Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1300993_0001.png
1300993_0002.png
1300993_0003.png
1300993_0004.png
1300993_0005.png

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og

Fiskeri

Talen til Samråd (lukket)i Folketingets Udvalg for

Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

torsdagden 24. oktober 2013

(Det talte ord gælder)

Samrådsspørgsmål B, stillet efter ønske fra Rene Chri-

stensen (DF)

”Ministeren bedes redegøre for på, hvilken måde en æn-dret tilgang ved afstemningerneog mere positiv holdning til EU’s salgsfremmeordningkonkret vil gavne Danmark i den konkurrencesituation,som Danmark befinder sig i både i forhold til andre landei EU og tredjelande, jf. FLF alm. del – bilag 355.”

Svar:

-Indledningsvis vil jeg gerne kort ridse op, hvad vorespolitik går ud på, når det gælder EU’s salgsfremme-ordning:-Vores politik er, at vi før hvert møde foretager engrundig vurdering af hele pakken af programmer. Hvisbalancen samlet set er fornuftig ift. danske prioriteter,vil vi stemme ja. Hvis ikke, vil vi stemme nej eller af-stå.-Der er altså ikke tale om, at vi stemmer ja pr. auto-matik.
-Så sent som i går var der afstemning i Bruxelles. Vo-res vurdering var, at der i den samlede pakke var enrække gode elementer såsom økologi, sund ernæringog dyrevelfærd, men at disse ikke helt var fremtræ-dende nok til, at vi kunne stemme for. Derfor afstodDanmark fra at stemme.
*******
-I forhold til 3. lande har Regeringen en klar strategiom at skabe vækst og beskæftigelse gennem øgeteksport til vækstmarkederne.-En af hjørnestenene ivækstmarkedsstrategiener at fo-kusere på eksport af bæredygtige fødevarer, - og herfindes vækstpotentialet især på fjernmarkederne,herunder BRIK-landene.-Målet er at være blandt de bedste eksportører i Euro-pa til disse lande. Her må vi dog erkende, at vi stadiger et stykke fra målet.-Brugen af EU’s salgsfremmeordning kan være étblandt mange initiativer, der kan styrke vores konkur-renceposition på det globale marked.-På hjemmemarkedet og internt i EU ser jeg i særliggrad en berettigelse for salgsfremmeordningen i for-hold til informationskampagner.
2
*******
-Misforstå mig ikke - der er ikke tale om, at hverkenRegeringen eller jeg selv er blevet fan af EU-støtteordninger til landbruget.-Vi må dog også se virkeligheden i øjnene: EU’s salgs-fremmeordning bliver ikke afskaffet lige med det før-ste. Tværtimod.-Faktisk er der massiv opbakning til ordningen bådeblandt medlemslande, Europa-Parlamentet og i Kom-mission. Landbrugskommissæren har flere gange ud-talt, han vil arbejde for et betydeligt større EU-budgettil salgsfremme.-Det er den virkelighed, vi agerer i.-Vi må også spørge os selv, om vi vil løbe risikoen for,at danske producenter stilles ringere end deres euro-pæiske konkurrenter, fordi vi fra dansk side sætter osuden for forhandlingslokalet, når der drøftes salgs-fremme.-Jeg kan i hvert fald konstatere, at der blandt erhver-vet har væreten stigende bekymring for,om danskeprogramansøgninger lægges bagerst i bunken pågrund af vores principielle modstand. Det er dog ikkenoget, som vi kan bekræfte.
*******
3
-Og det er nu en gang sådan, at man i EU får indflydel-se ved at deltage – og ikke ved at sidde i et hjørne ogsige nej pr. automatik.-Det bliver især vigtigt, når vi snart skal til at forhandleen ny salgsfremmeordning. Det er jo her, slaget skalstå, og ikke i den daglige administration.-Hvis vi er konstruktive, vil vi i sidste ende stå langtstærkere og med bedre muligheder for at trækkesalgsfremmeordningen i retning af danske prioritetermed fokus og oplysninger om økologi, dyrevelfærd,fødevaresikkerhed og bæredygtig produktion.-Dybest set handler det om at vælge mellem den kon-struktive vej, hvor vi søger indflydelse – eller denprincipielle modstand, hvor vi blot siger ”nej”.-For mig er valget klart: Vi skal arbejde for, at ordnin-gen bliver så fornuftig som mulig – og så dansk føde-vareeksport ikke stilles ringere i konkurrencen medandre EU-lande.-Det er ikke muligt at sætte kroner og øre på, hvadDanmark vil få ud af at have en mere pragmatiskholdning til EU’s salgsfremmeordning.-Jeg er dog helt overbevist om, at det vil have en posi-tiv effekt ift. at tilskynde danskeeksportører til at an-vende de muligheder, der er i ordningen for at pro-movere danske fødevarer i en voksende global kon-kurrence.
*******4
-Som nævnt må jeg også konstatere, at der i erhver-vet har været en stigende bekymring for om de man-ge danske ”nej’er” har gjort det sværere for danskevirksomheder at komme igennem med deres ansøg-ninger.-Desuden taler al erfaring for, at vi vil stå stærkere ide kommende forhandlinger og med bedre mulighederfor at påvirke den kommende salgsfremmeordning ien mere tidssvarende retning.
-Tak for ordet.
5