Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
Den 3. september 2013
Kommissorium for analyse af afgifter og tilskud i energisystemet____________________________________________________Som led i Energiaftale 2012 er der aftalt følgende:”Med henblik på at vurdere behovet for justeringer undersøges det eksisteren-de tilskuds- og afgiftssystem, herunder mulighederne for at sikre rette incita-menter til omstillingen til et grønt, omkostningseffektivt og fleksibelt energisy-stem. Kommissorium for analysen skal godkendes af aftaleparterne. Analysenvil være færdig i 2014.”BaggrundDet langsigtede mål for den danske energiforsyning er, at forsyningen fuldt uddækkes af vedvarende energi i 2050.Med Energiaftale 2012 er der sikret bred politisk opbakning til en ambitiøsgrøn omstilling med fokus på energieffektivitet i hele samfundet og en grøn ogbæredygtig energiforsyning baseret på vedvarende energi i form af flere vind-møller, mere biogas og mere biomasse.Den grønne omstilling stiller store krav til indretningen af afgifts- og tilskuds-systemet. Afgifts- og tilskudssystemet skal blandt andet bidrage til en omkost-ningseffektiv grøn omstilling og samtidig medvirke til at sikre fiskale målsæt-ninger.Formål med arbejdetAfgifts- og tilskudssystemet skal understøtte de miljø- og energimæssige målsamt de fiskale mål med færrest mulige samfundsøkonomiske omkostninger.Ud fra princippet om omkostningseffektivitet bør støtten til forskellige formerfor vedvarende energi være ens på tværs af energiformer, idet der skal tageshøjde for omfanget af eksternaliteter og målsætninger på området, herunderhensynet til forskellige teknologiers produktionskapacitet. Tilsvarende indebæ-rer omkostningseffektivitet, at beskatningen af energi skal være den samme foralle fossile energiprodukter uanset anvendelse under hensynstagen til eksterna-liteter og målsætninger på området, herunder blandt andet fiskale hensyn.Hovedlinjerne i CO2- og energiafgiftssystemet er allerede i stort omfang tilpas-set de energi- og miljøpolitiske målsætninger. Det gælder bl.a. tilpasning afafgiftssystemet til CO2-kvotesystemet, lempelser i afgifter på overskudsvarme,el-patronordningen, afgiftsrationaliseringen som følge af Energiaftale 2008,energiafgifter for erhverv og nedsættelse af satsen for elvarmeafgift m.v. Til-svarende er hovedlinjerne i tilskudssystemet i vidt omfang tilpasset de energi-og miljøpolitiske målsætninger frem til 2020. Det gælder tilskud til grønneenergiformer, der ikke understøttes via afgiftssystemet, og det gælder f.eks.1/3
justering af støtten til biogas og ny støttemodel for solceller. Der er såledesløbende foretaget afgifts- og tilskudstilpasninger i energisystemet. Endvidereer der med Vækstplan DK gennemført initiativer til at nedsætte en række afvirksomhedernes produktionsrelaterede energiafgifter mv. for at styrke kon-kurrenceevnen.Som aftalt i Energiaftale 2012 skal der inden udgangen af 2014 gennemføresen samlet analyse af alle energiafgifter og energitilskud med henblik på at vur-dere behovet for yderligere justeringer, herunder behovet for mere langsigtedetilpasninger af afgifts- og tilskudssystemerne. I den sammenhæng kan det værerelevant at inddrage, hvorledes forskellige energiteknologier mest omkost-ningseffekt kan bidrage til et grønt og fleksibelt energisystem. Resultaterne afde analyser, der er aftalt med energiaftalen, vil indgå i arbejdet med afgifts- ogtilskudsanalysen.Forslag til ændringer på afgifts- og tilskudsområdet skal ske inden for en pro-venuneutral ramme. Det bemærkes, at der som led i Vækstplan DK er afsat enpulje på 100 mio. kr. årligt fra 2015 og frem til lempelser vedrørende over-skudsvarme fra industri.Opgaver og anbefalingerArbejdsgruppen skal gennemføre syv delanalyser:1.Udviklingen i afgifts- og tilskudsgrundlag.Udviklingen i afgifts- ogtilskudsgrundlaget på længere sigt skal undersøges i forhold til grøn og bæ-redygtig omstilling af energiforsyningen og konsekvenserne for provenuetpå området.2.Omkostninger til offentlige forpligtelser (PSO).Udviklingen i PSO-ordningen undersøges