Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1361828_0001.png
1361828_0002.png
Ministeren
Uddannelses- og ForskningsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 17. marts 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet migfølgende spørgsmål:
14. april 2014Uddannelses- ogForskningsministerietSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefon3392 9700Telefax3332 3501E-post[email protected]Netsted www.fivu.dkCVR-nr.1680 5408Ref.-nr.14/005178-05

Spørgsmål 88 (Alm. del):

Hvad er ministerens kommentar til Aarhus Universitets medarbejdernes analyseaf, at der er en alvorlig systemfejl i universitetsloven:- "Forløbet på AU er desværre bevis på, at der er en alvorlig systemfejl, når en le-delse kan isolere sig og undlade at høre på det menige system. Der mangler checksand balances"- "Den indlysende lære af AU-krisen er, at enkeltpersoner har alt for stor magt, ogdet er et alvorligt problem i en videnorganisation som et universitet. Politikernebliver nødt til at ændre loven, så de ansatte får reel medbestemmelse - et repræsen-tativt demokrati" (citater professor Martin Paldam, FORSKERforum 272)?

Svar:

Som minister for uddannelse og forskning er det min opgave at sikre de bedst mu-lige rammevilkår for alle de videregående uddannelsesinstitutioner i lyset af dekrav, vi som samfund stiller til dem.Universiteterne spiller en vigtig rolle i samfundet somvidens- og kulturbærendeinstitutioner, der frembringer og formidler viden og kompetencer til hele samfun-det. Som samfund forventer vi, at universiteterne bidrager med løsninger på enrække af de store udfordringer, vi står overfor. Vi stiller således krav om, at univer-siteterne og deres dimittender bidrager til innovation og vækst, og vi forventer, atuniversiteterne stræber efter at levere forskning og uddannelse på højeste interna-tionale niveau, samtidig med at universiteterneer udsat for stærk internationalkonkurrence. Alt i alt er det komplekse og forskelligartede forventninger og krav, visom samfund har til universiteterne.For at kunne løfte disse opgaver bedst muligt er det nødvendigt, at universitetsbe-styrelser og universitetsledelser kan foretage de nødvendige tværgående og strate-giske prioriteringer af universiteternes samlede indsats.Rammerne for ledelsernesvirke er fastsat i universitetsloven. Deri er også fastsat, at studerende, de videnska-belige medarbejdere og de teknisk-administrative medarbejdere gennem deresrepræsentanter i bestyrelsen er sikret indflydelse på universitetets overordnedestrategiske prioriteringer og beslutninger.Universitetsloven har endvidere en række bestemmelser, der sikrer ansattes ogstuderendes medbestemmelse og medinddragelse på universiteterne i f.eks. studie-nævn, ph.d.-udvalg og akademisk råd.
Side1/2
Den konkrete inddragelse af de studerende, de videnskabelige og de teknisk-administrative medarbejdere kan imidlertid gennemføres på mange forskelligemåder. I forbindelse med universitetslovsændringen i 2011 blev det præciseret, atdet er den enkelte universitetsbestyrelse, der har ansvar for at sikre medbestem-melse og medinddragelse for medarbejdere og studerende og for at etablere struk-turer og beslutningsprocesser, der inddrager medarbejdere og studerende på detenkelte universitet.Medbestemmelse og medinddragelse handler således både om, hvordan universite-terne vælger at udfolde de rammer, som universitetsloven giver, og om hvordanansatte og studerende vælger at udnytte rammerne til at gøre deres indflydelsegældende.Styrelsen for VideregåendeUddannelser
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2