Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 28. august 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 151 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for årsagen til forskellen på tilskuddet pr. årsstuderende
på hhv. professionshøjskolerne og erhvervsakademierne på finanslovene for 2015,
2014, 2013, 2012 og 2011.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at tilskud pr. årsstuderende (enhedsomkostningen)
ikke kan kobles entydigt til de enkelte takster, som er det faktiske aktivitetstilskud
pr. årsstuderende. Det er således taksten og ikke tilskud pr. årsstuderende, der
fastsættes politisk på de årlige finanslove.
De opgjorte tilskud pr. årsstuderende, som fremgår af anmærkningerne til finans-
loven, afhænger udover takstudviklingen også af en række tekniske forhold. Til-
skuddet pr. årsstuderende på finansloven er et vægtet gennemsnit og indeholder
derfor sammensætningseffekter: Hvis der fx sker en forskydning mod relativt flere
elever/studerende i uddannelser med lavere takster, falder gennemsnitstilskuddet
(og omvendt), uden at den enkelte takst på finansloven ændrer sig. Derudover på-
virkes tilskud pr. årsstuderende af niveaukorrektioner af de årlige skøn for pris- og
lønreguleringen.
Den 8. september 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
Dokument nr.
I tabellen nedenfor er udviklingen i tilskuddet pr. årsstuderende vist for erhvervs-
akademi- og professionsbacheloruddannelserne.
Tabel 1. Udvikling i tilskud pr. årsstuderende 2011-2015
1.000 kr. (2015-pl)
R
2011
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Kilde: Forslag til finansloven 2015
R
2012
74,5
63,3
R
2013
73,4
63,1
B
2014
74,3
64,1
F
2015
72,9
63,3
77,3
62,9
Takstudvikling
De væsentligste årsager til takstudviklingen er ændringer indført under den tidlige-
re VK-regering, herunder generelt effektiviseringskrav i forbindelse med Genopret-
Side
1/2