særskilt, herunder ordningens betydning for er-hvervslivets konkurrenceevne. Endvidere undersøges det, om gennemsig-tigheden for de årlige PSO-indtægter kan øges.3.Omfanget af ikke-regulerede eksternaliteter ved energiforbrug.Po-tentialet for øget omkostningseffektivitet i afgifts- og tilskudssystemet vur-deres ved identifikation af ikke-regulerede eksternaliteter ved energifor-brug. Samspillet mellem kvote-, tilskuds- og afgiftssystemet, herunderdobbeltregulering, indgår i analysen.4.Afgifts- og tilskudssystemets virkninger på indpasning af grøn ener-gi.Der gennemføres en analyse af, hvordan de gældende afgifter og til-skud sikrer rammevilkårene for en øget indpasning af grøn energi, herun-der understøtter udbredelsen af intelligente elnet (Smart Grids), lagring afenergi samt muligheden for brug af dynamiske elafgifter, PSO og tariffer.Endvidere belyses de samfundsøkonomiske omkostninger ved øget ind-pasning af vedvarende energi.5.Nyttiggørelse af overskudsvarme.Der gennemføres en analyse af,hvordan afgifter og tilskud understøtter bedre muligheder for nyttiggørelseaf overskudsvarme, således at der også på dette område sikres de rette inci-tamenter for en forbedret energieffektivitet.6.Fremtidigt tilskud til landvind.Der gennemføres en analyse af, hvordantilskudssystemet til landvindmøller kan sammensættes mere optimalt for atsikre den ønskede omstilling.7.Administrative byrder.Det undersøges, hvordan de administrative byr-der for erhvervene ved tilskuds- og afgiftssystemet kan nedbringes, oghvordan myndighedsopgaverne kan effektiviseres.
2/3
På baggrund af delanalyserne udarbejdes en endelig rapport med anbefalingerom tilpasninger af afgifts- og tilskudssystemet, så det understøtter de fiskale ogmiljø- og energimæssige mål, herunder omstillingen til et grønt og fleksibeltenergisystem med færrest mulige samfundsøkonomiske omkostninger.Hver enkelt anbefaling i rapporten skal ledsages af en vurdering af forslagetskonsekvenser for bl.a. følgende elementer:Energiforbrug, udbygning med vedvarende energi, fleksibilitet, miljøpåvirk-ning, statens finanser, omkostninger for borgere og virksomheder, erhverve-nes konkurrenceevne gennem international sammenligning, administrativekonsekvenser for erhverv og myndigheder, fordelingsmæssige konsekvenser,arbejdsudbud, regionale konsekvenser og forholdet til EU-retten.Arbejdsgruppen skal foreslå finansiering inden for energi-, skatte- eller til-skudssystemet, så eventuelle fornuftige omlægninger påpeges, uden at det ge-nerelle skatte- og afgiftsniveau for erhvervslivet øges.Arbejdsgruppen skal afslutte sit arbejde inden udgangen af 2014.Sammensætning og organiseringDer nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af Finansministeriet, Skatte-ministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Økonomi- og Indenrigs-ministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Miljøministeriet og Ministeriet forBy, Bolig og Landdistrikter. Skatteministeriet er formand.Arbejdsgruppen betjenes af et sekretariat som varetages af Skatteministeriet,Finansministeriet og Klima- Energi og Bygningsministeriet. De øvrige delta-gende ministerier i arbejdsgruppen leverer bidrag til sekretariatet efter behov.Sekretariatet skal bistå med faglig sparring og udarbejdelse af faglige oplæg.Desuden varetager sekretariatet mødeplanlægningen, sørger for inddragelse afreferencegruppen og indhentelse af materiale til brug for arbejdsgruppen.Arbejdsgruppen kan inddrage yderligere ekstern ekspertise, hvis der vurderesat være behov herfor.Inddragelse af interessenterDer etableres en referencegruppe bestående af eksterne interessenter og inte-ressegrupper mv. Herudover indgår i referencegruppen tre eksterne eksperter,hvoraf mindst én har særlig faglig indsigt i omstilling af energisystemet. Deeksterne eksperter udpeges af skatteministeren og klima, energi og bygnings-ministeren.Referencegruppen indkaldes, når hver af de 7 delanalyser foreligger og bidra-ger med sparring, kommentarer og andet input til hver delanalyse.Den endelige rapport sendes til referencegruppen.
3/3