Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1356613_0001.png
1356613_0002.png
Ministeren
Uddannelses- og ForskningsudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 14. marts 2014 har udvalget efter ønske fra Hans Andersen (V) stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 81 (Alm. del- bilag)Vil ministeren redegøre for mulighederne for, at en borger med handicap kan for-længe sit studie med henblik på at kunne indgå i praktikforløb eller varetage stu-diejob.SvarMed den del af SU-reformen, der vedrører rammerne for studiegennemførelse,bliver det slået fast, at studerende, der har søgt optagelse på en heltidsuddannelse,også reelt skal være heltidsstuderende.Det indebærer, at uddannelsesinstitutionerne skal sikre, at den studerende nor-maltbliver tilmeldt fag, herunder praktikforløb, og dertil hørende prøver på 60ECTS-point hvert studieår, hvilket svarer til1 års fuldtidsstudium, uanset at denstuderende mangler at bestå prøver fra det foregående studieår.Hvis der foreligger såkaldte usædvanlige forhold, herunder funktionsnedsættelse,dvs. forhold, der vedrører konkrete, individuelle forhold hos den enkelte studeren-de, kan institutionen framelde den studerende et eller flere fag og dertil hørendeprøver i et studieår.Varetagelsen af et studiejob er dog ikke i sig selv et usædvanligt forhold, og derforkan den studerende ikke alene som følge heraf frameldes et eller flere fag.I forhold til SU-berettigelse må den studerende, ved tilmelding til fag og prøversvarende til mindre end 60 ECTS-point hvert studieår, være opmærksom på krave-ne om studieaktivitet og heltidsstudie.Jeg vil dog gerne understrege, at studiefremdriftsreformen og dens regelsæt ikkeforhindrer, at studerende på heltidsuddannelser har erhvervsarbejde.
9. april 2014

Uddannelses- og

Forskningsministeriet

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTel.3392 9700Fax3332 3501Mail[email protected]Webwww.ufm.dkCVR-nr.Ref.-nr.1680 540814/005057-04
Side1/2
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen

Styrelsen for Videregående

Uddannelser

Side2/2