Forsvarsudvalget 2013-14
FOU Alm.del
Offentligt
1297301_0001.png
Kammeradvokaten
16. SEPTE1BER 2013
J.nr.: 7507117 ILS/cbn
Tornas Ilsoc Andersen
ils(kamrneradvokatcn.dk
Direktc +45 72 30 73 78
Mobil +45 40 109410
Forsvarets Materieltjeneste
Lautrupbjerg 1
-5
2750 Ballerup
Att.: Generelløjtnant Per Pughoim Olsen
Vurdering af krav mod Rolls Royce Turbomeca Ltd I forbindelse med feji I motorer
pi EH1O1 Helikoptere
Forsvarets Materieltjeneste har anmodet mig om en vurdering af grundlaget for at rejse krav
mod Rolls Royce Turbomeca Ltd (herefter RRTM) for nogle nrrnere beskrevne fejl i mo
toierne pa Foisvaiets EHIOI Helikoptere
Herom skal jeg udtale følgende
1.
SAGENS FAKTISKE OMSTIENIMGHEDER
FMT har oplevet en rekke problemer med EHIOI helikopternes motorer,
som
grundlg
gende dkker to fejityper.
Den første fejltype, benavnt “CCIC (combustion chamber inner casing) burning/cracking
event”, bestár i, at et meget hárdt keramisk materiale, som beklder en komponent I moto
rens kompressordel (den sâkaldte “impeller shroud”) krakelerer, hvorved stykker afrnateria
let føres videre gennem motoren og tilstopper kølehullerne I brendkammeret. Dette medfø
rer, at brndkammeret overophedes, og alt efter antallet aftilstoppede kølehuller øges risi
koen for revnedannelser i brndkammeret. Arsagen til fejien er ikke fastslâet med sikker
bed.
Det fremgâr afbrev fra RRTM af 18. maj 2012, at fejien I nogle tilflde kan repareres ved
blot at reuse kolehullerne for det keramiske materiale, mens det I andre ti1fIde vil vre
nødvendigt belt at skifte brndkammerets indre bek1dning (CCIC).
Den anden fejitype, benvnt “diffuser cracking/unbrazing event” skyldes utilstrkke1ige
lodninger eller skader pa lodningsmaterialet pa de luftledningskanaler (diffuser vanes), der
forer luft md j motorens brndkammersektion, hvilket rnedforer et mindre rnodtryk I defu
seren.
Kammeradvokaten
Vester Farirnagsgade 23
DK- I 606 Kobenhavn V
Telefon
+45 33 1520 10
Fax +4533 156115
www.karnmeradvokatendk
8315193v1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297301_0002.png
Kammeradvokaten
16. SEPTEMBER 2013
Det frerngár afhrev fra RRTM af 18. maj 2012, at fejien kan repareres ved at luftiednings
kanalerne loddes pa ny.
Efter
mm
forstàelse kan der ikke foretages fornyede lodninger i det
gamle materiale, men der skal forelages en udskiftning til en ny enhed, der er modificeret,
sâledes at Iuftledningskanalernes fastning nu gár gennem materialet og loddes pa bagsiden
afenheden.
Det faktiske hndelsesforlob vedrorende opdagelse af fejiene og kontakt til RRTM herom
er yderligere beskrevet i KALUs “Notat om det faktiske hnde1sesforløb vedr. de to motor
problemer” af 14.juni 2013.
2.
KONTRAKTUELT GRUNDLAG
Det kontraktuelle grundlag for anskaffelsen afmotorer til EHIOI 1-lelikopterne fordeler sig
pa to kontrakter.
For det første Kontrakt FKOI 14, indgâet 7. december 2001 med AgustaWestland’ (herefter
AW), son-i omfatter anskaffelscn af 14 EHIOI helikoptere inklusiv 3 motorer pr. helikopter,
eller i alt 42 motorer RRTM er ikke part i denne kontrakt, men bar sorn underleverandør
.
