det sandfyldte miljø.”
Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen