Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1397203_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 28. august 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 158 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for årsagen til forskellene på tilskuddet pr. årsstuderen-
de på universiteterne på finanslovene for 2015, 2014, 2013, 2012 og 2011.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at tilskud pr. årsstuderende (enhedsomkostningen)
ikke kan kobles entydigt til de enkelte takster, som er det faktiske aktivitetstilskud
pr. årsstuderende. Det er således taksten og ikke tilskud pr. årsstuderende, der
fastsættes politisk på de årlige finanslove.
De opgjorte tilskud pr. årsstuderende, som fremgår af anmærkningerne til finans-
loven, afhænger udover takstudviklingen også af en række tekniske forhold. Til-
skuddet pr. årsstuderende på finansloven er et vægtet gennemsnit og indeholder
derfor sammensætningseffekter: Hvis der fx sker en forskydning mod relativt flere
studerende i uddannelser med lavere takster, falder gennemsnitstilskuddet (og
omvendt), uden at den enkelte takst på finansloven ændrer sig. Derudover påvirkes
tilskud pr. årsstuderende af niveaukorrektioner af de årlige skøn for pris- og lønre-
guleringen.
I tabellen nedenfor er vist udviklingen i tilskuddet pr. årsstuderende for universite-
terne.
Tabel 1. Udvikling i tilskud pr. årsstuderende 2011-2015
1.000 kr. (2015-pl)
R
2011
Universiteter
77,4
R
2012
73,4
R
2013
71,5
B
2014
70,2
Den 8. september 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
Dokument nr.
F
2015
69,1
Kilde: Forslag til finansloven 2015, tabellen
Heltidsuddannelser - Aktivitet og enhedsomkostninger
Takstudvikling og bevillingsbortfald
Faldet i 2012-2014 skyldes primært administrative effektiviseringer i forbindelse
med finansloven for 2011 og Genopretningspakken, som blev gennemført af den
tidligere VK-regering.
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397203_0002.png
Hertil kommer det generelle 2 procent bidrag til omstillingsreserven, som tilbage-
føres til puljen for færdiggørelsesbonus og efterfølgende udbetales til universiteter-
ne på baggrund af gældende principper herfor.
På finansloven for 2011 blev meraktivitet for 2012 og frem finansieret ved en over-
førsel af midler fra universiteternes omstillingsreserve til uddannelse. Disse midler
blev derfor ikke benyttet til en forøgelse af puljen til færdiggørelsesbonus.
Udviklingen i 2013 bliver desuden påvirket af bortfald af bevilling til elitebonus og
af 6. fase af statens indkøbsprogram.
Aktivitetssammensætning
Det opgjorte tilskud pr. årsstuderende afhænger af sammensætningen af aktivite-
terne, der modtager tilskud af bevillingerne. Der er årlige forskydninger som følge
af aktivitetsforskydninger mellem uddannelser med høje takster og uddannelser
med lavere takster.
Niveaukorrektion af pl-skøn
Den årlige opregning af bevillinger og takster sker på baggrund af et skøn for det
kommende års pris- og lønniveau. Afvigelsen mellem skønnet og den faktiske ud-
vikling korrigeres som hovedregel ikke med tilbagevirkende kraft, men i det følgen-
de finansår som en fremadrettet niveaukorrektion. Når historiske tilskud opregnes
til faste priser, vil den forsinkede niveaukorrektion give mindre fluktuationer.
Teknisk korrektion vedrørende gæstestuderende
Som følge af manglende balance i antallet af udvekslingsstuderende mellem Dan-
mark og udlandet, blev der foretaget en korrektion af universiteternes tilskud i
2012. Den samlede balance opgøres igen i 2015 med henblik på en eventuel korrek-
tion.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2