Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1341778_0001.png
1341778_0002.png
Notat
Bedre igennem uddannelserneBilag 35b
reform af SU-systemet
Supplerende opgørelse i forhold til forhøjelse af det laveste fribeløb på de vi-deregående uddannelserEn afskaffelse af fribeløbsgrænsen forventes at øge udgifterne til SU med ca. 1.mia. kr. efter tilbageløb af skatter og afgifter.Udgifterne kan henføres til følgende effekter (før tilbageløb af skatter og afgifter):Fald i tilbagebetaling af SU.Tab på 134 mio. kr., svarende til det beløb der i2012 kom ind som følge af indkomstkontrolkrav, det vil sige personer, der be-taler SU tilbage på grund af for høj indkomst.Færre fravælger SU-klip:Tab af 185 mio. kr. fra fravalgt SU , da studerendeved en afskaffelse af fribeløbsgrænsen ikke længere forventes at fravælge SU.De 185 mio. kr. svarer til 2/3 af værdien af fravalgsklippene i 2012. At densidste tredjedel ikke regnes med skyldes, at den andel af de fravalgte klip i daggemmes og anvendes senere på studierne.Flere søger SU som følge af ingen fribeløbsgrænse:Omkostninger til at flerestuderende vælger at få SU, når der ikke er en fribeløbsgrænse. Disse udgifterestimeres til ca. 1.620 mio. kr., svarende til at de 13,5 pct. af bachelorstude-rende, som i dag ikke søger stipendier, skal have stipendier (650 mio. kr.), ogde 25,1 pct. af kandidatstuderende, som i dag ikke søger stipendier, skal havestipendier (970 mio. kr.).Provenu ved øget fribeløbsgrænse opdelt på øgede udgifter til SU og arbejds-udbudseffekter.I tabel 1 nedenfor er provenuet ved en øget fribeløbsgrænse opdelt i henholdsvisøgede udgifter til SU og arbejdsudbudseffekten. Det er endvidere anført hvor man-ge timer en studerende kan arbejde om ugen, hvis vedkommende aflønnes medhenholdsvis 120 kr./timen og 140 kr./timen. De 120 kr./timen svarer til lønningernetil studentermedhjælpere i staten.Skønnene er behæftet med nogen usikkerhed.
26. marts 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/004181-79
Side
1/2
Tabel 1. Effekt af ændringer af fribeløbet opdelt på SU-udgifter og arbejdsudbuds-effekterMio. kr., 2013 pl.2014Forhøjelsepr. måned500 kr.1.000 kr.1.500 kr.2.000 kr.2.500 kr.3.000 kr.5.000 kr.9.235 kr.IntetfribeløbTimer/uge17-2018-2119-2220-2321-2422-2525-2933-38SU-31-62-92-146-200*-254*-469*-924*-1.027*Arb.udbud3673109145167*181*213*213*213*I alt6,011,016,0-1,0-32*-72*-256*-711*-814*SU-36-72-108-171-234*-297*-549*-1.082*-1.203*2020Arb.udbud4285127170196*212*249*249*249*I alt7,013,019,0-1,0-38*-85*-300*-833*-953*

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Note. Differencer mellem delmængde og sum skyldes afrundinger
(*) Det bemærkes, at der i beregningerne ikke er indregnet negative konsekvenser iforhold til arbejdsudbuddet i form af eventuelle studietidsforlængelser som følge afdet øgede arbejdsudbud under studierne.Det vurderes, at forhøjelser af fribeløbet på op til cirka 2.000 kr. isoleret set ikkevil føre til væsentlig forlængelse af studietiden, mens der forventes tiltagende stu-dieforlængende effekter ved forhøjelser over 2.000 kr.Desto større forhøjelse af fribeløbsgrænsen, desto forholdsmæssigt større forlæn-gelse af studietiden kan forventes. Den samlede arbejdsudbudsvirkning ventes fort-sat at være positiv, men store forhøjelser af fribeløbet må forventes i et vist omfangat føre til højere ufaglært og lavere faglært/uddannet arbejdsudbud.
Side
2/2