Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1414514_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enhed/initialer: CME/SATH
Sagsnr.: 27429
Dok.nr.: 723472
Dato: 26/09/2014
Talen til fødevareministerens besvarelse af
spørgsmål nr. AQ stillet af Folketingets Fødevare-
udvalg
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål AQ
”Med henvisning til svar på spørgsmål S1742 bedes mini-
steren redegøre for sin holdning til, at kommunerne ikke
formår at besvare landmændenes konkrete spørgsmål
om, hvorvidt de skal udlægge randzoner eller ej, samt
hvilke tiltag han vil tage, herunder kontakt til ministerkol-
leger, for at sikre, at landmænd kan få svar fra kommu-
nerne i spørgsmål om, hvorvidt specifikke vandløb
er omfattet af lovkrav om randzoner eller ej.”
Svar:
I dag er vi samlet til samråd nr. 13 om randzoner, hvis
jeg ellers husker korrekt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De mange samråd hænger selvfølgelig sammen med, at
randzoneloven har givet en række udfordringer, siden
VK-regeringen fik den vedtaget i 2011.
Udfordringerne blev endda så store, at regeringen så sig
nødsaget til at ændre loven sammen med de borgerlige
partier før sommerferien.
Jeg tror, at både den store interesse og de mange udfor-
dringer hænger sammen med, at randzoneloven er et
komplekst stykke lovgivning. Der er mange interessenter
og ikke mindst flere myndigheder, der alle bidrager til at
løfte opgaven.
Det sidste er netop grunden til, at vi er samlet i dag.
Jeg vil her redegøre for samarbejdet med kommunerne
og Miljøministeriet.
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at det er Føde-
vareministeriet, og dermed mig som minister, der har det
overordnede ansvar for randzoneloven.
Men loven har en indbygget afhængighed af andre myn-
digheder, som kræver samarbejde på tværs med både
kommunerne og Miljøministeriet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan ikke stille krav til, hvordan kommunerne skal pri-
oritere deres opgaver.
Men det er min klare oplevelse, at de involverede myn-
digheder alle bidrager konstruktivt – også kommunerne.
------------
Hensigten med ændringen af randzoneloven var at præci-
sere, hvilke vandløb og søer der skal have randzoner, så
man som landmand ikke længere skal forholde sig til, om
der er vand i åen i hovedparten af året.
Det har været et stort ønske fra erhvervet at få ændret
netop dette kriterium.
Den nuværende lov baserer sig i stedet på eksisterende
og kendt lovgivning, nemlig vandløbsloven, naturbeskyt-
telsesloven og de love, der er knyttet til de statslige
vandplaner.
Lovgivningen bør allerede være kendt. Jeg går selvfølge-
lign ud fra, at lodsejerne kender de gældende regler om
vandløb og søer, som har betydning for deres ejendom.
Uanset om der er en randzonelov eller ej.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når det er sagt, skal man som borger selvfølgelig kunne
få hjælp, hvis man er i tvivl.
Her er det kommunerne, der som lokal vandløbsmyndig-
hed har kompetencen til at svare på spørgsmål om, hvor-
vidt et konkret vandløb er offentligt, eller om der krav om
2 meter bræmmer.
Tilsvarende er det kommunen, der kan udtale sig om,
hvorvidt et vandløb eller en sø er beskyttet efter § 3 i na-
turbeskyttelsesloven.
Det er derfor også kommunerne, der hen over sommeren
har bidraget med kvalitetssikring af data for de vandløb
og søer, der skal have randzoner.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at anerkende det ar-
bejde, kommunerne allerede har bidraget med. Vi har nu
det bedst mulige grundlag for at vejlede landmanden om,
hvor de omfattede vandløb og søer ligger.
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at kortet altid
vil være vejledende, og at data selvfølgelig ikke kan være
fejlfri. Naturen er som bekendt en foranderlig størrelse.
Selvom et vandløb er indtegnet på kortet, er landmanden
ikke forpligtet til at udlægge randzone, hvis vandløbet ik-
ke er omfattet af et af kriterierne i randzoneloven.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Så hvis lodsejeren ellers har styr på, at der ikke er krav
om randzone, behøver han ikke kontakte sin kommune,
før han tager arealet i brug.
Det ændrer ikke på, at det i sidste ende er lodsejeren,
der har ansvar for, at han overholder loven.
I situationer, hvor lodsejeren reelt er i tvivl, kan han have
brug for at kontakte kommunen for en nærmere afkla-
ring.
I disse situationer har jeg fuld tillid til, at kommunerne
kan give lodsejeren svar. Og det er som sagt mit klare
indtryk, at kommunerne spiller konstruktivt med.
Det er også mit indtryk, at det nye randzonearealkort er
med til at give landmanden de nødvendige svar i de fleste
tilfælde, og at det er undtagelsen, at landmanden har be-
hov for en afklaring hos kommunen.
Der er ikke tale om, at kommunerne har fået et nyt an-
svar i forhold til randzoneloven.
Men kommunerne har som nævnt kompetencen til at
træffe afgørelse i forhold til, om et vandløb eller en sø er
omfattet af tre af de fire kriterier i randzoneloven. Det er
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Naturstyrelsen, der har kompetencen til at træffe afgørel-
ser om det fjerde kriterium, nemlig vandplanerne.
For at der ikke skal være tvivl om rollefordelingen, er der
den 9. september 2014 sendt et fællesbrev fra de invol-
verede myndigheder til kommunerne. Brevet beskriver
netop, hvem der gør hvad i forhold til den nye randzone-
lov.
I brevet er der også en kort introduktion til den IT-
løsning, som Miljøministeriet er ved at udvikle, så kom-
munerne efter nærmere aftale med KL kan indtaste opda-
teringer til kortet i fremtiden.
Alt sammen er et resultat af det konstruktive samarbejde
imellem myndighederne for at få det bedst mulige admi-
nistrationsgrundlag til randzoneloven.
Kortmaterialet vil blive opdateret første gang her i efter-
året. Det betyder, at ændringer som konsekvens af bl.a.
vandplanerne vil kunne indgå i Fællesskemaet for 2015.
Hovedparten af randzonerne kan tælle med i opfyldelsen
af de grønne krav, som netop opgøres i Fællesskemaet.
Her er det ekstra vigtigt, at kortet i videst muligt omfang
afspejler virkeligheden. For det vil være de randzoner,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der fremgår af kortmaterialet den 1. februar 2015, der
kan bruges til at opfylde de grønne krav i hele 2015.
Hvis et vandløb senere skifter status, er landmanden på
den måde sikret imod, at det får konsekvenser for hans
efterlevelse af de grønne krav. Det forudsætter selvfølge-
lig, at randzonen opretholdes i hele kalenderåret.
----------------
Som afslutning vil jeg sige, at den nye randzonelov efter
min opfattelse er blevet lettere at administrere for alle
parter.
Jeg ser frem til et fortsat godt samarbejde med Miljømini-
steriet og kommunerne, så vi kan få afklaret de spørgs-
mål, som en lovændring naturligt nok giver anledning til.
7