Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1384977_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
[email protected]
I brev af den 17. juni 2014 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 131 (FIV alm. del)
Vil ministeren - med udgangspunkt i bl.a. nedenstående artikler - oplyse baggrund
og begrundelse for at ændre systemet med omregning af karaktererne
opnået ved en tysk eksamen fra Duborg-Skolen i Flensborg henholdsvis fra
A.P. Møllers Skolen i Slesvig til det danske karaktersystem, og finder ministeren,
at det er en rimelig ændring overfor de unge, som har gået på gymnasierne,
og vil ministeren endvidere forholde sig til konsekvenserne af ændringerne,
og herunder: vil ministeren oplyse sin holdning til evt. at give eleverne to
eksamensbeviser, et tysk (med tysk karaktergivning) og et dansk (med dansk
karaktergivning), således at man undgår omregning af karakterer, som synes
at rumme negative konsekvenser for mange elever?
Links:
http://www.fla.de/artikel/Kaempede-forgaeves-mod-ny-karakter-omregning-
17be3.html
(baggrund for ændring)
http://www.fla.de/artikel/Studenter-til-eksamen-under-falske-forudsaetninger-
17c18.html
(konkrete konsekvenser)
http://www.fla.de/artikel/Ny-karakteromregning-kan-koste-droemmestudiet-
17c1a.html
(elevernes reaktion)
Svar
Den gymnasiale eksamen ved Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen er en tysk
gymnasial eksamen, Abitur, og der udstedes et tysk eksamensbevis efter den sles-
vig-holstenske skoleforordning.
Der er altså ikke tale om en dansk eksamen, selv om der indgår undervisning i
dansk på modersmålsniveau, at dansk er undervisningssprog, og at pædagogikken
er dansk. Karaktergivningen på de to skoler sker således også efter tysk regelsæt og
forudsætter en omregning til brug for optag ved videregående uddannelser i Dan-
mark.
Skolernes uddannelser er indplaceret på linje med en dansk gymnasial uddannelse
i adgangsbekendtgørelsen, og ansøgere fra de to skoler har adgang til at søge om
30. juni 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/010585-02
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384977_0002.png
optagelse i kvote 1 og 2 på samme tidspunkt som ansøgere med en dansk gymnasial
uddannelse.
Den hidtidige omregningstabel for Tyskland, Duborg-Skolen og A.P. Møller Skolen
har været baseret på statistik fra midten af 1990’erne fra Duborg-Skolen.
Da Styrelsen for Videregående Uddannelse har fået adgang til opdateret statistik
fra Tyskland, justerer ministeriet fra optagelsen 2014 tabellen, som anvendes til at
omregne eksamensgennemsnit fra Tyskland, herunder fra Duborg-Skolen og A.P.
Møller Skolen til brug for optag på en dansk videregående uddannelse.
Justeringen i omregningen er således en naturlig følge af, at uddannelserne og ka-
raktergivningen følger tysk lovgivning.
Justeringen skal sikre, at omregningen fremover er baseret på aktuel og retvisende
statistik og sker i overensstemmelse med de principper for karakteromregning,
som Uddannelses- og Forskningsministeriet generelt anvender i forhold til uden-
landske og internationale omregnelige eksaminer ved optag på en dansk videregå-
ende uddannelse, og som indebærer, at omregning baserer sig på national statistik
for eksamensgennemsnit.
Den statistikbaserede omregning sikrer ligestilling mellem ansøgere fra adgangsgi-
vende uddannelser i Danmark og de to skoler på den måde, at relativt set lige gode
bestående præstationer i Danmark og Tyskland tildeles samme danske gennemsnit.
Justeringen er således rimelig ud fra en betragtning om ligebehandling, idet den
sikrer ligebehandling både i forhold til de berørte elever og for andre elever, der
søger optagelse på en videregående uddannelse i Danmark.
Konsekvensen af justeringen af omregningstabellen er aktuelt en lidt lavere omreg-
ning af eksamensresultater for elever for de to skoler, end hvis omregningstabellen
havde været baseret alene på eksamensresultater for de to skoler, da eleverne ved
de to skoler har et lidt lavere eksamensgennemsnit end elever i Tyskland samlet
set.
Afhængigt af udviklingen i eksamensresultater for de to skoler vil dette kunne æn-
dre sig fremadrettet, da omregningstabellen løbende justeres på baggrund af aktuel
statistik.
Udstedelse af eksamensbeviser, herunder spørgsmålet om eventuelt udstedelse af
både et tysk og et dansk eksamensbevis, hører under undervisningsministerens
ressort. Undervisningsministeriet oplyser, at ministeriet ikke har en praksis for
dobbelte eksamensbeviser. Ministeriet afventer en eventuel konkret henvendelse
fra de pågældende skoler. Kommer der en sådan, så vil ministeriet naturligvis gå i
dialog med skolerne om deres ønsker.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2