Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 28. oktober 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 454 (Alm. del) af 25.
september
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de udvidede forbrugsmuligheder (inkl. virkningen af
lavere skat) for en LO-familie med 2 børn, såfremt den årlige realvækst i det of-
fentlige forbrug udgør 0 pct. frem for 0,6 pct. som i regeringens 2020-plan, og at
mindreudgiften i stedet udelukkende går til at øge beskæftigelsesfradraget? Besva-
relsen bedes beregnet ud fra nøjagtig samme regneprincipper som i svaret på FIU
alm. del- spørgsmål 232.
Svar
Et forløb med nulvækst frem mod 2020 skønnes at reducere de offentlige for-
brugsudgifter med ca. 20 mia. kr. (2015-priser) i 2020. Det svarer til en forbedring
af de offentlige finanser efter tilbageløb på ca. 19 mia. kr., idet indholdet af moms
og afgifter i det offentlige forbrug skønnes at udgøre ca. 5 pct. Nulvæksten i det
offentlige forbrug giver et råderum til at øge beskæftigelsesfradraget med 14�½
pct.-point, svarende til en offentlig mindreindtægt på ca. 19 mia. kr. (efter tilbage-
løb og afledte adfærdsvirkninger).
En stigning i beskæftigelsesfradraget på 14�½ pct.-point indebærer en fremgang i
rådighedsbeløbet på ca. 24.300 kr. årligt for en LO-familie med to børn. Samtidig
indebærer den forudsatte mindrevækst i det offentlige forbrug, at værdien af LO-
familiens forudsatte træk på det offentlige forbrug reduceres med ca. 14.300 kr.
årligt,
jf. tabel 1.
Dermed indebærer forslaget, at LO-familiens samlede (udvidede) forbrugsmulig-
heder – dvs. ændringen i det årlige rådighedsbeløb tillagt den beregnede årlige
ændring af værdien af det offentlige forbrug – stiger med i størrelsesordenen
10.100 kr.,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk