Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1397187_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 28. august 2014 har udvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 151 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for årsagen til forskellen på tilskuddet pr. årsstuderende
på hhv. professionshøjskolerne og erhvervsakademierne på finanslovene for 2015,
2014, 2013, 2012 og 2011.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at tilskud pr. årsstuderende (enhedsomkostningen)
ikke kan kobles entydigt til de enkelte takster, som er det faktiske aktivitetstilskud
pr. årsstuderende. Det er således taksten og ikke tilskud pr. årsstuderende, der
fastsættes politisk på de årlige finanslove.
De opgjorte tilskud pr. årsstuderende, som fremgår af anmærkningerne til finans-
loven, afhænger udover takstudviklingen også af en række tekniske forhold. Til-
skuddet pr. årsstuderende på finansloven er et vægtet gennemsnit og indeholder
derfor sammensætningseffekter: Hvis der fx sker en forskydning mod relativt flere
elever/studerende i uddannelser med lavere takster, falder gennemsnitstilskuddet
(og omvendt), uden at den enkelte takst på finansloven ændrer sig. Derudover på-
virkes tilskud pr. årsstuderende af niveaukorrektioner af de årlige skøn for pris- og
lønreguleringen.
Den 8. september 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
Dokument nr.
I tabellen nedenfor er udviklingen i tilskuddet pr. årsstuderende vist for erhvervs-
akademi- og professionsbacheloruddannelserne.
Tabel 1. Udvikling i tilskud pr. årsstuderende 2011-2015
1.000 kr. (2015-pl)
R
2011
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Kilde: Forslag til finansloven 2015
R
2012
74,5
63,3
R
2013
73,4
63,1
B
2014
74,3
64,1
F
2015
72,9
63,3
77,3
62,9
Takstudvikling
De væsentligste årsager til takstudviklingen er ændringer indført under den tidlige-
re VK-regering, herunder generelt effektiviseringskrav i forbindelse med Genopret-
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397187_0002.png
ningspakken samt udmøntning af forudsatte effektiviseringer som følge af Analyse
om øget anvendelse af it på selvejende uddannelsesinstitutioner under Under-
visningsministeriet fra 2009.
Derudover er taksterne påvirket af mindre reguleringer som følge af bl.a. Statens
Indkøbsprogram, der modsvares af, at en række varer og ydelser kan købes billigere
af institutionerne.
Niveaukorrektion af pl-skøn
Den årlige opregning af bevillinger og takster sker på baggrund af et skøn for det
kommende års pris- og lønniveau. Afvigelsen mellem skønnet og den faktiske ud-
vikling korrigeres som hovedregel ikke med tilbagevirkende kraft, men i det følgen-
de finansår som en fremadrettet niveaukorrektion. Når historiske tilskud opregnes
til faste priser, vil den forsinkede niveaukorrektion give mindre fluktuationer.
Aktivitetssammensætning
Det opgjorte tilskud pr. årsstuderende afhænger endelig af sammensætningen af
aktiviteter, der modtager tilskud af uddannelsesbevillingerne.
Der er årlige forskydninger som følge af aktivitetsforskydninger mellem uddannel-
ser med høje takster og uddannelser med lavere takster samt forskydninger mellem
teoriaktivitet og praktikaktivitet
1
. Herudover vil antallet af dimittender påvirke
tilskuddet pr. årsstuderende. Endelig betyder det tidsforskudte beregningsgrund-
lag for bygnings- og fællesudgiftstilskuddene, at udviklingen i årets tilskud vil afvi-
ge fra udviklingen i årets aktivitet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Særligt fsva. udvikling i tilskuddet pr. årsstuderende fra 2011 til 2012 på erhvervsakademi-
uddannelserne skyldes en væsentlig del af udviklingen, at tandplejeruddannelsen, der har
væsentligt højere tilskudsniveau end gennemsnittet på bevillingen, blev omlagt, så den ikke
indgår i bevillingen fra 2012.
1
Side
2/2