Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,11. april 2014Sagsnr.: 25382Dok.nr.: 663214
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 291 (FLFalm. del) stillet den 20. marts
2014efter ønske fra René Christensen (DF)
Spørgsmål nr. 291:
”Ministeren bedes kommentere materialet fra MargarineForeningen særligt med henblik på dekonkurrenceretlige aspekter, herunder markedsføringen af produkter, der for forbrugeren kanfremstå som smør men er et blandingsprodukt samt den ofte fælles markedsføring af smør ogblandingsproduktet, jf. FLF alm del - bilag 198.”Svar:
Da de konkurrenceretlige aspekter af spørgsmålet hører under Erhvervs- og Vækstministeriet, harjeg anmodet erhvervs- og vækstministeren om at besvare denne del af spørgsmålet. Erhvervs- ogvækstministeren har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:” Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen har oplyst, at det ifølge konkurrenceloven er forbudt at indgåkonkurrencebegrænsende aftaler og at misbruge en dominerende stilling. Det er dog ikke i sig selven overtrædelse af konkurrenceloven, at man som ejer af et varemærke, anvender dettevaremærke, når man markedsfører produkter, herunder med henblik på kommerciel udnyttelse.Det er således som udgangspunkt ikke i strid med konkurrenceloven at opnå en konkurrencefordelgennem anvendelse af egne varemærker.”I forhold til fødevarelovgivningen fremgår det af MargarineForeningens materiale, at foreningen ifebruar 2014 har fået foretaget en analyse, som bl.a. viser, at 88,1 pct.af de adspurgte forbrugerei første omgang tænker på smør, når de ser LURPAK smør i køledisken, mens 62,6 pct.har svaret,at de i første omgang tænker på smør, når de ser ”LURPAK smørbar” i køledisken.Til analysen vil jeg bemærke, at respondenterne i forbindelse med spørgsmålenehar set et billedeog ikke produktets konkrete mærkning og placering i køledisken. Dettekan medføre forskelle på,hvordan forbrugeren vurderer produktet i forbindelse med analysen og i en købssituation.Fødevarestyrelsen tog i 2007 stilling til, at markedsføringen af "Lurpak smørbar" ikke er i strid medforbuddet mod vildledning af forbrugerne. Af afgørelsen fremgår det, at Fødevarestyrelsen finder,at Lurmærket for de fleste danskere forbindes med smør. Således var Fødevarestyrelsen allerede,da styrelsen traf afgørelsen, klar over, at de fleste forbrugere forbinder LURPAK med smør.Imidlertid vurderede styrelsen, at der bør være mulighed for produktudvikling, også indenforindarbejdede varemærker.
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
I forbindelse med vurderingen af, om et produkt er vildledende mærket eller markedsført følgerdet af reglerne, at der skal ske en konkret vurdering af alle elementer vedrørende produktetsmærkning og markedsføring, herunder mærkning på emballagen, produktets præsentation og denøvrige markedsføring af produktet i reklamer mv.Fødevarestyrelsen vil derfor, i forbindelse med den konkrete kontrol, foretage en vurdering medhenblik på at afklare, ommarkedsføringen er vildledende.
Dan Jørgensen
/ Frederikke Thye
2