Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1297306_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
6. november 2013
Folketingets Forsvarsudvalg har den 9. oktober 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 12 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 12:
”Ministeren bedes forklare, hvorfor ministeren ikke har orienteret forsvarsforligskredsen om
den seneste tids væsentlige udvikling i EH 101 sagen. Finder ministeren, at denne manglen-
de orientering af forligskredsen lever op til ministerens løfte om bedre inddragelse af forligs-
kredsen?”
Svar:
Jeg kan i forhold til den konkrete sag konstatere, at Folketingets Forsvarsudvalg løbende er
blevet holdt orienteret om udviklingen i fordeling af omkostninger vedrørende EH-101 heli-
kopternes motorproblemer gennem besvarelse af udvalgsspørgsmål og samrådsspørgsmål.
Konkret er udvalget blevet orienteret ved følgende lejligheder:
Samrådet den 31. maj 2012.
Af besvarelsen fremgår bl.a. følgende:
”I og med at problemernes omfang ikke er afdækket på nuværende tidspunkt, foreligger
der i sagens natur ikke oplysninger om de samlede udgifterne til udbedringen af motor-
fejlen.
Forsvaret har oplyst, at det er aftalt mellem Forsvarets Materietjeneste og Rolls-Royce
Turbomeca, at de økonomiske forhold vedrørende hændelsen skal afklares, når årsager-
ne til uregelmæssighederne på EH101 motorerne er afdækket, og der foreligger en plan
for reparation af de beskadigede motorer.”
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FOU spørgsmål 134 besvaret den 20. marts 2013.
Af besvarelsen fremgår bl.a. følgende:
”Forsvaret har den 27. februar 2013 modtaget leverandøren Rolls-Royce Turbomeca’s
indledende oplæg til en mulig reparationsomkostningsfordeling, som herefter vil indgå i
de videre drøftelser. Det er forsvarets opfattelse, at en eventuel aftale om omkostnings-
fordeling afhænger af årsagerne til de opståede fejl og bør afvente afklaring heraf.”
Samrådet den 6. juni 2013.
Af besvarelsen fremgår bl.a. følgende:
”Det er endvidere forsvarets vurdering, at de direkte relaterede merudgifter til de anfør-
te tekniske problemer udgør i størrelsesordenen 75 mio. kr. Forsvaret har været i dialog
med Rolls Royce Turbomeca om en mulig fordeling af denne merudgift siden ultimo fe-
bruar 2013, men det har endnu ikke været muligt at opnå en tilfredsstillende aftale her-
om. Senest har Rolls Royce Turbomeca tilbudt at betale i alt 2,5 mio. EURO som kom-
pensation [svarende til ca. 18,6 mio. kr.].”
FOU spørgsmål 304 besvaret den 25. juni 2013.
Af besvarelsen fremgår bl.a. følgende:
”I forbindelse med Forsvarets bidrag til samråd Ø vedrørende spørgsmål til motorer og
tilbud om Performance Based Logistics omkring Forsvarets EH101-helikopter, dateret 21.
maj 2013, orienterede Forsvaret Forsvarsministeriet om, at de direkte relaterede merud-
gifter i forbindelse med helikoptermotorernes tekniske problemer blev vurderet til at ud-
gøre omkring 75 mio. kr.
Forsvaret arbejder fortsat på at opgøre de samlede udgifter for de konstaterede motor-
problemer. Der er således endnu ikke tilstrækkeligt grundlag til konkret at kvantificere
de samlede meromkostninger som følge af de konstaterede motorproblemer.
Forsvaret kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere, hvornår der forventes at fore-
ligge endelige tal på, hvor meget udgifterne til udbedring af de fejlbehæftede motorer vil
løbe op i, da dette afhænger af informationsbidrag fra Rolls Royce Turbomeca.
Forsvaret har holdt møde med Rolls Royce Turbomeca den 18. juni, hvor problemstillin-
gen blev drøftet.”
Samrådet den 8. oktober 2013.
Af besvarelsen fremgår bl.a. følgende:
”Det blev på samrådet den 6. juni i år oplyst, at det var forsvarets vurdering, at de direk-
te relaterede merudgifter til problemerne med tilstoppede køleluftkanaler i brændkam-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meret og revner i den del af motoren, som fører komprimeret luft til brændkammeret på
EH-101 motorerne ville udgøre omkring 75 mio. kr.
På baggrund af det senest modtagne materiale fra Rolls-Royce Turbomeca, er det nu
forsvarets vurdering, at udgifterne vil udgøre omkring 70 mio. kr., idet det dog skal be-
mærkes, at vurderingen af udgifterne er behæftet med en vis usikkerhed og ikke vil
kunne opgøres endeligt, før alle berørte motorer er repareret.
Forsvarets Materieltjeneste har den 29. juli modtaget et opdateret forslag fra Rolls-
Royce Turbomeca til fordelingen af de anslåede ca. 70 mio. kr. mellem forsvaret og
Rolls-Royce Turbomeca. Selskabet har i den forbindelse tilbudt at øge deres andel af ud-
gifterne fra de 2,5 mio. euro (svarende til ca. 18,6 mio. kr.), som den tidligere forsvars-
minister orienterede om på samrådet den 6. juni i år, til nu ca. 3,9 mio. euro (svarende
til ca. 29 mio. kr.).
Efter drøftelse med Kammeradvokaten har Forsvarets Materieltjeneste den 18. septem-
ber meddelt Rolls-Royce Turbomeca, at forsvaret kan tiltræde det opdaterede forslag, og
det kontraktuelle grundlag for aftalen er underskrevet af parterne ultimo september
2013.”
I øvrigt kan jeg oplyse, at oplysningerne vedrørende genopbygningsperioden efter en ud-
sendelse af EH-101 helikopterne tilgik Forsvarsministeriet i forbindelse med forberedelserne
til samrådet den 8. oktober 2013.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen