Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
FLF Alm.del
Offentligt
1336442_0001.png
1336442_0002.png
1336442_0003.png
1336442_0004.png
1336442_0005.png
1336442_0006.png
1336442_0007.png
1336442_0008.png
1336442_0009.png
1336442_0010.png
Taleudkast til åbent samråd om ministerens syn pålandbrugets økonomiske situation, fremtidig regu-lering ogVækstteam forFødevarers anbefalinger[R-T] i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri den 22.januar 2014, kl. 14.00 – 16.00.(Det talte ord gælder)
Spørgsmål R”Er ministeren enig med statsministeren, der i spørgeti-men med statsministeren den 3. december 2013 slogfast, at Danmark har "et landbrug, der er presset", oghvilke tiltag ser ministeren som de væsentligste for atmindske dette pres?”Spørgsmål S”Ministeren bedes redegøre for, hvordan han vil arbejdefor og sikre, at det ifinansloven for 2014 knæsatte principom, at reguleringen af landbruget samletskal give erhvervsøkonomiske gevinster, bliver ført ud ilivet.”Spørgsmål T”Ministeren bedes redegøre for, hvad han konkret vil gørefor at realisere regeringensmålsætning fra Vækstteam forFødevarer om at skabe 25.000 nye arbejdspladseri føde-vare- og landbrugsklyngen samt øge eksporten fra sekto-renmed 50 mia. kr. i 2020.”
Svar:Generel indledning.-Først og fremmest tak for lejligheden til at komme heri udvalget og diskutere vilkårene og fremtiden fordansk landbrug.-Jeg har modtaget tre spørgsmål, og jeg har valgt atsvare samlet på de tre spørgsmål.-Det er vigtige spørgsmål – for vi står snart i en frem-tid, hvor landbruget vil få en masse nye muligheder.-Der kommer inden for få år knap 3 mia. flere middel-klasseborgere. De vil have fødevarer, der er sikre, afhøj kvalitet og er produceret under vilkår, der tagerhensyn til miljø og dyrevelfærd.-Det mener jeg, at dansk landbrug kan levere ved kas-se 1, og derfor skal vi også sørge for ordentlige ram-mevilkår for dansk landbrug.-For der er også sorte skyer i horisonten.-Skyer, som plager landbrugets muligheder for indtje-ning, og som vi selvfølgelig er meget optagetaf.-Derfor er jeg også glad for, at vi har fået iværksat såmange tiltag, som vi nu har.-Her tænker jeg f.eks. på, at vi fjernede fedt- og suk-kerafgiften, vores månegrisprojekt, Vækstplan forfø-devarer samt vores igangværende opfølgning på Na-tur- og Landbrugskommissionens anbefalinger2
-Og jeg er også tilfreds med de aftaler, som er blevetindgået i forlig med andre partier.-Blandt andet kan jeg nævne afgiftslettelsen til land-bruget i VækstplanDK på 700 millioner kroner, Veteri-nær- og Energiforliget samt en fælles aftale om Land-distriktsprogrammet.-Og så har vi jo også lige aftalt en finanslov, som viskal til at udmønte i fællesskab.-Her får vi mulighed for at understrege nogle af de herdagsordener, som handler om vækst, arbejdspladserog konkurrencevilkår.-Det er jeg som fødevareminister rigtig, rigtig tilfredsmed.-Samlet set skal de nævnte initiativer danne grundlagfor at skabe vækst samtidigt med, at vi tager hensyntil miljøetSpm. R: Er dansk landbrug presset?
-Og det fører mig naturligt videre til dagens førstesamrådsspørgsmål.-Jeg vil gøre det helt klart med det samme - jeg erenig med statsministeren i, at vi har et dansk land-brug, der er under pres.-Vi har et landbrug med en stor gæld på cirka 360 mil-liarder kroner.
