Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1411994_0001.png
J.NR.: 2014-0007/95375
Ref.: MC
[email protected]
+45 33 38 22 01
02. oktober 2014
Ministeriet for Uddannelse og Forskning
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 43
DK-1260 København K
Att.: Specialkonsulent Alan Klæbel Weisdorf, ph.d.
Høringssvar: Opfølgning på FIV alm. Del spørgsmål 137 vedr. KLM i den nye lærer-
uddannelse
Danske Professionshøjskoler takker for indkaldelsen til høring over Uddannelses- og
Forskningsudvalgets spørgsmål 137 af 30. juni 2014 vedr. implementering af almen dan-
nelse/KLM i den nye læreruddannelse. Danske Professionshøjskoler har bedt dekan Tove
Hvid, Danske Professionshøjskolers Talsmand for læreruddannelsen udarbejde en rede-
gøresen herom i samarbejde med ledernetværket for læreruddannelsen. Danske Professi-
onshøjskoler videresender hermed redegørelsen, se nedenfor.
Marianne la Cour Sonne
Direktør, Danske Professionshøjskoler
Redegørelse AD/KLM – samlet svar fra Læreruddannelsen
Almen dannelse handler dels om et af hovedområderne i Lærerens grundfaglighed ’Almen
dannelse/kristendom/livsoplysnings/medborgerskab’, dels om almen dannelse forstået
som det, at der i de enkelte undervisningsfag ”kommer
fokus på, at lærerne kan forberede
eleverne på deres deltagelse og medansvar for et samfund med frihed og folkestyre, jf.
folkeskolens formålsparagraf.”(
Aftaleteksten, s. 1)
Det passer med intentionerne for læreruddannelsen, som de er beskrevet dels i formålet
herfor, dels i formålet i professionsbachelorbekendtgørelsen:
Læreruddannelsesbekendtgørelsen:
§ 1.
Formålet med uddannelsen er, at den studerende gennem uddannelsen tilegner sig
den viden og de færdigheder, der er forudsætningen for at kunne virke som faglig, pæda-
gogisk og didaktisk kompetent lærer i den danske folkeskole
i henhold til folkeskolens
formål, jf. folkeskolelovens § 1.(Fremhævet
af skribenten).
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411994_0002.png
J.NR.: 2014-0007/95375
Professionsbachelorbekendtgørelsen:
Stk. 2. Uddannelserne skal kvalificere de uddannede til at varetage praksisnære, kom-
plekse og udviklingsorienterede erhvervsfunktioner. Uddannelserne skal endvidere kvalifi-
cere til relevant videre uddannelse,
udvikle selvstændighed, samarbejdsevne og evne
til at skabe fornyelse samt udvikle interesse for og evne til aktiv medvirken i et de-
mokratisk samfund.
(Fremhævet af skribenten).
I begge formål vægtes det alment dannende, relateret til de studerendes aktive deltagelse
i og udvikling af det demokratiske samfund. I folkeskolens formål vægtes ud over den de-
mokratiske dannelse også indføring i den danske kulturarv og historie.
Almen dannelse i betydningen udviklingen af de studerendes kompetencer til aktiv delta-
gelse i et demokratisk samfund, samt udviklingen af deres selvstændighed er et centralt
perspektiv i alle fag i læreruddannelsen, ligesom det har betydning for den måde, der ar-
bejdes med demokratiske organer i uddannelsen.
Almen dannelse/kristendom/livsoplysning/medborgerskab undervises der særskilt i i det
nationalt udviklede og dermed fælles modul med kompetencemålet.
Alle UC’er har desuden dele af dette moduls videns- og færdighedsområder integreret i
andre moduler, hvorfor fagområdet har et omfang på mellem 10 – 20 ECTS, se nedenstå-
ende oversigt.
Der er altså ingen UC’er, som kun har et modul på et omfang af 10
ECTS.
Alle UC’er prioriterer desuden, at de studerende møder fagområdet ved studiestart, såle-
des at det på den måde fra starten af uddannelsen bliver retningsgivende for de studeren-
des studier og professionsforståelse.
Professionshøjskole
UCC
Fagområdets omfang
Det nationale modul 10
ECTS
Samt videns- og fær-
dighedsmål fra KLM i
særligt intromodul på
første semester 2
ECTS
Derudover indgår vi-
dens- og færdigheds-
mål i valgfrie specialise-
ringsmoduler senere i
uddannelsen
Fagområdets pla-
cering
Placeret på første
år af uddannelsen.
Alle studerende
har intromodul på
første semester,
halvdelen af år-
gangen har KLM i
første semester,
den anden halvdel
i 2. semester.
