Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1407564_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 30. september 2014 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 197 (Alm. del)
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29. september 2014 fra Danske
Universiteter vedrørende dimensioneringsmodellen, jf. FIV alm. del - bilag
273.
Svar
Allerførst vil jeg blot for en ordens skyld igen slå fast, at der ikke – uanset hvilke
beregninger der lægges til grund og hvilke lofter der er udmeldt– er nogen tvivl om
at bachelorer, som har et retskrav på at kunne starte på en kandidatuddannelse vil
få mulighed for det. Og der vil samtidig være finansiering til at dække udgifterne til
det.
Debatten om dimensionering af de videregående uddannelser tog for alvor fart i
starten af 2014 i forlængelse af Produktivitetskommissionens og Kvalitetsudvalgets
rapporter, hvori der blev peget på, at optaget er vokset relativt mest på videregåen-
de uddannelsesområder med relativ høj ledighed og relativt lav løn.
Som det fremgår af henvendelsen fra Danske Universiteter og de pressemeddelel-
ser, politik- og procespapirer, som er vedlagt, har universiteterne siden foråret
tilkendegivet, at de vil arbejde med et fælles initiativ om begrænsning af optaget på
uddannelser med høj arbejdsløshed. Som det fremgår af materialet var initiativet
fra universiteternes side ikke mindst et modsvar på forskellige forslag om at indføre
et beskæftigelsestaxameter.
Da universiteterne i marts offentliggjorde deres planer kvitterede jeg for, at de
adresserede problemet, og så frem til at se resultaterne af arbejdet.
På møder mellem ministeriet og universiteterne har der været orienteret om over-
vejelserne og arbejdet, ligesom ministeriet, som det fremgår, har leveret en del data
til universiteternes arbejde.
Jeg tilkendegav i forbindelse med Uddannelsesmødet i april – og det fremgik lige-
ledes efterfølgende i regeringens vækstudspil – at regeringen ville øge brugen af
dimensionering af de videregående uddannelser på områder, hvor der var en ledig-
hedsudfordring. Og det blev samtidig tilkendegivet, at regeringen ville præsentere
Den 9. oktober 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/017953-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407564_0002.png
en samlet model for dimensionering af de videregående uddannelser til efteråret
med henblik på, at det skulle have virkning for optaget for 2015.
På efterfølgende møder mellem ministeriet og universiteterne har der tilsvarende
været orienteret om ministeriets arbejde med en samlet model for dimensionering,
der kunne gælde for alle de videregående uddannelser og ikke alene for universite-
terne.
Som det fremgår af de medsendte papirer fra universiteterne, kan man gøre sig
mange principielle metodiske overvejelser om, hvordan dimensionering kan gribes
an. Jeg kan sagtens genkende mange af de overvejelser, der gøres, og jeg synes fak-
tisk, at der er flere steder, hvor den udmeldte model flugter godt med de metode-
overvejelser, universiteterne gør sig, f.eks. tager begge udgangspunkt i ledighedstal
for dimittender. Men som de seneste uger viser, er det ikke mindst, når overvejel-
serne fører til en konkret model med nogle metodiske valg og især nogle konkrete
tal for de enkelte uddannelsesgrupper og uddannelser, at det bliver muligt at tryk-
prøve modellen og resultaterne.
Det er det, vi er i gang med nu.
Vi har lagt vægt på en model, der er så gennemsigtig og målrettet som muligt i for-
hold til formålet om ikke at uddanne til ledighed. Derfor er modellen baseret på et
robust princip om, at kun uddannelsesgrupper med en markant overledighed for
dimittender i mindst 70 pct. af de seneste 10 årgange udtages til dimensionering.
I ministeriets dimensioneringsmodel er der lagt vægt på, at universiteterne og de
øvrige videregående uddannelsesinstitutioner får et råderum til selv at tilrettelægge
den konkrete dimensioneringen på de enkelte uddannelser, så den viden og det
kendskab til uddannelserne og lokale forhold, der kun ligger hos dem, kan komme
til anvendelse. Derfor er loftet i vidt omfang fastsat på uddannelsesgrupper.
Der er naturligvis en forskel i, om man tilrettelægger dimensioneringen på kandi-
dat- eller bachelorniveau. Ministeriets dimensioneringsmodel ligger på sidstnævnte
niveau. Fordelen i dette er, at det generelt er kandidatuddannelserne, der er ad-
gangsbillet til arbejdsmarkedet i Danmark. Og dermed også her, der er den mest
direkte relation til det aftagende arbejdsmarked. Der er endvidere ikke en en-til-en
sammenhæng mellem bacheloruddannelser og kandidatuddannelser. En række
kandidatuddannelser ligger ikke i naturlig forlængelse af en bestemt bachelorud-
dannelse, men optager studerende fra flere forskellige bacheloruddannelser.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2