3
-Gælden har nået en størrelse, der gør det svært forlandbruget at tjene penge til de nye investeringer, derer så vigtige i den internationale konkurrence.-Og vi hører om mange bedrifter, hvor økonomien erpresset i bund, og driftsregnskabet viser røde tal.-Det er naturligvis særdeles ubehageligt for de land-mænd, der har svært ved at få tingene til at kørerundt.-Men jeg vil gerne nuancere diskussionen lidt.-Visse landbrug i Danmark er under stærkt pres - in-gen tvivl om det.-Men der er altså også rigtig mange bedrifter, hvor derer sorte tal på bundlinjen – år efter år.-Og jeg vil da også lige nævne, at landbruget i 2012afleverede et rekordoverskud på 10 mia. kr. Et over-skud, som i øvrigt forventes at stige til omkring 13mia. i 2013 og 14 mia. kr. i 2014.-Vi skal naturligvis se, om vi kan afhjælpe de værstekonsekvenser for de landmænd, der er i problemer,men vi skal også passe på ikke at italesætte dansklandbrug som én stor krise – for det er for unuance-ret.
Spm R: Hvad vil ministeren gøre?
4
-Regeringen har siden tiltrædelsen været særdelesopmærksom på landbrugets vilkår.-Jeg vil udover de nævnte forbedringer af landbrugetsrammevilkår også nævne Vækstfonden og etablerin-gen af Landbrugets FinansieringsBank.-Med disse to værktøjer forsøger regeringen at holdeen økonomisk hånd under de svageste landbrug ogsikre, at de stadig har mulighed for at skaffe kapital tilnye investeringer.-Og med Vækstplan for fødevarer følger vi op på denneindsats, idet vi indfører nye finansieringsløsninger iLandbrugets FinansieringsBank og opretter en for-søgsordning med medarbejderinvesteringsselskaber,således at fx slagterimedarbejdere kan investere i rå-vareproduktionen.-Landbruget har ændret sig væsentligt de sidste 100år, og der er ikke tegn på, at den udvikling stopper.-Det er ikke nødvendigvis en skidt ting – men vi skalvære omstillingsparate og klar til at udnytte voresstyrkepositioner i den internationale konkurrence.-Jeg kan for eksempel se, at nogle af de tidligere øst-lande bliver dygtigere og dygtigere til at produceresvinekød.-Ja - ofte sker det jo med hjælp fra dygtige danskelandmænd, der med stor viden og dygtighed sætterliv i tidligere statsbrug.5
-Den udvikling skal vi tage alvorligt – for det, vi tjentepenge på i går - tjener vi ikke nødvendigvis penge påi morgen.-Vi skal så at sige have flere ben at gå på i den inter-nationale konkurrence.-For det første skal vi se på, hvordan vi kan produceremere med mindre.-Teknologiske løsninger under den overskrift vil bliveefterspurgt i en verden, der mangler fødevarer.-På den måde ser jeg dansk landbrug som ét stortfremtidsværksted for resten af verden. Og som frem-tidig eksportør af både 1. klasses fødevarer og tekno-logier til produktion af fødevarer.-For det andet skal vi opretholde og udvide vores eks-port af landbrugsprodukter i en verden, hvor vi bliverflere og flere mennesker.-Men vi dur ikke til at konkurrere på løn eller dårligkvalitet. Vi skal satse på højværdiproduktion, kvalitet,grøn omstilling, dyrevelfærd og verdens bedste føde-varesikkerhed.
Spm s: Finansloven og princippet om gevinster.
-En af udfordringerne ved at øge produktionen er na-turligvis udledningen af næringsstoffer.
