Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. august 2014 har Uddannelses- og Forskningsudvalget efter ønske fra
Esben Lunde (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 145
Ministeren bedes gøre rede for, hvad ministeren ser af fordele og ulemper ved at
afskaffe kvote 1-systemet?
Svar
Det kan på nogle uddannelser være fagligt hensigtsmæssigt at optage en del eller
hovedparten af ansøgerne igennem kvote 1, hvor der udelukkende lægges vægt på
karaktergennemsnittet fra den gymnasiale uddannelse.
På andre uddannelser er et ensidigt fokus på karaktergennemsnit fra den gymnasi-
ale uddannelse ikke nyttigt. Det kan for eksempel være på uddannelser, hvor der er
høj adgangskvotient. Erfaringen viser, at en høj adgangskvotient kombineret med
et stort optag i kvote 1 kan medføre, at mangfoldigheden på studiet mindskes. Det
kan få den utilsigtede effekt, at dimittenderne fra den pågældende uddannelse bli-
ver for ens og ikke modsvarer arbejdsmarkedets kompetencebehov. Dette var be-
væggrunden for, at man for eksempel på veterinærmedicin på Københavns Univer-
sitet (KU) valgte at øge optaget i kvote 2 til 50 pct. og indførte multiple choice test i
kombination med optagelsessamtaler.
Vi ved også fra uddannelser i for eksempel sundhedssektoren, at en høj adgangs-
kvotient i kvote 1 ikke altid er tilstrækkelig til at sikre mangfoldighed og de rette
kvalifikationer blandt dimittenderne. I disse professioner er kommunikative og
interpersonelle egenskaber meget vigtige af hensyn til patienterne. Det kan derfor
være en fordel også at inddrage disse elementer i vurderingen af ansøgere i optagel-
sesfasen.
Fordele og ulemper ved kvote 1-optag afhænger således i høj grad af, hvilken ud-
dannelse der er tale om. Derfor har institutionerne brug for frihed til at indrette
deres optagelsesformer, som det er mest hensigtsmæssigt for deres uddannelser.
Den frihed har regeringen givet dem ved at sætte kvotefordelingen fri.
Der er gode erfaringer med at anvende forskellige optagelsesformer i kvote 2 på en
række uddannelser. Derfor har jeg i løbet af foråret opfordret uddannelsesinstituti-
onerne til se på, om en mere udbredt brug af forskellige optagelsesformer kunne
sikre et bedre match mellem ansøgere og uddannelse. Jeg er optaget af, at instituti-
Den 26. august 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/013001-02
Side
1/2