Notat om uddannelsesdimensionering efter ledighed
Ref. LMU/WMQ
Indledning
Behovet for stærkere match mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet er kommet
på dagsordenen. Såvel produktivitetskommissionen som Regeringens Udvalg for
Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser efterspørger uddannelser,
der i højere grad afspejler arbejdsmarkedets behov. En af de primære bevæggrun-
de for at gøre dette er den høje dimittendledighed, som desværre rammer en stor
del af kandidaterne. Men udfordringen består i at finde den rette måde at matche
på, og her taler flere for en øget dimensionering af optaget på de forskellige uni-
versitetsuddannelser.
Dimensioneringen kan foretages på forskellige måder, og flere har peget på ledig-
hedstal som en af vejene. Djøf finder, at dette i så fald må gøres med en forsigtig-
hed, der afspejler, at ledighedstal angår dem, der er uddannede, men dimensione-
ringen rammer dem, der først skal til at påbegynde en længere uddannelse. Der
bevirker, at en evt. brug af ledighedstal må ske under hensyntagen til et arbejds-
marked under stor forandring.
Vi må desværre konstatere, at vi endnu befinder os i en tid, hvor arbejdsmarkedet
præges af den økonomiske krise. Hvis det danske samfund skal ikke blot fasthol-
de, men også fremtidssikre sin velfærd og velstand, skal arbejdsmarkedet tage nye
retninger. Der skal bl.a. ansættes flere i den private sektor og særligt i de små og
mellemstore virksomheder, der udgør rygraden i den danske erhvervsstruktur. Der
er derfor brug for et skifte i ansættelsesmønstre, som bevirker, at en fremtidig di-
mensionering af uddannelserne ikke kan eller bør tage afsæt i, hvordan arbejds-
markedets forskellige sektorer og virksomhedsprofiler hidtil har ansat. Brugen af
ledighedstal kan derfor risikere at genskabe mønstre, der ikke matcher de ændrin-
ger i ansættelsespolitikkerne, vi forhåbentlig vil se i de kommende år.
Endelig er det helt afgørende, at ledighedstallene bruges på rette vis. Man må dels
tage høje for, hvad det er, ledighedstal er og kan være udtryk for, dels må man
benytte de ledighedstal, der på bedste vis afspejler arbejdsmarkedets efterspørgsel
eller mangel på samme.
Nedenfor er anført nogle udfordringer ved brug af ledighedstal samt et eksempel
på hvordan, brugen af dimittendledighedstal er mindre retvisende end brugen af
generelle ledighedstal. Eksemplet angår cand.scient.pol.ere, da netop disse er
blevet udpeget som en gruppe med høj ledighed. Eksemplet viser, at dette ikke er
et korrekt billede, idet den generelle efterspørgsel af dem, ikke forårsager en høj
ledighed.
06.08.2014