Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1350453_0001.png
1350453_0002.png
1350453_0003.png
1350453_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København
J.nr. 001-10799Den 25. marts 2014
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 26. februar2014 stillet følgende spørgsmål nr. [263] (alm. del). Spørgsmålet er stillet efterønske fra Thomas Danielsen (V).

Spørgsmål nr. 263 (alm. del)

Vil ministeren fremsende et notat om status for gennemførelsen afAkvakulturudvalgets rapport af maj 2010, herunder udviklingen af resultatbaseretforvaltning, jf. udvalgets anbefalinger bilag 3, og vil ministeren samtidig redegørefor de miljømæssige gevinster, som forsøgene i modeldambrug har vist?

Svar

Nedenstående tabel er en oversigt over Akvakulturudvalgets anbefalinger, og hvadder er iværksat på Miljøministeriets og Fødevareministeriets område som følge afAkvakulturudvalgets anbefalinger, herunder for udviklingen af resultatbaseretforvaltning,Der lægges til grund, at spørgeren henviser til Akvakulturudvalgets anbefalingerfra maj 2010, herunder punkt 3 om udledningskontrol, som er et andet ord forresultatbaseret forvaltning, idet anbefalingerne ikke har et bilag 3.
1. Overordnet mål og strategiUdvalgets overordnede anbefaling er,at akvakulturen fremover reguleresgennem en resultatbaseret forvaltning,hvor målfastsættelsen og kontrollensker direkte på udledningerne.2. Etablering af omsætteligemiljøkvoter
Tiltag: Miljøstyrelsen har udarbejdet enbekendtgørelse med mulighed forudlederbaseret regulering forferskvandsdambrug i 2012.
Tiltag: Omsættelige kvælstofkvoter iakvakulturerhvervet skal ses isammenhæng med øvrige overvejelserom etablering afkvælstofkvoteordninger. Der arbejdesikke på nuværende tidspunkt medkonkrete planer for et Nkvotehandelssystem.Tiltag:
3. Udledningskontrol: Vandplanerne vilsætte rammerne og vandkvalitetskrav
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
skal overholdes
-
Tilladelser skal gives indenforrammerne af regionsplanerne ogsenere indenfor rammerne afvandplanerne, når disse ervedtaget.Miljøstyrelsen har ibekendtgørelsen forferskvandsdambrug indarbejdetskærpede regler fordokumentation og kontrol.BAT-niveauet er opdateret idambrugsbekendtgørelsen ogMiljøstyrelsen har i samarbejdemed Nordisk Ministerrådudarbejdet en rapport om nyesteBAT teknologier iakvakulturerhvervet i de nordiskelande
-- 3.a. Regeloverholdelse,dokumentation og sanktioner
- 3.b. BAT
-
- 3.c. Frivillighed og regulering efterhidtidige principper4. Ny forvaltningsmodel,regelforenkling, inddragelse af dennyeste viden og miljøgodkendelse afalle anlæg
Miljøstyrelsen har givet mulighed foren midlertidig overgangsperiode fornogle anlægstyperTiltag: Forvaltningsmodellen er ændretfor dambrug med en opdatering afnyeste viden og regelforenkling.Miljøstyrelsen opdaterer løbendebekendtgørelser, vejledning og FAQ’ermed mere for at anvende den nyesteviden indenfor akvakulturforskning.Tiltag: Der er skabt et forbedretadministrationsgrundlag, der skal sikreoverholdelse af miljøkvalitetskrav ogkumulative udledninger samttilhørende vejledning ogberegningssystem.Tiltag: Der er nedsat en tværministerielarbejdsgruppe, der skal se påmuligheden forhavbrugszoneplanlægning.Tiltag: Der er i det foreliggende udkasttil vandplaner fra første planperiodeudpeget en række spærringer, som skalfjernes mhp. at skabe faunapassage.Tiltag: Der er sket en vurdering afadministrationen afakvakulturområdet.Her blev det vurderet, at staten var denrette administrative myndighed foranlæg til havs (uden for 1 sømil frakystlinjen). Staten er nugodkendelsesmyndighed for disse.2
5. Forbedret reguleringsgrundlag formedicin og hjælpestoffer
6. Placeringsprincipper
7. Fjernelse afspærringer/opstemninger og sikring afreel fri faunapassage
8. Placering af administration
9. Havbrug og udvikling afkompensationsopdræt
Tiltag: Der arbejdes på en forbedretgodkendelsesvejledning herunder etafsnit om regler forkompensationsopdræt.Der arbejdes med zoneplanlægning affremtidige havbrug i danske farvande.Der arbejdes med en reduktion af brugaf medicin og hjælpestoffer.Bedre grundlag for anvendelse af BAT(den bedste tilgængelige teknik) eretableret.
10. Innovation og forskning
Tiltag: Der er afsat betydelige midler tilforskning og innovation påakvakulturområdet under bl.a. EU’sFiskeriudviklingsprogram, GrønVækst-aftalen, Grønt Udviklings- ogDemonstrationsprojekt (GUDP) og DetStrategiske Forskningsråd.Der fokuseres på optimering i dambrugog havbrug, både hvad angårproduktion og miljø.
11. Certificering
Tiltag: Miljøstyrelsen har deltaget iWWF´s arbejde med at etablere etverdensomspændendecertificeringssystem påakvakulturprodukter, herunder ensåkaldt ørredstandard.Standarden er nu en realitet og gårunder navnet ASC (AquacultureStewardship Council).Fødevareministeriet har gennemFiskeriudviklingsprogrammer 2007-2013 ydet økonomisk støtte tilerhvervets arbejde med certificering.
Akvakulturudvalgets arbejde er bl.a. baseret på erfaringerne med forsøg medmodeldambrug, som blev gennemført i perioden 2002-2008 hvor en slutrapportom modeldambrug og miljøeffekterne blev offentliggjort. I alt indgik 8 dambrug afmodel 3 typen i et konkret projekt, der skulle monitorere den miljømæssige effektover flere år. Forsøgene gik overordnet ud på at udarbejde en standard model formoderne dambrug, som kunne forenkle sagsbehandlingen og fremme processenmed at få miljøgodkendt den relativt store andel af dambrug, som ikke varmiljøgodkendt (ca. 30 %). Modeldambrugsforsøgene indeholdt mange fordele formiljøet og var første skridt på vejen til den emissionsbaserede regulering.Sideløbende blev der arbejdet med en mindre teknisk løsning (model1) som skullevære en mellemvej til de mere tekniske model 3 dambrug.Miljøministeriet arbejder videre med den emissionsbaserede forvaltning, somgennem dambrugsbekendtgørelsen forventes indfaset i 2022, ligesom der løbendeopsamles erfaringer og sker justeringer af systemet i takt med udvikling af BAT og3
best available practise på området. Den udlederbaserede regulering stiller storekrav til data indsamling og målinger.