2
leveret de omhandlede motorer til AW.
For det andet Kontrakt 4600001930, indgàet 1. december 2008 med RRTM,
som omfatter
anskaffelse af 4 ekstra motorer med option pa anskaffelse af yderligere 14 rnotorer. FMT
bar pa nuvrende tidspunkt udnyttet optionen for 12 afde 14 motorers vedkomrnende, sâ
ledes at FMT har anskaffet i alt 16 motorer direkte fra RRTM, hvorafder dog pa nuvrende
tidspunkt alene er leveret de oprindelige 4 motorer samt
5
motorer anskaffet ved trk pa
optionerne, sâledes i alt 9 motorer.
FMT bar sAledes pa nuwerende tidspunkt i alt 54 motorer til El-IlOl helikopterne, hvoraf
størstedelen stammer
fra
den oprindelige anskaffelseskontrakt med AW, mens den resteren
de del stammer fra den efterfølgende kontrakt med RRTM. Ved en vurdering, af hvorvidt
fejlene pa motorerne er omfattet af garantibestemmelser i kontraktgrundlaget for anskaffel
serne, ma sâvel Kontrakt FKOI 14 og Kontrakt 460001930 derfor tages i betragtning.
2.1
Generelt om garantibestemmelser
En kontraktuel garantibestemmelse skal normalt anses for en periode, indenfor hvilken en
køber har ret til at reklamere over feji, og hvor bevisbyrden for, at sádanne fejl ikke udgor
en mangel, pähviler slgeren. Inden for garantiperioden vil slgeren sáledes hfte pa ob
2
Oprindelig kontraktpart var E. H. Industries Limited.
som senere
blev ndret til AgustaWestland.
Ifoige det oplyste blev der sidenhen indkobt i alt 3 ekstra motorer. sledes at det samlede antal motorer indkobt via AW
udgor 45 stk.
Side
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297301_0003.png
Kammeradvokaten
16. SEPTErSIBER 2013
jektivt grund lag for det i garantien tiisikrede, f.eks. at det soigte har besternte egenskaber
eller er uden feji. Køberen skai sâiedes alene bevise at en feji forefindes, men ikke at dette
skyides garantens ansvarspâdragende adfierd. Efter udlobet af garantiperioden vii koberen
vre fraskâret fra at pberâbe sig mangier ved anskaffelsen. Mangeiskrav kan dog efter
omstendighederne fortsat gores gIdende efter garantiperiodens udiob, sâfremt der er tale
orn
mangier forârsaget af sigerens srligt uagtsornme tiiretteiggelse af produktionen af
genstanden for garantien. Efter det oplyste er det intet, der tyder pa, at sidstnvnte skulle
vre tilfieldet for RRTM (eller AW) ogjeg har efter aftaie iagt til grund for mm vurdering,
at en sâdan serIig ansvarspâdragende adfrd ikke er udvist fra nogen afde to firrnaer.
Srligt i erhvervsforhoid med individuelt udarbejdede kontrakter vii det have formodning
for sig, at garantibestemmeisen liar vret genstand for forhandling, og at indholdet herafer
afvejet i forhoid til
pris og ovrige
vilkàr i kontrakten. En garanti for en bestemt egenskab vii
sâiedes rnedføre sigers ansvar pa objektivt grundiag for denne egenskab I garantiperioden
,
3
mens rnangeiskrav
sorn
udgangspunkt er afskaret efter periodens udiob.
2.2
Kontrakt FKO1I4 (anskaffelse af EH1O1 helikoptere)
ranti
-
bestemmelser em ga
Det frerngar af Kontrakt FKOI 14 indgâet med AW i pkt. lOom garanti, at:
“10.2 The Contractor warrants that:
10.2.1 each Helicopter and each item ofthe Ground Support Equipment and the
Spare Parts shall befreefrom defects in:
material;
workmanship or defects in material arisingfrom workmanship or processes of
manufacture including workmanship used to install GFE; and design, including se
leclion of materials and the process of manufacture, in view of the state of the art at
the time ofsuch design
-
-
....
Det fremgàr af punkt 10.3.1 .2, at garantien for liver ieveret motor er g1dende I 24 màneder
fra
levering elier efter
i .000 flyvetimer, hvad end der nâs først. Sâfremt der efter de 24 ma
neder er fløjet mindre end 800 timer, for1nges garantiperioden med 12 mâneder, eller md
tii der er opnâet 800 flyvetirner, hvad end der nâs først. Sàiedes kan garantiperioden under
aile omstendigheder tidsmssigt maksimalt strkke sig over 36 rnáneder.
Det fremgár yderiigere, at der skal ske skriftuig reklamation vedrorende konstaterede feji, sâ
hurtigt sá muiigt efter fejien opdages,
jf.
punkt 10.3.3.
Se f.eks.
Lcerebog I Obligaiionsrei I.
Mads Brvde Andersen og Joseph Lookofsky, 2. udgave, 2010, side 399,
Almindelige
Koniraktsrei, Bjorn Saltorp. 2. udgave, 2012, side 71,
Kob: dansk indenlandsk kobere’.
Joseph Lookofsky, 3. udgave
2008. side 163. og Kontrakier. Erik Werlauff, 2. udgave, 2009. side 81.
Side 3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297301_0004.png
Kammeradvokaten
6. SEPTEM HER 2013
Det kan overvejes, om den indledende bestemmelse (punkt 1 0.2.1), livorefter AW garante
rer, at helikopterne og dele herafer fri for materiale-, hàndvrksmssige, produktions- eller
designfejl kan tolkes
orn
en generel garanti for, at helikopterne og dele heraf kan anvendes
til det tiItnkte formal uden tidsbegrnsning. I3estemmelsen er imidlertid integreret sorn en
del af den samlede garantibestemmelse, sâledes at garantiens indhold angivet i punkt 10.2.1
ma anses for begrnset af garantiperiodens udløb for de enkelte dele, herunder motorer,
jf.
punkt 103.1.2, sarnt i øvrigt af krav til rekiamation, FMT’s korrekte anvendelse afhelikop
terne m.v.,jf. I det hele punkt 10.3-10.9. Mest synes derfor at tale for, at kontraktens garan
tibestemmelse anskues sarniet, sáledes at indhold og retsvirkning heraf begrnses af garan
tiperioden.
Jeg er ikke i besiddelse af Ieveringsplanen (Annex F til kontrakten), men det frerngâr af
oversigt over Ieveringsdatoer udarbejdet af KALU, at de sidste motorer pa Kontrakt
FKOI 14 blev leveret i oktober 2009. Garantiperioden er derfor overskredet for samtlige
motorer under Kontrakt FHOI 14.
2.3
Kontrakt 4600001930 (motorkontrakten) bestemmelser om garanti
-
Det fremgir af Kontrakt 460001930 indgáet med RRTM punkt 12.3 følgende generelt om
garantiforpi igtelsen:
“12.3 It is expressly agreed between the Purchaser and RR TM that the Warranties
contained in Sub-Clause 12.1 together with the rights expressly provided to the
Purchaser in respect of the Supplies are in lieu of and to the exclusion qf
(a) all other rights and remedies of/he Purchaser and obligations ofRRTM to the
Purchaser whether arising under any condition or warranty of merchantability or
fitness or quality
or
any other contractual condition or warranty express or implied
by statute or otherwise, and/or
(b) any other cause of action in contract or in tort (‘including but not limited to neg
ligence) or under statute or any other Legally recognised cause of action or liability
whatsoever.
‘I
Af kontraktens punkt 4.4 fremgãr, at enhver páberâbelse af garantien skal ske over for
RRTM inden for 60 dage efter kravets opstâen, sarnt at RRTM bar ret til at afvise krav rejst
herefter.
henhold til kontraktens punkt 12 er de konkrete bestemmelser om garanti indeholdt i Ap
pendix B til kontrakten.
Af Appendix B punkt I fremgâr, at garantiperioden for motorerne er 400 flyvetimer eller 12
mâneder fra forste levering, hvad end der nás først. I tilfielde affeji eller følgeskader forãr
saget af feji pa motorerne inden for garantiperioden forpligter RRTM sig til at omlevere
Side 4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297301_0005.png
Kammeradvokaten
16.
SEPTEMBER2013
eiier reparere fejien uden ornkostninger for FMT. En feji defrneres
sorn
sarnmenbrud eller
forvrring af en del af motoren, som gør den ufunktionsdygtig, og som det kan fastslâs
skyldes feji i materialer eller iiàndverksmssige feji i produktionen (punkt3.5.). Følgeska
der defineres som skader pàført en motordel,
Ct
modul eller motoren, som er direkte foràr
saget affejl pa en anden motordel i garantiperioden (punkt 3.6).
Det fremgâr alAppendix E (leveringsplanen), at levering skal pâbegyndes 24 mâneder efter
kontraktens indgàelse (1. december 2008) med levering af en motor om máneden. Garanti
perioden for de oprindelige fire motorer antages derfor tillige i dette tiiflde at vre udlø
bet.
For sâ vidt angár udnyttelse afoptionerne fremgâr det af Appendix E, at levering skal pâbe
gyndes 24 màneder efter udnytteise af optionen og med levering af en motor om màneden
eller efter files aftale.
FMT bar sorn nvnt pa nuvrende tidspunkt udnyttet optionen for 12 af de 14 ekstra moto
rer ved tre tillgsaftaler til kontrakten (Addendum 1-3).
Det fremgâr af oversigt over leveringer udarbejdet af KALU, at der pa nuverende tidspunkt
er leveret
5
af de 12 rnotorer bestilt via ved trk pa optioner. Disse leveringer er sket hen
holdsvis i december 2011(2 stk.), december 2012(1 stk.),juni 2013(1 stk.) ogjuli 2013 (1
stk.). Sáledes vii alene de
3
seneste leveringer kunne vre omfattet af garantien, forudsat
der ikke er gennemført mere end 400 flyvetimer, og at der samtidg kan anses for at vre
sket rettidig pâberâbelse af garantien.
Det skal holdes for øje, at RRTM ikke kontraktuelt er ansvarlig for motorer leveret afandre
leverandører, hviiket ligeledes
frerngàr
ekspiicit af kontraktens Appendix B, punkt 4.2. Et
eventuelt krav mod RRTM under garantien vil sâledes alene ge1de de motorer, der er leve
ret afRRTM inden for garantiperioden I Kontrakt 460001930.
Garantien vii derimod vre gldende for de endnu ikke foretagne leverancer afmotorer, og
vil efter omstndighederne kunne pâberâbes over for RRTM, sâfremt disse motorer bar de
samme feji, som de nuvrende motorer.
2.4
Sammenfattende om kontraktueit grundlag for krav mod RRTM
Sammenfattende ma det antages, at et eventuelt garantikrav mod
RRTM alene
vii glde et
meget hue antal, eller siet ingen, afde leverede motorer. Størstedelen afde nuvrende
mo
torer er leveret under den oprindelige anskaffelseskontrakt indgâet med AW, til hvilken
RRTM ikke er part, hvorfor der derfor ikke kan rejses kontraktuelle krav mod RRTM pa
baggrund heraf (men ej belier mod AW
som
folge af garantiperiodens udløb). Der er med
Side 5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297301_0006.png
Kammeradvokaten
16. SEPTEMBER 2013
en vis sandsynlighed ingen, eller højst 3, af de allerede leverede motorer under Kontrakt
460001930, der
er
dakket afgarantibesternrneisen hen.
Der kan derfor formentlig ikke elier aiene for et meget begrenset antal af de ailerede leve
rede motorer nettes et kontraktueit garantikrav mod RRTM.
Da der heller ikke eften det oplyste er grund til at antage, at RRTM har ageret ansvarspádra
gende
i
sin
tiirettelaggeise af produktionen, materialevaig eiler andet, er der belier ikke
noget grundiag for at rette krav om erstatning uden for kontrakt.
FMT har derfor ikke Ingere, elier aiene for hojst 3 motorer, et retiigt grundiag for at af
kreve RRTM (eller AW) rnangelsudbedring.
Pa denne baggrund ma ethvert tilbud fra RRTM om deling af omkostningerne til udbedring
affejiene som udgangspunkt anses som fordelagtigt for FMT.
3.
VURDERING AF RRTM’S FORSLAG TIE OMKOSTNINGSFORDELING
RRTM liar ved brev af 29. juli 2013 fremsat et revideret, og hvad der ma forstàs som ende
ligt, tilbud
om
omkostningsdeling i forbindelse med udbedring af de to typer motorfeji pa
EH 101 helikopterne.
Det ftemgâr herafoverordnet, at RRTM for det forste vii pàtage sig 50 % afomkostninger
ne til udbedring afCCiC burning/cracking fejiene. For det andet vii RRTM pâtage sig 50 %
afornkostningerne til udbedring af diffuser cracking/unbrazing fejiene, nâr den pàgidende
heiikopter tages ud af drift pa grund afdenne feji, og 30 % afomkostningerne, nâr den pa..
geidende helikopter tages ud af drift pa grund af andre forhold, som eks. andre feji eiier
rutinemssigt eftersyn.
Den okonorniske vrdi for FMT afdette forsiag til omkostningsdeiing er afRRTM I brev af
17.juni 2013, anslâettil folgende:
“Based on
this
RRTMc assessment of the total number of events in the fleet associat
ed with these
issues,
the aggregated estimated value of ihis proposal to DALO is
63. 534M”
FMT han siden denne opgorelse forhandiet sig tii en løsning, der indebrer betaling afyder
iigere 400.000 EUR til FMT. RRTM’s samiede andel afomkostningerne tii udbedring afde
to fejityper vii derfor I medfor af tilbuddet andrage omkring 30
mio.
kr. elier ca. 44 %.
FMT pàregnede ved kobet af EH1OI helikopterne, at hver helikopter kunne gennemfore
2.000 cycles (opstarter), for den skulie tages ud af drift for at udskifte en afde 14 vitaie dele
pa helikopteren. I praksis har det vist sig, at heiikopterne gennemsnitligt kun kan gennemfo
Side 6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1297301_0007.png
Kammeradvokaten
6. SEPTEM BER 2013
1 .000 cycles, inden der skal foretages skift af de vitale dele. Dette medforer naturligvis
meromkostninger for FMT, som følge af den lavere ydeevne inden helikopterne skal tages
ud af drift.
Da der imidlertid sker den samme udskiftning af dele pa helikopteren efter 1 .000 cycles,
som der planlagt skulle vre sket efter 2.000 cycles, medfører den fortidige udskiftning af
de vitale dde ligeledes en fordel for FMT
i
form af lngere levetid af helikopterne. Den
tilbudte omkostningsfordeling afreparationsomkostninger, der i praksis nrmer sig en lige
deling mellem FMT og RRTM, synes ogsâ pa denne baggrund at vre et fair og fordelag
tigt tilbud for FMT.
Det er pa baggrund af ovenstàende mm anbefaling, at FMT accepterer RRTM’s forsiag til
omkostningsdeling af reparationsomkostninger vedrørende de to motorfejl af 29. juli 2013.
Det er imidlertid vigtigt, at en eventuel aftale herom formuleres sâledes, at der ikke med
aftalen er gjort op med FMT’s mulighed for at hándheve garantikrav for fremtidige options
leverancer og/eller krav,
som
ikke knytter an til
de to ovenfor beskrevne fejityper.
Ned
venlig ilsen
Kammerad katen
I
/
v/omas
Iso An
r en
Side 7/7