Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
Folketingets ForsvarsudvalgChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN11. februar 2014Folketingets Forsvarsudvalg har den 14. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 117 tilforsvarsministeren, erhvervs- og vækstministeren samt uddannelses- og forskningsministe-ren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).Spørgsmål nr. 117:
”Ministrene bedes enten hver især eller i en fælles koordineret besvarelse kommentere hen-vendelsen af 30. maj 2013 fra Foga ApS om en konkurrenceforvridende aftale mellem mari-nehjemmeværnet og Dansk Center for Havforskning, jf. (2012-13) FOU alm. del – bilag165.”Svar:
Besvarelsen af Forsvarsudvalgsspørgsmål 117 er udarbejdet i koordination med Uddannel-sesministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet.Grundlaget for Hjemmeværnets opgaver er fastsat ved Lov om Hjemmeværnet, jf. Lovbe-kendtgørelse nr. 198 er 9. februar 2007, hvoraf det fremgår, at ”Hjemmeværnet deltagersom en del af det militære forsvar i løsningen af de opgaver, der påhviler Hæren, Søværnetog Flyvevåbnet, herunder opgaver, der støtter myndigheder i disses opgavevaretagelse.”Det fremgår endvidere af bemærkningerne til § 1 i Lov om Hjemmeværnet, at ”Forsvaretefter forsvarsministerens nærmere bestemmelse og forhandling med vedkommende mini-ster skal kunne løse andre opgaver. Forsvarets andre opgaver falder inden for et bredtspektrum og har det til fælles, at opgaverne løses i fredstid, og at løsningen enten er enhensigtsmæssig følge af den virksomhed, som forsvaret i øvrigt udfører, eller er et udtryk_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
for, at samfundets civile ressourcer på det pågældende område ikke er tilstrækkelige ellerikke er så egnede som forsvarets ressourcer. Der er tale om varetagelse af eller deltagelse ioffentlige tjenester og om forskellige former for permanent eller lejlighedsvis opgaveløs-ning.”Marinehjemmeværnets assistance til Dansk Center for Havforskning gennemføres i medførheraf. Når Hjemmeværnet yder støtte med baggrund i Lov om Hjemmeværnet og Lov omForsvaret, så er aktiviteten finansieret via Hjemmeværnets bevilling under § 12 på Finanslo-ven.Hjemmeværnskommandoen er anmodet om bidrag til brug for besvarelsen, og har i denanledning oplyst følgende:”Marinehjemmeværnet indgik den 21. januar 2013 en rammeaftale med Dansk Centerfor Havforskning. Aftalen er bl.a. indgået med baggrund i intentionerne i Regeringens”Maritime Strategi” (2010) og ”Vækstplan for Det Blå Danmark” (2012). Sidstnævnteplan beskriver bl.a., at væksten skal opnås via en styrkelse af de maritime kompeten-cer, uddannelser, innovation og forskning. Rammeaftalen med Dansk Center for Hav-forskning fastslår, at assistance til Dansk Center for Havforskning kun ydes i det om-fang, den kan forenes med Marinehjemmeværnets enhedsuddannelse og pålagte op-gaver.Marinehjemmeværnets primære opgave er at støtte Søværnet i opgaveløsningen, her-under ved opretholdelse af beredskab med henblik på bl.a. søredningsaktioner og be-kæmpelse af olieforurening til søs. Marinehjemmeværnets fartøjskapacitet kan i et vistomfang anvendes til at løse andre opgaver. Marinehjemmeværnet yder i den sam-menhæng platformstøtte til myndigheder som bl.a. Politi og SKAT (støtte til toldkontroltil søs), på linje med den støtte, der ydes af andre statslige maritime operatører.Derudover stiller Marinehjemmeværnet sine maritime platforme til disposition for an-dre offentlige myndigheder i det omfang, dette kan kombineres med Marinehjemme-værnets uddannelsesvirksomhed. Sejladserne for offentlige myndigheder træner bl.a.Marinehjemmeværnets frivillige besætninger i at samarbejde med andre myndigheder.Kompetencer der kan være væsentlige i forbindelse med eksempelvis søredningsind-satser.Sejladserne for Dansk Center for Havforskning er meningsfyldte både i et samfunds-mæssigt perspektiv og for Marinehjemmeværnet, da det trænings- og uddannelses-mæssige udbytte er særdeles højt. Disse sejladser er således medvirkende til at højnedet professionelle niveau og styrke kernekompetencerne.”
2
Uddannelses- og Forskningsministeren er anmodet om en udtalelse til brug for besvarelsenaf spørgsmålet, og har i den anledning oplyst følgende:”Dansk Center for Havforskning er etableret under Styrelsen for Forskning og Innova-tion med hjemmel i finansloven for 2009, § 19.17.04.47. Centerets virksomhed er un-derlagt det almindelige offentligretlige regelsæt, herunder bevillingslove, forvaltnings-loven og offentlighedsloven.I finansloven for 2013 og i Dansk Center for Havforsknings vedtægter hedder det, at”Havforskningscenteret skal stimulere og styrke dansk havforskning. Centeret skalmedvirke til, at udnyttelsen af alle ressourcer til brug for havforskning sker i et forma-liseret og koordineret samarbejde på tværs af alle ministerier og institutter gennemudarbejdelse af programmer. Centeret kan uddele midler til brug for leje/chartring afsåvel danske som udenlandske skibe og udarbejde forslag til en aftale mellem Styrel-sen for Forskning og Innovation og Forsvaret om de overordnede retningslinjer og deforskellige muligheder for anvendelse af Søværnets enheder til forskningsformål. Afta-len skal bl.a. indeholde afdækning af de praktiske muligheder for brug af Søværnetsenheder, herunder retningslinjer for afregning, ansvars- og forsikringsforhold.”Det angives i pkt. 6 i den indgåede rammeaftale mellem Dansk Center for Havforsk-ning og Marinehjemmeværnet (vedlagt) at ”Assistancen gennemføres som en del afHjemmeværnets hjælp til civile myndigheder, hvorfor assistancen gennemføres udenberegning for Dansk Center for havforskning og de deltagende institutioner”.Af rammeaftalen fremgår det desuden, at Dansk Center for Havforskning udelukkendehar en formidlende funktion mellem de interesserede forskningsinstitutioner og Mari-nehjemmeværnet, således at de konkrete aftaler træffes direkte mellem Marinehjem-meværnet og forskningsinstitutionen. Dette omfatter for eksempel mulighed for gen-nemførelse af den ønskede sejlads samt ansvars- og risikofordeling i forbindelse meddenne.Dansk Center for Havforskning oplyser, at det er karakteristisk for de sejladser, der af-vikles i samarbejde med Marinehjemmeværnet, at der er tale om supplerende materia-le- og dataindsamling, som ligger udenfor projektfinansieringen.”Erhvervs- og Vækstministeren er anmodet om en udtalelse til brug for besvarelsen afspørgsmålet, og har i den anledning oplyst følgende:
3
”Jeg kan oplyse, at det er Konkurrencerådet, der har ansvaret for den overordnedeadministration af konkurrenceloven og regler udstedt i medfør heraf. Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen er sekretariat for Konkurrencerådet. Det er her vigtigt at påpege,at rådet ved administrationen af konkurrenceloven er uafhængigt af erhvervs- ogvækstministeren. Det er således Konkurrencerådet, der foretager en vurdering af, omkonkrete aftaler er i strid med konkurrenceloven, og om der er tilstrækkelig anledningtil at undersøge en sag.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at henvendelsen af 30. maj 2013 fraFoga ApS ikke umiddelbart giver anledning til mistanke om overtrædelser af konkur-renceloven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder derfor ikke grundlag for at fo-retage en nærmere undersøgelse.Jeg kan desuden oplyse, at da både Marinehjemmeværnet og Dansk Center for Hav-forskning er offentlige institutioner, der ikke agerer som virksomheder på markedet, eraftalen ikke omfattet af statsstøttereglerne.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ressortmyndighed i forhold til udbudsreglerne,og vejleder om forståelsen heraf. Udbudsreglerne har til formål at sikre virksomheder-nes lige adgang til offentlige kontrakter. Reglerne finder anvendelse, når myndighedereller offentlige organisationer indgår gensidigt bebyrdende aftaler om udførelse af ar-bejder eller levering af varer og tjenesteydelser.I henhold til de foreliggende oplysninger, er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsensvurdering, at der er tale om en aftale, hvor Marinehjemmeværnet stiller fartøjer i for-bindelse med forskningsopgaver gratis til rådighed. Da der hermed ikke er nogenmodydelse, er der ikke tale om en gensidigt bebyrdende aftale og udbudsreglerne fin-der derfor ikke anvendelse.”Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
4