Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1359382_0001.png
1359382_0002.png
1359382_0003.png
1359382_0004.png
1359382_0005.png
1359382_0006.png
1359382_0007.png
1359382_0008.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 24. marts 2014
Talen til samråd Æ i Folketingets Udvalg for Føde-varer, Landbrug og Fiskeri onsdag den 26. marts2014, kl. 14.00.

(Det talte ord gælder)

Spørgsmål Æ:”Ministeren bedes redegøre for ministerens holdning tilsammenhængen mellem fuld dokumenteret fiskeri og fi-skekvoter, jf. ministerens svar på FLF alm. del - spørgs-mål 98 og svarets sammenhæng med V42 om bæredyg-tig udvikling på fiskeriområdet og tidligere fødevaremini-stres tilkendegivelser, jf.http://www.ft.dk/webtv/video/20111/FLF/td.870561.aspx?as=1#player.”
Svar:-Efter 2 ½ års intense forhandlinger mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen har vi nu en nyambitiøs ramme for den fælles fiskeripolitik. En stordel af arbejdet i Rådet foregik under det danske for-mandskab i 2012.-Udfordringen består nu i det store implementerings-arbejde. Det vender jeg tilbage til, men først lidt omresultatet af reformforhandlingerne.
Resultatet af reformforhandlingerne
-Reformen er en milepæl for europæisk fiskeri og ba-ner vejen for et mere bæredygtigt fiskeri og bedreressourceudnyttelse i fremtiden.-Danmark har spillet en meget vigtig rolle i forhandlin-gerne. Jeg vil kort fremhæve følgende elementer:oMålsætningen om MSY (maksimalt bæredygtigtudbytte) knæsættes og skal sikre et langsigtetbæredygtigt udbytte af fiskebestande, hvilket og-så vil være til gavn for erhvervet.oDiscardforbuddet er hjørnestenen i reformen. In-troduktionen af et discardforbud med klare tidsfri-ster var et kardinalpunkt for Danmark i forhand-lingerne. Det er et tiltag, som alle Folketingetspartier har stået bag, da der blev givet mandat tilregeringen i Europaudvalget forud for vedtagelsenaf reformen.oRegionalt samarbejde skal sikre, at der tages høj-de for de enkelte farvandsområders særlige for-hold.oDer er skabt en klar kobling mellem Unionens mil-jølovgivning om forvaltning af havmiljøet og denfælles fiskeripolitik. Således er det i Grundforord-ningen slået fast, at den fælles fiskeripolitik børbidrage til at beskytte havmiljøet og at opnå godmiljøtilstand senest i 2020.2
oDer er også fastlagt klare principper om den eks-terne dimension af fiskeripolitikken – det vi kalderEU’s udenrigspolitik på fiskeriområdet. Det inde-bærer jf. Grundforordningen blandt andet, at EU’sfiskeri uden for Unionens farvande skal foregå ef-ter de samme principper, som gælder i Unionensfarvande. Endvidere skal partnerskabsaftaler medtredjelande medvirke til kapacitetsopbygning itredjelandene. Ligeså skal tredjelandsaftalerne in-deholde en klausul vedrørende demokratiske prin-cipper og menneskerettigheder.-Det er klart, at reformens endelige udformning er etkompromis, som har skullet tilgodese mange interes-ser.-Reformforhandlingerne i Rådet var overordentligt van-skelige, særligt når det gjaldt discardforbuddet. Detgjorde min forgænger, Mette Gjerskov, meget klart påsamrådet den 11. april 2012, som dette samråds-spørgsmål henviser til.-Danmark arbejdede løbende under reformforhandlin-gerne for at fremme den danske fangstkvotemodelmed fuldt dokumenteret fiskeri.-Mange medlemsstater var – og er fortsat – modstan-dere over for anvendelse af fuldt dokumenteret fiskerigennem anvendelse af kamera.-Derfor blev løsningen, at der i grundforordningen erindskrevet forskellige modeller, som medlemsstaterne3
kan anvende for at sikre detaljeret og nøjagtig doku-mentation for alle fangstrejser. Det er for eksempelobservatører, interne tv-overvågningskameraer mm.Læser man den originale engelske version af den ved-tagne grundforordning tales der om brug af ”obser-vers, closed-circuit television [CCTV] and others”.-Tilføjelsen ”and others” blev indsat i den endeligegrundforordnings tekst netop som et kompromis for atimødekomme de lande, som er modstandere af an-vendelsen af fuldt dokumenteret fiskeri gennem an-vendelse af kamera.-Og de medlemsstater, som forholder sig negativeoverfor anvendelsen af kamera, må derfor forventesat ville argumentere for anvendelse af andre kon-trolmetoder, der vil kunne falde ind under grundfor-ordningens benævnelse ”and others”.-Det var altsåikkeden danske fangstkvotemodel medfuld dokumentation, som blev vedtaget.-Dette ændrer dog på ingen måde ved, at det er en godreform med et resultat, som vi fra dansk side kun kanvære tilfredse med.