6
-Her har danske landmænd været helt i front, fordi dehar reduceret udvaskningen af kvælstof med omkring50 procent de sidste 25 år. Danske landmænd varblandt de første, der viste, at grøn omstilling er enmulighed, og at man kan have et landbrug uden atskulle fiske døde hummere op ad fjorden.-Og den store indsats er ved at bære frugt.-Men vi har stadig store områder, hvor miljøtilstandenikke lever op til målsætningen.-Regeringen vil naturligvis leve op til EU’s vandram-medirektiv- også fordi vi skal efterlade et rent vand-miljø og drikkevand til vores efterkommere.-Der arbejdes nu på at afdække indsatsbehovet for atopfylde vandrammedirektivet.-Den tidligere VK-regering havde som mål at reducereudledningen af kvælstof med 19.000 tons,og nu får vimed de nye basisanalyser her i 2014 klarhed over,hvad udfordringen er i dag.-Det er jo en proces der er klart beskrevet i vandram-medirektivet og som vi naturligvis følger, ligesom VK-regeringen gjorde i sin tid.-Det bliver under alle omstændigheder en udfordring,for der er ingen tvivl om, at halveringen af udvask-ningen af kvælstof på så relativt kort tid har været enstor bedrift, men den viser også, at de lavthængendefrugter er taget – og detbliver stadig mere omkost-7
ningsfuldt,når vi skal reducere kvælstoftabet yderlige-re.-Klogere og smartere løsninger må og skal derfor i spil,og her kan målrettet reguleringvære en del af en løs-ning.-Vi skal også se på den samlede effekt for erhvervet,for det skal fortsat være muligt at have et stærkt ogkonkurrencedygtigt dansk landbrug.-Fremtidens regulering skal tage udgangspunkt i, hvormeget landmanden påvirker natur og miljø – vi skalvæk fra at regulere alle over én kam.-Det går jeg ud fra, at vi alle sammen er enige om,men som man for eksempel fandt ud af med randzo-neloven, er det med målretning og forskellige reglerfor landmænd ikke så nemt.-Derfor knokler både Miljø- og Fødevareministerietsammen med forskere og erhvervet lige nu på atfremskaffe de data og den viden, som kan gøre os istand til at indføre en sådan mere intelligent og mål-rettet regulering.-Hvis vi skal omlægge reguleringen af landbruget, såskal vi gøre det på en måde, så erhvervet samlet setfår gavn af det. Samtidig med at vi fastholder et højtmiljøbeskyttelsesniveau.-Det er klart, at vi vil gennemgå konsekvenserne veden ny reguleringsform grundigt både i forhold til jura8
og økonomi. Og vi vil naturligvis vende forslagenemed jer her i udvalget og sammen med landbrugser-hvervet og andre aktører på området.-Når vi ser beregningerne fra forskerne på området oghar haft den politiske diskussion – jamen, så er jegsådan set sikker på, at vi vil opfylde princippet somskrevet i finansloven.
Spm. T: Realiseringen af Vækstteam Fødevares målsætninger
-Og nu vil jeg slutte af med dagens sidste spørgsmål –et spørgsmål vi i øvrigt drøftede på sidste uges sam-råd om Vækstplan for fødevarer.-Det var Vækstteamets vurdering – dvs. erhvervetsvurdering - at der eret potentiale for at øge eksportenmed 30-50 mia. kr. frem mod 2020, hvilket skønnesat kunne skabe 10.000-25.000 arbejdspladser.-Det er meget høje tal, og det vil være fantastisk, hvisdet holder, men personligt er jeg nok mere ydmyg,som jeg sagde sidst.-Jeg er sikker på, at alle her ved, at den slags bereg-ninger er særdeles komplekse og Danmarker jo somen lille åben økonomi afhængig af, hvordan de globalevinde blæser.-Derfor vil jeg ikke sætte konkrete tal på effekterne afVækstplanen.
9
-Det vil i øvrigt også virke en smule useriøst. For vi erjo i gang med at forhandle med alle partier i Folketin-get om, hvordan vi skal udmønte den her plan.-Så når jeg bliver spurgt om, hvad jeg gør for at reali-sere målsætningerne, kan jeg jo kun svare, at vi er igang med at inddrage resten af Folketinget i opfølg-ningen på Vækstteamets anbefalinger.-Det centrale fra mit perspektiv er, at det er erhvervetselv, der har udpeget de områder, hvor vi skal sætteind, og det leverer vi på nu. Og det er op til erhvervetat udnytte de muligheder, vi tilbyder-Og vi leverer på tværs af hele regeringen og på tværsaf hele erhvervet.-Med vækstplanen skaber vi nye muligheder, som vi ifællesskab skal følge op på og udnytte.Tak for ordet.
10