Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1403440_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: FVST
Enhed/initialer: Dyresundhed
/LILL/AJK/ZOIQB
Sagsnr.:
2014-14-169-00324
Dato:
22.09.2014
Notat om dokumentbehov ved transport af heste
Problemstilling
Redegørelse for reglerne vedrørende krav til dokumenter ved transport af heste.
Baggrund
Af de regler vedrørende transport af heste, der administreres af Fødevarestyrelsen, stilles der
krav til dokumenter ved flytning af heste i transportforordningen
1
, i forordning om identifikati-
on af heste
2
samt i reglerne for omsætning af heste
3
.
Transportforordningen
Transportforordningen omfatter transporter, der sker i forbindelse med økonomisk virksomhed.
Af transportforordningens præambel betragtning nr. 12 fremgår, at transport i forbindelse med
økonomisk virksomhed ikke begrænser sig til transport, der indebærer umiddelbar udveksling
af penge, varer eller tjenesteydelser. Transport i forbindelse med økonomisk virksomhed om-
fatter bl.a. transport, der direkte eller indirekte medfører eller har til formål at indbringe et ud-
bytte.
Det skal dog bemærkes, at kompetencen til den endelige fortolkning af begrebet ”økonomisk
virksomhed” ligger hos EU-Domstolen. Om en given transport er omfattet af begrebet økono-
misk virksomhed, afhænger af en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. F.eks. vil transport
til og fra FEI-stævner som udgangspunkt blive betragtet som sådan, og transportforordningens
bestemmelser skal derfor overholdes. Ved en eventuel kommende revision af transportforord-
ningen vil det være relevant at arbejde for en præcisering af forordningens anvendelsesområ-
de. En præcisering kunne indebære en graduering af kravene, således at f.eks. dokumentkra-
vene lempes for hobbybetonet transport til udstillinger eller stævner.
Hvad angår lovlighed og bødestørrelse, skal hver transport vurderes konkret i forhold til dets
formål, og i sidste ende er det kun domstolene, der kan vurdere lovligheden af en bestemt
handling, og fastsætte bødestørrelse.
For transporter omfattet af transportforordningen er der krav til medbringelse af transportdo-
kumenter, der indeholder oplysning om dyrenes oprindelse og ejer, afgangsstedet, afgangsda-
to- og klokkeslæt, det planlagte bestemmelsessted og forsendelses forventede varighed. Ved
1
Rådets Forordning (EF) Nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne
aktiviteter
2
Kommissionens Forordning (EF) nr. 504/2008 af 6. juni 2008 om gennemførelse af Rådets direktiv 90/426/EØF og
90/427/EØF for så vidt angår metoder til identifikation af enhovede dyr.
3
Bekendtgørelse nr. 269 af 22. april 1992 om omsætning af hovdyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403440_0002.png
transporter af over 8 timers varighed af andre heste end de såkaldte registrerede heste, som
er heste der kan optages i en stambog, skal der udarbejdes en logbog bl.a. indeholdende disse
oplysninger. Logbogen skal ligeledes ledsage dyrene under transporten.
Herudover er der krav til autorisation og uddannelse af chauffører, når transportens længde
overstiger 65 km, og til godkendelse af køretøjer, der anvendes til transporter over otte timer.
Autorisation, kompetencebevis og godkendelsescertifikat skal medbringes under kørslen.
Af de danske supplerende bestemmelser fremgår, at for transporter, der fuldt ud afvikles i
Danmark, skal køretøjet ligeledes være synsgodkendt.
Forordning om identifikation af enhovede dyr
Ifølge forordning om identifikation af enhovede dyr, skal alle heste identificeres, og identifika-
tionsdokumentet (hestepas) skal som hovedregel til enhver tid ledsage dyret. Formålet med
identifikation af heste er at skabe en entydig kobling mellem hest og hestepas. Af hestepasset
fremgår, om hesten har fået medicin, der betyder, at den ikke kan slagtes og anvendes til fø-
devarer. Således skal den praktiserende dyrlæge inden iværksættelse af behandling med visse
lægemidler, registrere behandlingen i passet. Den praktiserende dyrlæge har derfor, inden en
sådan behandling iværksættes, behov for at se i hestepasset, om hesten allerede er udelukket
fra konsum som følge af en tidligere behandling, eller alternativt registrere udelukkelsen.
Omsætning af heste
Reglerne for omsætning af heste er harmoniseret af EU regler. Ved omsætning af heste inden
for Unionens område skal de foruden at være ledsaget af et gyldigt hestepas også være ledsa-
get af enten en sundhedsattest eller et sundhedscertifikat, der er udstedt af en embedsdyrlæ-
ge. Forud for udstedelsen af attesten eller certifikatet skal embedsdyrlægen syne hesten.
Sundhedsattesten er gyldig for omsætning af én registreret hest. Sundhedscertifikatet kan
derimod bruges til omsætning til samme bestemmelsessted af flere registrerede heste, ikke-
registrerede heste eller heste, som er bestemt til slagtning.
Reglerne giver dog mulighed for, at der mellem medlemsstater kan indgås aftale om at lempe
kravene til fx embedsdyrlæge syn og sundhedsattest eller -certifikat ved flytninger mellem de
involverede medlemsstater.
Denne mulighed har Danmark benyttet sammen med Norge, Sverige og Finland i den såkaldte
Nordiske Aftale, hvor der ved dokumenteret deltagelse i fx konkurrencer kan transporteres he-
ste imellem disse lande, uden at de er synet af en embedsdyrlæge og ledsaget af sundhedsat-
test eller -certifikat.
Der er tilsvarende aftaler mellem Danmark og det nordlige Tyskland.
2