Modeldambrug er en fordel for miljøet

Forsøgene med modeldambrug har vist en række fordele for miljøet. Effekten afanvendelse af modeldambrug varierer efter hvilken type af modeldambrug, der ertale om.Modeldambrug type 1, som baserer sig på fortsat indtag af åvand og rensning viaplantelagune (recirkulations % ca. 75), har færre fordele end model 3 dambrug, derbaserer sig på vandindvinding via dræn- eller grundvand og som renser viabiofilter og plantelagune (recirkulations % ca. 95).Miljøgevinsterne for dambruget ved modeldambrugene kan opgøres som vistherunder:Mulighed for at øge produktionen i anlægget uden merudledning afkvælstof og samtidigt reducerer fosfor og organisk materiale til miljøet(model 1 og 3).Påvirkninger fra variationer i indløbsvandets kvalitet reduceres (model 1)eller elimineres (model 3).Øget effekt af renseforanstaltninger via management (model 1 og 3).Reduceret smittepres (model 3).Bedre arbejdsmiljø (model 1 og 3).
Samtidig betyder ombygningen også miljøgevinster for vandløbet:”Død å”-strækning kan fjernes (model 3).Øget vandføring i dambrugenes omløb (Model 3 og 1).Påvirkning af opstemning opstrøms vandløbet reduceres, fjernes evt. helt(model 3).Naturlige variationer i vandløbets vandføring opretholdes i omløbene.Indtrængen af naturlig fauna i dambrugene reduceres (model 3).Passageproblemer ved dambrugenes opstemningerog vandindtag, herunder afgitring, indretning af faunapassage(både op- og nedstrøms), opstemning m.v. løses langt nemmere (model 3).Udledning af medicin og hjælpestoffer pr. produceret enhed reduceres(model 1 og 3).Maksimumskoncentrationer af medicin og hjælpestoffer i vandløbeneformindskes (model 1 og 3).Fald i vandløbets iltindhold nedstrøms reduceres / undgås (model 1 og 3).
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
4