Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del
Offentligt
1381934_0001.png
Tale
18. juni 2014
J.nr. 13-6419017
Samrådsspørgsmål C - talepapir
Samrådsspørgsmål
C
På baggrund af artiklen ”Udlændingelov
smadrer milliardprojekt” omhandlende
ESS-projektet i Lund bragt i Morgenavisen
Jyllandsposten den 29. november 2013,
bedes uddannelsesministeren, beskæftigel-
sesministeren og skatteministeren gøre re-
de for, hvilke forhindringer der er for, at
udenlandske forskere kan bo i København
og forske i Sverige, samt hvilke initiativer
regeringen vil iværksætte for at forskere fra
ikke-EU lande kan dels bo i Danmark og
forske i Sverige, dels bo i Danmark og for-
ske i Danmark.
Med hensyn til det spørgsmål, der er stillet
på samrådet i dag, vil jeg gerne starte med
at slå fast, at de danske skatteregler ikke
opstiller forhindringer for, at udenlandske
forskere kan bo i København og arbejde i
Sverige.
De danske skatteregler bygger grundlæg-
Skattereglerne op-
stiller ikke forhin-
dringer
Generelt om dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381934_0002.png
skattepligt
gende på et princip om, at alle personer,
der har bopæl i Danmark, er skattepligtige
til Danmark af hele deres indkomst. Det
gælder uanset, om den pågældende er
dansk statsborger eller ej.
En indkomst kan imidlertid være skatte-
pligtig i flere lande. Det kan fx være tilfæl-
det, hvis en person bor i Danmark og ar-
bejder i udlandet.
For at undgå dobbeltbeskatning er det der-
for sådan, at Danmark nedsætter den dan-
ske skat, hvis lønindkomsten beskattes i
udlandet.
Skattepligtig i flere
lande
Nedsættelse af den
danske skat
Nedsættelsen kan ske på forskellige måder.
Mellem Danmark og Sverige er det den
nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst,
der regulerer, hvordan skatten skal nedsæt-
tes.
Omfattet af svensk
social sikring
Ifølge den nordiske dobbeltbeskatnings-
overenskomst er det sådan, at hvis den
skattepligtige er omfattet af social sikring i
Sverige, så skal den danske skat nedsættes
Side 2 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381934_0003.png
efter den såkaldte exemptionsmetode. Det
betyder i praksis, at der ikke betales dansk
skat af lønindkomsten fra Sverige.
Omfattet af dansk
social sikring
Er den skattepligtige derimod omfattet af
social sikring i Danmark eller et andet land
end Sverige, sker nedsættelsen ved at give
credit for den skat, der er betalt af lønnen i
Sverige. Hvis den svenske skat af lønnen er
højere end den danske, betales der således
ikke skat af lønnen i Danmark. Er den
svenske skat af lønnen lavere, betales kun
forskellen i dansk skat.
Man er som hovedregel omfattet af social
sikring i det land, man arbejder i. Hvis en
person bor i Danmark og udelukkende ar-
bejder i Sverige, vil personen derfor nor-
malt være omfattet af social sikring i Sveri-
ge.
Der er på samrådet i dag spurgt ind til den
situation, hvor en udenlandsk forsker fra et
ikke-EU land bosætter sig i København og
arbejder i Sverige.
I den konkrete situation betyder de danske
Hovedregel for so-
cial sikring
Beskatning af
udenlandske for-
skere
Side 3 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381934_0004.png
skatteregler, at den udenlandske forsker vil
være skattepligtig til Danmark af hele sin
indkomst.
Men fordi forskeren normalt vil være soci-
alt sikret i arbejdslandet - Sverige
vil
Danmark ikke beskatte forskerens løn fra
Sverige.
Forskerskatteord-
ningen
Med hensyn til de generelle skattemæssige
vilkår for udenlandske forskere, der bosæt-
ter sig i Danmark, vil jeg gerne fremhæve
den særlige skatteordning for udenlandske
forskere og nøglemedarbejdere.
Den såkaldte forskerskatteordning giver
mulighed for, at udenlandske forskere og
nøglemedarbejdere, der arbejder i Dan-
mark, kan lade sig beskatte med en særligt
gunstig skattesats på 26 procent i op til 5
år. Ordningen kan anvendes af alle, der
opfylder betingelserne
uanset nationali-
tet.
Krav om dansk an-
sættelse
En af betingelserne for at anvende for-
skerskatteordningen er, at den pågældende
forsker eller nøglemedarbejder ansættes
Side 4 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381934_0005.png
ved en
dansk
virksomhed eller forsknings-
institution. Det vil sige, at ansættelsen en-
ten skal ske i en virksomhed eller forsk-
ningsinstitution, der har hjemsted i Dan-
mark, eller i en udenlandsk virksomhed el-
ler forskningsinstitutions faste driftssted i
Danmark.
Formålet med for-
skerskatteordnin-
gen
Det hænger sammen med, at formålet med
forskerskatteordningen er at støtte forsk-
ning og udvikling i Danmark. Det er ikke
og har aldrig været
hensigten med de
lempelige skattevilkår at tiltrække højtkvali-
ficeret arbejdskraft til udenlandske virk-
somheder og forskningsinstitutioner.
Udenlandske forskere og nøglemedarbej-
dere, der bosætter sig i Danmark, men an-
sættes og arbejder i udlandet, vil derfor
ik-
ke
kunne anvende forskerskatteordningen,
allerede fordi de ikke er ansat ved en dansk
arbejdsgiver. Det gælder, uanset om den
pågældende ansættes og arbejder i Sverige,
Schweiz eller et helt tredje land.
I den omtalte situation, hvor en forsker
bosætter sig i Danmark og arbejder i Sveri-
Side 5 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381934_0006.png
ge, er muligheden for at anvende forskers-
katteordningen imidlertid uden betydning.
Det skyldes som allerede nævnt, at forske-
ren ikke betaler skat af lønnen i Danmark,
hvis forskeren
som hovedreglen er, når
arbejdet udføres i Sverige
er socialt sikret
i Sverige.
International rekrut-
tering
Regeringen har stor fokus på international
rekruttering, fordi det er afgørende for et
velfungerende dansk erhvervsliv, at danske
virksomheder kan rekruttere de højtkvalifi-
cerede medarbejdere, de har brug for.
På skatteområdet har regeringen lagt op til
en lempelse af forskerskatteordningen
en
lempelse, der består i en nedsættelse af det
såkaldte vederlagskrav.
Vederlagskravet er den løn, som en nøg-
lemedarbejder mindst skal modtage for at
få adgang til beskatning under forskerskat-
teordningen. Beløbsgrænsen er i dag på
70.600 kr. pr. måned. Ved at nedsætte ve-
derlagskravet med 10.000 kr. om måneden
skønnes det, at arbejdsudbuddet vil blive
Lempelse af for-
skerskatteordnin-
gen
nedsættelse
af vederlagskravet
Side 6 af 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381934_0007.png
øget med, hvad der svarer til ca. 500 per-
soner.
Nedsættelsen af vederlagskravet forventes
således at tiltrække den kvalificerede uden-
landske arbejdskraft, som er afgørende for
danske virksomheders konkurrenceevne.
Det vil samtidig skabe flere arbejdspladser
til danske arbejdstagere.
Afslutning
åben
for andre justerin-
ger af forskerskat-
teordningen
Der forhandles i øjeblikket om regeringens
udspil. Jeg er naturligvis åben for i den
forbindelse at se på forslag til eventuelle
andre hensigtsmæssige justeringer, der kan
forbedre ordningens fleksibilitet.
Med det vil jeg sige tak for ordet.
Side 7 af 7