Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
FinansministerenFolketingets FinansudvalgChristiansborg7. marts 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 78(Alm. del)af 13.november 2013Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget det forbedrer de offentlige finanser i hvert årfrem mod 2020, at der er færre efterlønsmodtagere end forventet, da manindgikaftalen om tilbagetrækningsreformen?Svar
I det mellemfristede forløb, der lå til grund forAftalerom reformpakken 2020(RP2020),var det skønnet, at der i 2020 ville være ca.54.000 personer på efterløn.Idet seneste mellemfristede forløb, der ligger til grund for beregningerne iFinansredegørelse 2014(FR2014),skønnes der at væreca. 45.000 personer på efterløni 2020, dvs. ca. 9.000 færre end skønnet i RP2020.Reduktionen i det skønnede antal efterlønsmodtagere i 2020 kan primært tilskrivesen lavere udnyttelsesgrad – dvs. at personer, som indbetaler til efterlønsordningenog dermed optjener ret til efterløn, i mindre grad end tidligere skønnet udnytterdenne ret til faktisk at få udbetalt efterløn, men i større omfang udnytterefterlønsretten til at optjene skattefri præmie.En reduktion i antallet af efterlønsmodtagere indebærer en forbedring af deoffentlige finanser, dels via lavere udgifter til udbetaling af efterløn, dels via højereskatteindtægter som følge af et øget arbejdsbud. Når udnyttelsesgraden forpersoner med efterlønsret er lavere, øges omvendt udbetalingerne af skattefripræmie.Det bemærkes, at der i den ny fremskrivning i FR2014 – udover nyeefterlønsfremskrivninger – er indarbejdet opdaterede forudsætninger på en rækkeøvrige områdersiden RP2020. Det omfatter blandt andetnyebefolkningsprognoser (der blandt andet peger på flere folkepensionister),opdaterede registerbaserede arbejdsmarkedsdata (der blandt andet peger på flerekontanthjælpsmodtagere uden for arbejdsstyrken) samt ændringer i denøkonomiske politik i øvrigt siden 2011.
Finansministeriet ¶ Christiansborg Slotsplads 1 ¶ 1218 København K ¶ T 33 92 33 33 ¶ E [email protected] ¶ www.fm.dk
Side2af3
Samlet set indebærerforløbet i FR2014 et strukturelt underskud på de offentligefinanser på 0,5 pct. af BNP i 2014 svarende til grænsen i budgetloven.Endvidereventesstrukturel balance på de offentlige finanser i 2020 på linje med RP2020-grundlaget. Indikatoren for finanspolitisk holdbarhed (HBI) er samlet set svækketfra 0,4 pct. af BNP i RP2020-grundlaget til 0,0 pct. af BNP i FR2014-forløbet,hvilket blandt andet afspejler indarbejdelsen af opdaterede befolkningsprognoserfra DREAM og Danmarks Statistik.Det lavere antal efterlønsmodtagere i FR2014skønnesisoleretsetatindebære enforøgelse af beskæftigelsen i 2020 med ca. 8.000 personer og at forbedredenprimære saldo i 2020 på ca.1� mia. kr. (2014-niveau),jf. tabel 1.Heri indgår, atstørre udgifter til skattefri præmie og færre indbetalinger af efterlønsbidrag isoleretset skønnes at svække den primære saldo i 2020 med ca. � mia. kr.(2014-niveau).Tabel 1Skønnet effekt af færre efterlønsmodtagere
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Forbedringaf strukturel primær saldo (mia. kr., 2014-niveau)Reduktion af antal efterlønsmodtagere (1.000 personer)4,2-143,9-133,4-122,9-101,8-81,3-71,6-81,7-9
Anm.: Effekten på strukturel primær saldo af færre efterlønsmodtagere er i 2013-2015 udregnet på baggrund af dengennemsnitlige nettoudgift for en person på efterløn i 2016.Kilde: Egne beregninger og Danmarks Statistik
Også efter 2020 er der i FR2014-forløbet forudsat et lavere antalefterlønsmodtagere end i RP2020 og en heraf afledt forøgelse af den strukturellebeskæftigelse,jf. figur 1 og 2.Figur 1Antal personer på efterløn
1.000 personer1401201008060402002012 2020 2028 2036 2044 2052 2060 2068 2076Aftaler om reformpakken 20201.000 personer1401201008060402001.000 personer201816141210864202012 2020 2028 2036 2044 2052 2060 2068 20761.000 personer20181614121086420
Figur 2Effekt på strukturel beskæftigelse som følge af
færre efterlønsmodtagere
Finansredegørelse 2014
Kilde: Egne beregninger og Danmarks Statistik
Side3af3
Ændringen i det forventede antal efterlønsmodtagere skønnesisoleret setatforbedre den finanspolitiske holdbarhed (HBI) med ca. 0,05-0,1 pct. af BNP,svarende til en permanent forbedringaf de offentlige finanser med ca. 1½ mia. kr.(2014-niveau). Heri indgår, at større udgifter til skattefri præmie og færreindbetalinger af efterlønsbidrag isoleret set skønnes at svække HBI med ca. ½mia. kr.(2014-niveau). Som nævnt er HBI samlet opgjort til 0,0 pct. af BNP iFR2014-forløbet
Med venlig hilsenBjarne Corydon