J.NR.: 2014-0007/95375
Ref.: MC
+45 33 38 22 01
02. oktober 2014
Ministeriet for Uddannelse og Forskning
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 43
DK-1260 København K
Att.: Specialkonsulent Alan Klæbel Weisdorf, ph.d.
Høringssvar: Opfølgning på FIV alm. Del spørgsmål 137 vedr. KLM i den nye lærer-
uddannelse
Danske Professionshøjskoler takker for indkaldelsen til høring over Uddannelses- og
Forskningsudvalgets spørgsmål 137 af 30. juni 2014 vedr. implementering af almen dan-
nelse/KLM i den nye læreruddannelse. Danske Professionshøjskoler har bedt dekan Tove
Hvid, Danske Professionshøjskolers Talsmand for læreruddannelsen udarbejde en rede-
gøresen herom i samarbejde med ledernetværket for læreruddannelsen. Danske Professi-
onshøjskoler videresender hermed redegørelsen, se nedenfor.
Marianne la Cour Sonne
Direktør, Danske Professionshøjskoler
Redegørelse AD/KLM – samlet svar fra Læreruddannelsen
Almen dannelse handler dels om et af hovedområderne i Lærerens grundfaglighed ’Almen
dannelse/kristendom/livsoplysnings/medborgerskab’, dels om almen dannelse forstået
som det, at der i de enkelte undervisningsfag ”kommer
fokus på, at lærerne kan forberede
eleverne på deres deltagelse og medansvar for et samfund med frihed og folkestyre, jf.
folkeskolens formålsparagraf.”(
Aftaleteksten, s. 1)
Det passer med intentionerne for læreruddannelsen, som de er beskrevet dels i formålet
herfor, dels i formålet i professionsbachelorbekendtgørelsen:
Læreruddannelsesbekendtgørelsen:
§ 1.
Formålet med uddannelsen er, at den studerende gennem uddannelsen tilegner sig
den viden og de færdigheder, der er forudsætningen for at kunne virke som faglig, pæda-
gogisk og didaktisk kompetent lærer i den danske folkeskole
i henhold til folkeskolens
formål, jf. folkeskolelovens § 1.(Fremhævet
af skribenten).
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 4