Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1318591_0001.png
1318591_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren24. december 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 87 (Alm. del) af 27.november 2013 stillet efter ønske fra Kristian Jensen (V)Spørgsmål
Vil ministeren oplyse i en tabel for hvert af årene 2013 og 2014, hvor mangepersoner, der vil have en gevinst på:a) mindre en 0 kr.b) mindre end 1.000 kr.c) mindre end 2.000 kr.d) mindre end 3.000 kr.e) mindre end 4.000 kr.ved at være i fuldtidsbeskæftigelse frem for at være på offentlig forsørgelse?Ministeren bedes inkludere tiltagene fra Aftale om en finanslov for 2014.Svar
I besvarelsen er den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse opgjort medudgangspunkt i det såkaldte forskelsbeløb. Forskelsbeløbet betegner forskellenmellem på den ene side den disponible indkomst som modtager af overførsels-indkomst og på den anden siden den disponible indkomst som beskæftiget.Beregningen tager blandt andet højde for transportudgifter til og fra arbejde ogaftrapning af indkomstafhængige ydelser som boligstøtte og økonomisk friplads idaginstitution mv.Beregninger af forskelsbeløb baserer sig på Økonomi- og Indenrigsministerietsforskelsbeløbsmodel, som omfatter personer i den erhvervsaktive alder, hvor dendisponible indkomst som henholdsvis beskæftiget og ikke-beskæftiget er opgjortunder den beregningstekniske antagelse, at personen er beskæftiget henholdsvisikke-beskæftiget hele året. Der henvises bl.a. tilFordeling og Incitamenter 2013,Økonomi- og Indenrigsministeriet, juli 2013.Tabel 1viser skøn over fordelingen af personer med udgangspunkt i det beregnedemånedlige forskelsbeløb. De beregnede forskelsbeløb for 2014 indeholder ikkevirkningerne af kontanthjælpsreformen, som træder i kraft 1. januar 2014. Dettekan indebære en overvurdering af antallet af personer med beregnede laveforskelsbeløb.
Side 2 af 2
Tabel 1

Fordeling af forskelsbeløb (2013-niveau), 2013 og 2014

Antal personer

Forskelsbeløb mindre end:

0 kr.1.000 kr.2.000 kr.3.000 kr.4.000 kr.18.10048.800139.300254.100397.40017.70046.400133.200246.300387.400

2013

2014

Kilde: Beregninger på Økonomi- og Indenrigsministeriets forskelsbeløbsmodel.Anm.: Beregningerne for 2014 er opgjort i 2013-niveau, men med skatteregler for 2014 inklusive virkningerne affremrykningen af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget i medfør af aftaler om en finanslov for 2014. Derer ikke taget højde for kontanthjælpsreformen, der træder i kraft 1. januar 2014.
Det bemærkes, at skattereformen fra 2012 bidrager til at øge det økonomiskeincitament til beskæftigelse. Fx fremgår det afsvar på Finansudvalgets spørgsmål 73 af8. november 2013,at antallet med negative forskelsbeløb skønnes reduceret til godt14.000 personer, når elementerne i skattereformen fra 2012 er fuldt indfaset,hvilket blandt andet kan henføres til det højere beskæftigelsesfradrag.Endelig skal det understreges, at de beregnede forskelsbeløb – givet de anvendteberegningsforudsætninger – bør betragtes som et hypotetisk øjebliksbillede, hvorfx de økonomiske incitamenter til beskæftigelse kan være stærkere deefterfølgende år. I den sammenhæng skal det bemærkes, at der er stor udskiftningi gruppen af fuldt beskæftigede med beregnede negative forskelsbeløb,jf. svar påFinansudvalgets spørgsmål 45 af 1. november 2013.Med venlig hilsenBjarne Corydon