Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1385075_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 24. juni 2014 har udvalget efter ønske fra Charlotte Dyremose (K) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 137 (Alm. del - bilag 216)
Vil ministeren kommentere vedhæftede brev fra et antal KLM-undervisere (Kri-
stendomskundskab/Livsoplysning/Medborgerskab), herunder kommentere
de spørgsmål, som stilles i brevet, jf. FIV alm. del
bilag 216.
Svar
I henvendelsen til udvalget har underskriverne af brevet bragt en række forskellige
kritikker af implementeringen af almen dannelse/KLM, herunder om processen i
forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen og den efterfølgende udmønt-
ning i studieordningerne.
Almen dannelse/KLM er i forbindelse med reformen af læreruddannelsen ganske
rigtigt
blevet en del af ”Lærernes grundfaglighed”, som er en fagpakke, der sikrer
lærerne grundlæggende pædagogiske og didaktiske kompetence samt en sikkerhed
i forhold til det værdigrundlag, den danske lærerstand skal være bærere af. Således
skal alle lærere evne at gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie, og
skolens rolle heri, men også give dem forståelse for andre lande og kulturer.
Lærernes grundfaglighed er i alt på 60-80 ECTS point alt efter hvordan professi-
onshøjskolerne tilrettelægger uddannelsen. For at sikre, at almen dannelse/KLM
ikke ”drukner” i de øvrige fagelementer i lærernes grundfaglighed,
har vi, som en
del af den politiske aftale om læreruddannelsen af 1. juni, sikret den nævnte
spændvidde i grundfaglighedens omfang, således at der kan blive plads til mere
specialiserede elementer i grundfagligheden. Dette kunne eksempelvis være almen
dannelse/KLM.
Herudover har almen dannelse/KLM som det eneste delelement i grundfaglighe-
den sin egen afsluttende prøve med ekstern censur, hvilket også skal sikre, at faget
ikke nedprioriteres. Det fagindhold, der er udgangspunktet for den afsluttende
prøve, er udarbejdet af en faggruppe, som indeholdt to censornæstformænd, en
udviklingsdirektør fra en professionshøjskole, en fagkonsulent fra Undervisnings-
ministeriet og en lektor.
30. juni 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
14/010898-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385075_0002.png
Endelig skal jeg nævne, at
”almen dannelse”
også indgår som et centralt element
bredt set i læreruddannelsen, bl.a. i undervisningsfagene, hvilket da også fremgår
af bekendtgørelsen for læreruddannelsen. Det er denne brede fundering af det al-
men dannende perspektiv, der tænkes på, når der i aftalen står, at almen dannelse
skal gennemsyre læreruddannelsen.
Hvad angår spørgsmålet om professionshøjskolernes implementering af almen
dannelse/KLM, vil jeg, som opfølgning på dette svar til udvalget, umiddelbart efter
sommerferien bede Danske Professionshøjskoler om at indsamle data, der redegør
for implementeringen af fagområdet Almen Dannelse/KLM i de respektive studie-
ordninger, herunder ikke mindst professionshøjskolernes vurdering af det faglige
niveau i de afsluttende prøver i faget, der allerede er gennemført. Efterfølgende vil
udvalget blive orienteret herom.
Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg respekterer faggrupper som KLM-undervisere, der
brænder for deres fag. Jeg vil dog opfordre til, at vi fra politisk hold fortsat giver
professionshøjskolerne den tid og det manøvrerum, der skal til for at implementere
den nye læreruddannelse, og som jo blandt andet indebærer, at der skal ske et fag-
ligt løft i alle fag og ikke kun i almen dannelse/KLM.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2