Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1307708_0001.png
1307708_0002.png
FinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Finansudvalget har i brev af 5. november 2013stillet mig følgende spørgsmål 52alm.del,som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 52"Hvad er begrundelsen for, at ministeriet i dag kræver, at en kommune skal oprette etselvstændigt selskab for hvert solcelleanlæg, de stiller op på kommunens egnebygninger? "SvarDet følger direkte af elforsyningslovens § 4, stk. 1, at sådan kommunal virksomhedskal placeres i et selskab med begrænset ansvar – ogaltså ikke, som det anføres ispørgsmålet, i ét selskab for hvert solcelleanlæg.Kommuner kan opsætte solceller, som i henhold til elforsyningsloven betragtessom el-produktion. Hvis en kommune opsætter et solcelleanlæg i henhold tilovennævnte bestemmelse, afskæres kommunen fra at kunne nettoafregne, idetder ikke er den fornødne identitet imellem ejer af anlægget og kommunen, somforbruger.I forbindelse med solaftalen af 11. juni 2013 blev der, med allonge af 19. juni2013, indgået en aftale mellem energiforligspartierne om at brugeudskillelseskravet som redskab til at styre den kommunale solcelleudbygning.Aftalen blev implementeret i lov nr. 901 af 4. juli 2013, der bl.a. ændredeelforsyningslovens § 2, stk. 4, således, at klima-, energi- ogbygningsministerens mulighed for at dispensere fra kravet om selskabsmæssigudskillelse af kommunal el-produktion ved solcelleanlæg, blev begrænset til enpulje på 20 MW.Kommuner skal således også fremadrettet søge dispensation forudskillelseskravet i forbindelse med etablering af solcelleanlæg.Energistyrelsen vil inden for den nærmeste fremtid sende et udkast tilbekendtgørelse i høring, hvor de nærmere betingelser for at være omfattet afpuljen beskrives.
Ministeren3. december 2013J nr. 2013 - 4178
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard