Kammeradvokaten
16. SEPTE1BER 2013
J.nr.: 7507117 ILS/cbn
Tornas Ilsoc Andersen
ils(kamrneradvokatcn.dk
Direktc +45 72 30 73 78
Mobil +45 40 109410
Forsvarets Materieltjeneste
Lautrupbjerg 1
-5
2750 Ballerup
Att.: Generelløjtnant Per Pughoim Olsen
Vurdering af krav mod Rolls Royce Turbomeca Ltd I forbindelse med feji I motorer
pi EH1O1 Helikoptere
Forsvarets Materieltjeneste har anmodet mig om en vurdering af grundlaget for at rejse krav
mod Rolls Royce Turbomeca Ltd (herefter RRTM) for nogle nrrnere beskrevne fejl i mo
toierne pa Foisvaiets EHIOI Helikoptere
Herom skal jeg udtale følgende
1.
SAGENS FAKTISKE OMSTIENIMGHEDER
FMT har oplevet en rekke problemer med EHIOI helikopternes motorer,
som
grundlg
gende dkker to fejityper.
Den første fejltype, benavnt “CCIC (combustion chamber inner casing) burning/cracking
event”, bestár i, at et meget hárdt keramisk materiale, som beklder en komponent I moto
rens kompressordel (den sâkaldte “impeller shroud”) krakelerer, hvorved stykker afrnateria
let føres videre gennem motoren og tilstopper kølehullerne I brendkammeret. Dette medfø
rer, at brndkammeret overophedes, og alt efter antallet aftilstoppede kølehuller øges risi
koen for revnedannelser i brndkammeret. Arsagen til fejien er ikke fastslâet med sikker
bed.
Det fremgâr afbrev fra RRTM af 18. maj 2012, at fejien I nogle tilflde kan repareres ved
blot at reuse kolehullerne for det keramiske materiale, mens det I andre ti1fIde vil vre
nødvendigt belt at skifte brndkammerets indre bek1dning (CCIC).
Den anden fejitype, benvnt “diffuser cracking/unbrazing event” skyldes utilstrkke1ige
lodninger eller skader pa lodningsmaterialet pa de luftledningskanaler (diffuser vanes), der
forer luft md j motorens brndkammersektion, hvilket rnedforer et mindre rnodtryk I defu
seren.
Kammeradvokaten
Vester Farirnagsgade 23
DK- I 606 Kobenhavn V
Telefon
+45 33 1520 10
Fax +4533 156115
www.karnmeradvokatendk
8315193v1