Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1349849_0001.png
1349849_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,24. marts 2014Sagsnr.: 24904Dok.nr.: 653810

Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 261 (FLF alm. del) stillet den 24.

februar 2014 efter ønske fra Thomas Danielsen (V)

Spørgsmål nr. 261:

”Fødevareministeriet tog gennem omfattende analyser og praktiske forsøg initiativ tilfangstkvotesystemet. Hvad er årsagen til passiviteten, når det drejer sig om så at få dengennemførte politik til at virke?”

Svar:

Den nye grundforordning om den fælles fiskeripolitik blev vedtaget i december 2013. Hjørnesteneni reformen af EU’s fiskeripolitik er et discardforbud (landingsforpligtelse), der gradvist indfases iperioden 2015 – 2019. Under reformforhandlingerne arbejdede vi fra dansk side for en model, derindebar et fangstkvotesystem med fuldt dokumenteret fiskeri. Den model, der kunne opnåsenighed om iden nye grundforordning,var imidlertid et fangstkvotesystem med discardforbud. Denvedtagne model er således resultatet afdet samlede kompromis, der kunne opnås enighed ommellem Rådet og Europa-Parlamentet, og det er inden for disse rammer, at implementeringen skalforegå.Reformen indebærer endvidere en udstrakt grad af regionalisering, der giver medlemslandenestørre ansvar for det løbende arbejde med forvaltning af fiskeripolitikken, herunder implementeringaf discardforbuddet i de forskellige farvandsområder.For så vidt angår dokumentation fremgår det af den nye grundforordning, at medlemsstaterne medhenblik på at overvåge, om discardforbuddet opfyldes, ”sikrer detaljeret og nøjagtigdokumentation for alle fangstrejser samt tilstrækkelig kapacitet og midler, f.eks. observatører,interne tv-overvågningskameraer, mm.” (”mm.” benævnes i den engelske version afgrundforordningen ”and others”). Regeringen ser fortsat kameraovervågning som et godt middel tilat sikre en effektiv kontrol med overholdelse af discardforbuddet. Imidlertid er mange andremedlemsstater i EU dog fortsat tilbageholdende/modstandere ift. en sådan kontrolmodel, ogteksten ”and others” blev netop som et kompromis indarbejdet i grundforordningens tekst for atkomme de kritiske lande i møde. Disse medlemsstater må derfor forventes at ville argumentere for
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
anvendelse af andre kontrolmetoder, der ville kunne falde ind under grundforordningensbenævnelse ”mm.” (i engelsk version ”and others”). For at have en harmoniseret tilgang tilkontrol/dokumentation og sikre erhvervet ligebehandling er det nødvendigt at opnå enighed medandre medlemsstater på regionalt plan om en fælles ramme i relation til kontrol/dokumentation.Danmark spiller gennem Fødevareministeriet en aktiv rolle i arbejdet med forberedelse af discard-forbuddet i såvel Østersøen som i Nordsøen. I det regionale forum for Østersøen (BALTFISH) stårDanmark i spidsen for arbejdet med den praktiske implementering af udsmidsforbuddet, og iNordsøen har Danmark i 2013 varetaget formandskabet for det regionale forum (”Scheveningen”),hvor bl.a. de institutionelle rammer for samarbejdet og en kortlægning af discard- ogfiskerimønstret i Nordsøen er blevet færdiggjort. I begge fora bliver de Rådgivende Råd, der beståraf repræsentanter fra fiskerisektoren og NGO’er, løbende hørt.Desuden er der i regi af NaturErhvervstyrelsen nedsat et CFP dialogforum med deltagelse af bl.a.fiskerierhvervet, NGO’er og DTU Aqua, der skal medvirke til at forberede den praktiskeimplementering af discardforbuddet.Samlet set mener jeg derfor fortsat, at Fødevareministeriet spiller en endog meget aktiv rolle i atfå den vedtagne reform til at virke.
Dan Jørgensen
/Henry Damsgaard Lanng
2