Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,24. marts 2014Sagsnr.: 24950Dok.nr.: 653449
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 265 (FLF alm. del) stillet den 25.
februar 2014 efter ønske fra Thomas Danielsen (V)
Spørgsmål nr. 265:
”Vil ministeren oplyse, om DTU Aqua og Fødevareøkonomisk Institut har vurderet væksttab oggevinster som følge af den nye fiskeripolitik?”
Svar:
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet (tidligere Føde-vareøkonomisk Institut) har oplyst, at det ikke har udført analyser relateret til væksttabog gevinster som følge af den nye fiskeripolitik.
./.
For så vidt angår DTU Aqua kan jeg henvise til DTU Aqua rapport nr. 275-2013 ”Dansk Fiskerisudnyttelse af discardforbuddet. En udredning”, udarbejdet i samarbejde med AquaMind:http://www.aqua.dtu.dk/~/media/Institutter/Aqua/Publikationer/Forskningsrapporter_251_300/275-2013_Dansk_fiskeris_udnyttelse_af_discardforbuddet.ashx.Endvidere kan jeg henvise til DTU Aqua præsentation fra en workshop under GrøntUdviklings- og DemonstrationsProgram (GUDP), afholdt den 10. oktober 2013 ”Fra hav tilbord” om ressourceeffektivitet på tværs af værdikæden for havfiskeri:http://naturerhverv.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Indsatsomraader/GUDP/Om_GUDP/Arrangementer/Fra_hav_til_bord_2013/Oplaeg_Erling_Larsen.pdf.For så vidt angår den ovenfor omtalte rapport var formålet at blive fuldt opdateret på derammebetingelser, der vil være ved indførelsen af discardforbud i forbindelse med dennye fælles fiskeripolitik. Udredningen var et forstudie vedrørende løsninger af de udfor-dringer, der følger af discardforbuddet og er primært udført som ”desk-studies” suppleretmed praktiske forundersøgelser indenfor områder, hvor der er begrænset viden.I rapporten konkluderes blandt andet følgende: ”Fangstkvoteforvaltningen er grundlagetfor discardforbuddet. Det er derfor afgørende, at den kommertil at fungere efter sit for-mål. Det vurderes, at en effektiv implementering forudsætter en resultatbaseret forvalt-ning, hvor erhvervet reguleres i forhold til ressourcebelastningen og i højere grad fårfrihed tilat vælge fangstmetode og redskab. Der er behov for at få belyst konsekvenser,
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
muligheder og behovfor regelforenkling og ny regeldannelse.” Det konkluderes endvidereblandt andet, at: ”Med den nuværende organisering og markedsdannelse vil dis-cardforbuddet betyde et samfundsøkonomisktab og et tab for den enkelte fisker. Mestiøjnefaldende synes dog de betydelige muligheder,der er for at skabe nye værdier idansk fiskeri, hvis mulighederne for at udnytte denne discardfraktiongribes rigtigt an.Der bør gennemføres en nøjere analyse af hvilke værdier den konsumegnedediscard-fraktionrepræsenterer for dansk fiskeri, og hvilke løsninger, der med fordel kan anvendesforat udnytte de økonomiske muligheder.”I den sammenhæng skal det bemærkes, at der i reformen af den fælles fiskeripolitik er forudseten kvotetilpasning, som skal afspejle, at fisk, som tidligere blev smidt ud, nu skal bringes i land.ICES rådgivning skal tilpasses til indførelsen af discardforbuddet. Endvidere vil der være mulighedfor at analysere eventuelle behov for at tilpasse bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser,så flere fisk kan anvendes til konsum. Således er man blandt Østersølandene enige om at an-befale Kommissionen en reduktion af mindstemålet for torsk i Østersøen fra 38 cm til 35 cm.Endelig har MSY-målet, som er knæsat i reformen af den fælles fiskeripolitik, netop til formål atsikre et langsigtet bæredygtigt udbytte af bestandene, som også er til gavn for fiskerne.
Dan Jørgensen/ Henry Damsgaard Lanng
2