4
Implementeringsarbejdet generelt-Nu er det store arbejde med implementeringen af re-formen i fuld gang.
-Ikke mindst implementeringen af discardforbuddet,som fundamentalt ændrer på spillereglerne for fiskeri-erhvervet, stiller os over for en række udfordringer.-Danmark spiller derfor også en vigtig rolle i dette ar-bejde. Jeg hører, at Kommissionen er meget tilfredsmed den danske indsats.-De tre første discardplaner skal træde i kraft fra 1. ja-nuar 2015: Én for Østersøen, én for industrifiskeri ogén for pelagiske bestande som blandt andet sild ogmakrel. De tre planer udarbejdes i regionalt samar-bejde blandt medlemsstaterne og skal afleveres tilKommissionen i juni.-Danmark leder arbejdet med formuleringen af dis-cardplaner for Østersøen og industrifiskeri, og vi føl-ger også arbejdet med discardplaner for det pelagiskefiskeri tæt.-De relevante rådgivende råd med deltagelse af fiske-rierhvervet og NGO’er bliver hørt.-Dertil kommer, at der i Østersøen er etableret et sær-ligt BALTFISH forum med bred deltagelse af fiskeriin-teresser og NGO’er.
5
-Herhjemme har Fødevareministeriet i regi af NaturEr-hvervstyrelsen etableret et dialogforum med repræ-sentanter fra erhvervet og NGO’er, som skal sikre tætkontakt om implementeringen.
Dokumentation-Implementeringsarbejdet må selvsagt foregå inden forde rammer, som reformen har sat.-Inden for disse rammer arbejder regeringen stadig pågrundlag af det mandat fra Folketingets Europaud-valg, som har ligget til grund for forhandlingerne omreformen, herunder principper i V 42 om bæredygtigudvikling på fiskeriområdet.-Med hensyn til dokumentation ser regeringen fortsatkameraovervågning som et godt middel til at sikre eneffektiv kontrol til overholdelse af discardforbud.-Som nævnt er mange andre medlemsstater i EU dogfortsat modstandere af en sådan løsning.-For at have en harmoniseret tilgang til kontrollen, erdet nødvendigt at opnå enighed med andre medlems-stater om en fælles ramme i relation til dokumentati-on.-Jeg har forstået, at det er vigtigt for erhvervet, at derer ligebehandling i EU – eller ”level playing field”, somnogen plejer at kalde det. Det er et synspunkt, jeghar forståelse for.6
-Derfor samarbejder vi med andre medlemsstater medhenblik på at drøfte løsninger vedrørende dokumenta-tion blandt andet i regionale fora. Der ses først ogfremmest på, hvor anvendelse af kamera giver mestmening og kan spille den største rolle. Drøftelserneom eventuel kameradokumentation er i første om-gang koncentreret til meget store pelagiske fartøjerog industrifartøjer.-Som følge af disse drøftelser er der ikke på nuværen-de tidspunkt taget stilling til, i hvilket omfang danskefartøjer skal omfattes af kameradokumentation.
Regelforenkling
-Jeg har fokus på en løbende regelforenkling og såmeget fleksibilitet som muligt for den enkelte fisker,samtidig med, at vi ikke går på kompromis med bæ-redygtigheden.-Det er noget, vi fra dansk side arbejder med også iEU-regi i forbindelse med indførelse af discardforbud-det.-Regelforenkling har også sammenhæng med doku-mentationen af discardforbuddet.-Jeg arbejder konkret blandt andet for afskaffelse afhavdageordningen i Østersøen. Det er der opbakningtil fra videnskabelig rådgivning.
7
-Endvidere arbejder jeg for at skabe særlige forenklin-ger i de tilfælde, hvor fuldt dokumenteret fiskeri medkamera anvendes, for eksempel, at fiskeriindsatsbe-grænsningerne i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat ik-ke bør anvendes i disse tilfælde.
Afslutning
-Det er min opfattelse, at implementeringsarbejdet erlagt i et godt spor inden for de rammer, som et enigtFolketing har udstukket.-Det er en stor opgave, som kræver et godt samarbej-de med alle involverede – både på EU-niveau, regio-nalt og nationalt.-Danmark er et lille land, men på fiskeriområdet er vien vigtig aktør, og Fødevareministeriet er derfor sær-deles aktiv på alle niveauer i implementeringsarbej-det.-Jeg vil gerne opfordre alle involverede parter til atfortsætte det aktive medspil, så vi finder gode prakti-ske løsninger, som kan fungere i fremtiden.-Tak.
8