Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1380961_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/JWP
Den 6. juni 2014
Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri, tirsdag den 10. juni 2014
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål AI:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 16.-17. juni 2014 samt eventuelle sager, hvortil der
søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
-
Rådsmødet i juni bliver en opsamling på arbejdet un-
der græsk formandskab, så derfor er dagsordenen re-
lativt lang. Jeg forelægger et forslag til forhandlings-
oplæg om nye fødevarer. Resten af punkterne er til
orientering.
-
Det første punkt er en tidlig forelæggelse af forslaget
om
nye fødevarer.
Forslaget er stort set identisk
med, hvad der tilbage i 2011 var opbakning til i Rå-
det. Der kunne dog ikke opnås enighed med Europa-
Parlamentet tilbage i 2011 på grund af spørgsmålet
om kloning. Kommissionen er nu kommet med 2 selv-
stændige forslag om kloning (kloningsteknik og mar-
kedsføring). Derfor bør vi nu kunne komme videre
med forslaget om nye fødevarer.
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380961_0002.png
-
De væsentligste ændringer er en videreudvikling og
opdatering af reglerne blandt andet ved:
o
at strømline godkendelsesproceduren, indføre ge-
neriske godkendelser,
o
at udvikle et forenklet risikovurderingssystem for
traditionelle fødevarer fra tredjelande, samt
o
at præcisere definitionen af nye fødevarer og an-
vendelsesområdet for forordningen.
-
Fra dansk side er vi generelt positive overfor en revi-
sion af lovgivningen om nye fødevarer. Det er i den
forbindelse vigtigt, at beskyttelsesniveauet oprethol-
des. Det er positivt, hvis der kan sikres forenklinger
på en række områder. Det væsentligste udestående
er forordningens anvendelsesområde, hvor vi støtter,
at der sker en præcisering af teksten, men uden at
anvendelsesområdet udvides.
2.
-
Det andet punkt er Kommissionens rapport om
land-
brugsprodukter fra øer.
Kommissionen finder ikke,
at der er grundlag for en ny mærkningsordning eller
et særligt kvalitetsudtryk. Formandskabet vil forsøge
at få opbakning til rådskonklusioner. Vi støtter Kom-
missionens tilgang om, at det er op til medlemslande,
regioner eller private at iværksætte mærkningstiltag i
forhold til landbrugsprodukter fra øer. Det vil være for
tungt på EU-niveau.
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380961_0003.png
3.
-
Det tredje punkt er en bemyndigelse til Kommissionen
om at forhandle
økologiaftaler med tredjelande.
Det hænger også sammen med forslaget til en ny
økologiforordning. Fra dansk side har vi lagt vægt på,
at formålet må være at styrke handlen med økologi-
ske produkter. Vi har også sammen med en gruppe
medlemslande fået indsat en revisionsklausul i be-
myndigelsen.
4.
-
Punkt fire er Kommissionens præsentation af en
rap-
port om mælk,
som følger op på gennemførelsen af
den såkaldte mælkepakke fra 2012.
-
Fra dansk side ønsker vi ikke nye kriseinstrumenter
udover, hvad vi allerede blev enige om med land-
brugsreformen. Det kan overvejes at se på meget ge-
nerelle retningslinjer for krisetiltag. Enkelte medlems-
lande har luftet idéer om en ny slags udbudsstyring,
men det er heldigvis blevet afvist af de fleste med-
lemslande, herunder Danmark.
-
Derimod mener vi fra dansk side, at vi skal se på at
lempe superafgiften. Det kan ske ved en teknisk til-
pasning af fedtreguleringen, hvilket vil øge mælke-
kvoterne. Vi skal give mælkeproducenterne mulighed
for at udnytte de gode muligheder for at eksportere til
verdensmarkedet.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380961_0004.png
-
Formandskabet vil eventuelt prøve at få opbakning til
rådskonklusioner, der omfatter både retningslinjer for
krisetiltag og fedtregulering, men det vil være meget
vanskeligt.
-
Punkt fem er Kommissionens rapport om
ordningen
for frugt og grønt.
Formandskabet vil forsøge at få
opbakning til rådskonklusioner. Det vigtige er, at fo-
kus bliver på at sikre klare regler for gennemførelsen
af ordningen. Hverken landmænd eller medlemslande
kan leve med, at ordningen ikke kan administreres.
-
Punkt 6 er en status for
gennemførelsen af land-
brugsreformen
på nationalt niveau. Det vil selvføl-
gelig være en orientering fra de forskellige medlems-
lande, men fra dansk side vil vi også understrege be-
hovet for klare retningslinjer fra Kommissionen. Det
er nødvendigt, hvis vi skal kunne få det hele på plads.
7.
-
Punkt syv er formandskabets fremskridtsrapport om
forslaget om
skoleordningerne for mælk, frugt og
grønt.
Her vil jeg henvise til samlenotatet.
8.
-
Punkt otte er en drøftelse af status for arbejdet med
gennemførelse af fiskerireformen
særligt de re-
gionale discardplaner (planer for udsmid). Det er lidt
samme diskussion som gennemførelsen af landbrugs-
reformen, hvor vi fra medlemslandenes side må læg-
5.
6.
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380961_0005.png
ge pres på Kommissionen, hvis fiskerireformen og ud-
smidsforbuddet skal kunne komme på plads.
9.
-
Punkt ni om
fiskerimulighederne for lodde
er sat
på dagsordenen efter dansk ønske. Det gælder om, at
der bliver vedtaget en kvote, så fiskeriet kan starte.
Fra EU’s side er vi dog nødt til at vente på udmeldin-
ger fra både Island og Grønland inden EU’s andel kan
fastsættes. Fra dansk side vil vi med punktet minde
Kommissionen om, at der skal handles hurtigt, så fi-
skeriet kan begynde hurtigst muligt.
10.
-
Punkt ti handler om
Den Internationale Kommissi-
on for Besvarelse af Tunfiskebestanden i Atlan-
terhavet
(ICCAT),
hvor EU’s holdning til de kommen-
de forhandlinger skal fastlægges. Fra dansk side læg-
ger vi vægt på, at vi holder os til de overordnede
principper, som der var enighed om i fiskerireformen.
11.
-
Punkt elleve er forslaget om
gennemførelse af ud-
smidsforbuddet
(omnibus), som jeg forelagde til
forhandlingsoplæg i sidste måned, så det vil jeg ikke
gå i detaljer med igen. Men som jeg understregede
sidst, så arbejder vi for at finde løsninger på en række
af de problemer, som fiskerne har rejst. Der er da og-
så sket vigtige forbedringer i formandskabets seneste
tekst. Det gælder om, at vi får gennemført udsmids-
forbuddet i praksis.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380961_0006.png
-
Jeg vil ikke nævne nogen punkter under
siden sidst.
6/6