Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1321374_0001.png
1321374_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 17. december 2013 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stilletmig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 54 (Alm. del)Hvilke overvejelser gør ministeren sig vedrørende frafaldet på uddannelserne?SvarFrafaldet er for højt på flere videregående uddannelser.Det skal dog bemærkes, atder er en stor del studieskiftere blandt de studerende, der falder fra en videregåendeuddannelse. For eksempel er 29 pct. af de studerende, der afbrød en universitetsud-dannelse i 2010, i gang med en ny videregående uddannelse inden for et år. Efterfem år er det 44 pct. af de studerende, der afbrød en universitetsuddannelse i 2006,som er i gang eller har fuldført en videregående uddannelse.Ministeriet og institutionerne har sat en række tiltag i gang, der skal medvirke til etreduceret frafald.Reduktion af frafaldet er ét af fire pligtige mål for erhvervsakademierne og profes-sionshøjskolerne i udviklingskontrakterne for 2013 og 2014.Opfølgningen på måletom reduceret frafald sker eksempelvis i form af forventningssamtaler med de stu-derende inden studiestart, kontaktlærerordninger, tutor- og mentorordninger, fagligstøtte til studerende som ønsker ekstra hjælp mv.På universitetsområdet følges udviklingen i frafaldetblandt andet i forbindelse medde årlige tilsynsmøder, som Styrelsen for Videregående Uddannelser afholder medhvert universitet. Af tilsynsrapporterne for 2012/2013 fremgår det, at seks universi-teter har etableret indsatser i forhold til at fastholde de studerende generelt, mens touniversiteter hovedsageligt målretter indsatsen i forhold til studerende, der harbestået førsteårsprøven. Indsatserne vedrører blandt andet optag, studiestart, over-gange, vejledning, studiemiljø og campus. For eksempel målretter flere universite-ter vejledningsindsatsen ved, at de kontakter studerende, der er frafaldstruede ogtilbyder vejledning. Et andet eksempel er initiativer rettet mod tydeligere forvent-ningsafstemning med de studerende om, hvad et fuldtidsstudie indebærer. Tilsyns-rapporterne er offentliggjort på ministeriets hjemmeside (fivu.dk).

13. januar 2014

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/032961-04
Side1/2
I universiteternes udviklingskontrakter for 2012-14 har tre universiteter valgt, in-den for det pligtige mål om kvalitet i uddannelserne, at indarbejde målepunkter omfrafald. Det er på Syddansk Universitet, Roskilde Universitet og IT-Universitetet iKøbenhavn.Der følges oppå udviklingskontrakterne for de videregående uddannelsesinstitutio-ner årligt i institutionernes årsrapporter. Afrapporteringen for hele kontraktperio-den foreligger i 2015.Helt generelt hænger frafald blandt andetsammen med de studerendes motivationfor at gennemføre en given uddannelse. Derfor er det afgørende, at institutionernemålretter deres rekruttering af studerende, således at der sker en forventningsaf-stemning i forhold til uddannelsen og det arbejdsmarked, den retter sig imod. Eteksempel herpå ses på Syddansk Universitets sundhedsfaglige uddannelser, hvor enstor del af de studerende optages i kvote 2 efter optagelsessamtaler.Jeg kan også nævne, at der på læreruddannelsen er indført en centralt fastsat opta-gelseskvotient kombineret med optagelsessamtaler på det enkelte uddannelsesstedfor de øvrige ansøgere. Målet med optagelsessamtalen er en mere individuel af-dækning af ansøgerens studieegnethed i forhold til både faglighed og profession.Optagelsessamtalerne skal anvendes til at sikre optag af kvalificerede og motivere-de studerende – og på den måde reducere frafaldet.Uddannelsernes kvalitet smitter positivt af på de studerendes motivation og er der-med også en nøgle til reduktion i frafald.Det kan f.eks. være kvalitet forstået somuddannelsernes indholdsmæssige dybde, bredde og relevans og endeligkan kvalitetværeundervisningsmetoder og -intensitet.Jeg skal i den forbindelse bemærke, at Udvalget for Kvalitet ogRelevansi de Vide-regående Uddannelser kommer med den første delrapport til marts 2014, somvildanne grundlag for enstyrket indsats for at øge kvaliteten.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2