Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 8. oktober 2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 3 (bilag 13) alm. del
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. oktober 2013 fra DanmarksBilledkunstlærere, Gymnasiets lærere i Billedkunst og Design samt Foreningenaf Læreruddannelsens Billedkunstundervisere vedrørende manglendeakademisk efter- og videreuddannelse af lærere, jf. FIV alm. del - bilag 13.Svar
Jeg deler billedkunstlærernes opfattelse af, at relevant efteruddannelse bør være etvigtigt indsatsområde, herunder for de lærere, der beskæftiger sig med billedkunst ifolkeskolen, i ungdomsuddannelserne og i læreruddannelsen.Ét af regeringens initiativer inden for området har derfor været at afsætte 1 mia. kr.til efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen i 2014-2020, hvor resur-serne blandt andet skal gå til løbende faglig opdatering og specialistkompetencer.Det vil også komme folkeskolens billedkunstlærere til gode.Når det kommer til uddannelsernes status og indhold,deler jeg ikke billedkunstlæ-rernes synspunkt om, at der ikke findes relevante efteruddannelser for billedkunst-lærere.Diplomuddannelserne er fuldt ud anerkendte efteruddannelser på bachelorniveau,som flere tusinde lærere tager hvert år. Der er flere relevantediplomuddannelser forbilledkunstlærere, eksempelvis diplomuddannelsen i billedkunst og æstetik og di-plomuddannelsen i formidling af kunst og kultur for børn og unge.I den forbindelsevil jeg også nævne, at Det Kongelige Danske Kunstakademi har fået forsøgsgod-kendt en diplomuddannelse i Designstrategi og Designledelse, hvor målgruppen tilto af modulerneblandt andet er lærere i grund- og gymnasieskolerne med behov forfaglig opkvalificering og redskaber til at facilitere innovations- og kreativitetsori-enterede forløb i undervisningen.Derudoverfindes en række masteruddannelser, hvoraf flere burde være relevantefor billedkunstlærere, eksempelvisMaster i børne- og ungdomskultur, medier ogæstetiske læreprocesser, der udbydes af Syddansk Universitet.Ser man på udbuddet af kandidatuddannelser på Institut for Uddannelse og Pæda-gogik (det tidligere DPU) på Aarhus Universitet, er det for lærere med undervis-Side1/2Den 5. november 2013
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/028614-05
ningskompetence i billedkunst hovedsageligtkandidatuddannelserne ipædagogikogdidaktik, der er relevante. Billedkunstlærere har direkte adgang til kandidatud-dannelseni didaktik vedrørende materiel kultur.Institut for Uddannelse og Pædago-gik har oplyst, at optaget på uddannelsen er steget med 37 procent fra 27 i 2012 til37 i 2013. I alt har Institut for Uddannelse og Pædagogik oplevet en stigning i op-taget på de didaktiske kandidatuddannelser på over 50 procent fra 2012 til 2013.Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at udbuddet afvideregående efteruddan-nelse erunder stadig udvikling med henblik på at imødekomme behovet og efter-spørgslen, herunder også et muligt behov for efter- og videreuddannelse inden forgrundskolens fag. Derfor kan billedkunstlærerne med fordel indgå i en konstruktivdialog med uddannelsesinstitutionerne om den løbende udvikling af de eksisteren-de og nye efteruddannelsestilbudmålrettet mod billedkunstlærere.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2