Karaktergennemsnit
574 til prøven. Gns
7,3. 30 ikke bestået.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 2 AF 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411994_0003.png
J.NR.: 2014-0007/95375
Metropol
Det nationale modul 10
ECTS og indgår desu-
den i et modul ’Lærer-
professionalitet i det
globaliserede samfund,
ligeværdigt med kom-
petenceområdet Ele-
vens Læring og udvik-
ling’ samt i Undervis-
ningskendskab
Det nationale modul på
10 ECTS, samt specia-
liseringsmoduler, som
den studerede kan
vælge
Det nationale modul 10
ECTS, samt et prøve-
forberedende modul fra
PL
Det nationale modul 10
ECTS, samt et lokalt:
Medborgerskab og de-
mokratisk dannelse 10
ECTS
Det nationale mo-
dul er placeret i 1.
Semester
Det lokalt udvikle-
de i 2. semester
256 indstillet til prø-
ve, 7,3 i alt 11 ikke-
bestået
UCSJ
Det nationale mo-
dul er placeret på
1. og 2. semester
271 til prøven: 7,00,
16 ikke-bestået
UC Lillebælt
Placeret på 1. og
2. semester
Jelling: 6,5 1 ikke-
bestået
Odense: 7,25, 1 ik-
ke-bestået
UC Syd
Placeret på 1. og
2. semester
Esbjerg: 83 til prøve,
gennemsnit 6,71, 7
ikke-bestået
Haderslev: 115 ind-
stillet, 100 til prøve,
gennemsnit 6,8, ik-
ke-bestået 9
Aarhus: 355, gen-
nemsnit 7,7, ikke-
bestået 4
Silkeborg: 147 til
prøve, gennemsnit
6,9, 10 ikke-bestået
Skive: 55 gennem-
snit 7.3, en ikke-
bestået
Nr. Nissum: 51 ka-
raktergennemsnit
5,0, 5 ikke-bestået
VIA
Det nationale modul 10 Placeret på 1. og
ECTS, indgår desuden i 2. semester
et lokalt udviklet modul
’Lærer i skolen’, 10
ECTS.
UCN
Det nationale modul 10
ECTS, samt et lokalt
modul ’Pædagogik,
dannelse og praksis’ 10
Placeret på 1. og
2. semester
Aalborg: 193, gen-
nemsnit 7.61, 6 ik-
ke-bestået
Hjørring: 57, gen-
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 3 AF 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411994_0004.png
J.NR.: 2014-0007/95375
ECTS
nemsnit 7.38, 2 ik-
ke-bestået
I censorrapporten for fagområdet opsamles følgende: ”Størsteparten
af rapporterne giver
det samlede eksamensforløb i lyset af Bekendtgørelsen og Studieordningen vurderingen
’tilfredsstillende’ (81,5 %). Der er 7,6 % i kategorien ’utilfredsstillende’ og 7,6 % som ikke
svarer.”
Der er dog også en del kritiske kommentarer om niveauet i faget: ”
I spørgsmål 3
om uddannelsens kvalitet, herunder forslag til forbedringer, må det bemærkes, at sidste
del af spørgsmålet ofte bliver uddybet under spørgsmål 6, hvor der er plads til at indføre
supplerende bemærkninger. I forhold til første del af spørgsmålet svarer 77,2 % ’tilfreds-
stillende’, mens 10,9 % svarer ’utilfredsstillende’. Det er en noget større andel end sidste
år, hvor 4,7 % havde markeret ’utilfredsstillende’.”
Det er dog langt fra usædvanligt, at der ved ændringer af fagområder forekommer kritiske
kommentarer. En del kommentarer går på det reducerede omfang af fagområdet – en
skæbne dette fagområde deler med en lang række andre fagområder i læreruddannelsen.
Samtidig er det værd at bemærke, at det faglige niveau i læreruddannelsen er hævet, dels
gennem ændrede optagelseskrav, dels gennem faglig skærpelse i prøverne, løbende mo-
dulevalueringer og højnelse af de studerendes studieaktivitet gennem indførelse af studie-
aktivitetsmodellen.
Der udbydes på UC’erne en række specialiseringsmoduler, som knytter an til kompeten-
cemålet for AD/KLM, der er formuleret således i bekendtgørelsen for Læreruddannelsen:
Den studerende kan forholde sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demo-
kratiske og religiøse udfordringer, som er forbundet med undervisning, forældre-
samarbejde og skole i et globaliseret samfund.
AD/KLM er dermed ikke stillet anderledes end fagene i læreruddannelsen som sådan.
Desuden udbydes undervisningsfaget kristendom på linje med de øvrige undervisningsfag,
med minimum 3 moduler på i alt 30 ECTS, hvoraf de to er udviklet nationalt. Der vil for
mange studerende være muligheder for at vælge yderligere specialiseringsmoduler i un-
dervisningsfaget kristendom/religion og dermed øge undervisningsfagets omfang.
Det samme gør sig gældende for undervisningsfaget historie og samfundsfag, der også
har særlige forpligtelser ift. Danmarks historie og kulturarv.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 4 AF 4