Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1413193_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 28. oktober 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 454 (Alm. del) af 25.
september
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de udvidede forbrugsmuligheder (inkl. virkningen af
lavere skat) for en LO-familie med 2 børn, såfremt den årlige realvækst i det of-
fentlige forbrug udgør 0 pct. frem for 0,6 pct. som i regeringens 2020-plan, og at
mindreudgiften i stedet udelukkende går til at øge beskæftigelsesfradraget? Besva-
relsen bedes beregnet ud fra nøjagtig samme regneprincipper som i svaret på FIU
alm. del- spørgsmål 232.
Svar
Et forløb med nulvækst frem mod 2020 skønnes at reducere de offentlige for-
brugsudgifter med ca. 20 mia. kr. (2015-priser) i 2020. Det svarer til en forbedring
af de offentlige finanser efter tilbageløb på ca. 19 mia. kr., idet indholdet af moms
og afgifter i det offentlige forbrug skønnes at udgøre ca. 5 pct. Nulvæksten i det
offentlige forbrug giver et råderum til at øge beskæftigelsesfradraget med 14�½
pct.-point, svarende til en offentlig mindreindtægt på ca. 19 mia. kr. (efter tilbage-
løb og afledte adfærdsvirkninger).
En stigning i beskæftigelsesfradraget på 14�½ pct.-point indebærer en fremgang i
rådighedsbeløbet på ca. 24.300 kr. årligt for en LO-familie med to børn. Samtidig
indebærer den forudsatte mindrevækst i det offentlige forbrug, at værdien af LO-
familiens forudsatte træk på det offentlige forbrug reduceres med ca. 14.300 kr.
årligt,
jf. tabel 1.
Dermed indebærer forslaget, at LO-familiens samlede (udvidede) forbrugsmulig-
heder – dvs. ændringen i det årlige rådighedsbeløb tillagt den beregnede årlige
ændring af værdien af det offentlige forbrug – stiger med i størrelsesordenen
10.100 kr.,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413193_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Virkning på det årlige rådighedsbeløb og de udvidede forbrugsmuligheder
Ændring i rådigheds-
beløb som følge af
ændret beskæftigel-
sesfradrag
1
Kroner, 2015-niveau
LO-familie med to børn
24.300
-14.300
10.100
Ændring i udvidede
forbrugsmuligheder
(inkl. virkninger af
lavere off. forbrug)
Ændring i offentligt
forbrug
Anm.: Der er regnet med et udgangspunkt, hvor skattereformen fra 2012 er fuldt indfaset. Nulvækst i det offentli-
ge forbrug frem mod 2020 skønnes at indebære et merprovenu på ca. 19 mia. kr. efter tilbageløb (2015-
niveau),
jf. Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2018 (august 2014).
En forøgelse af beskæftigelsesfra-
draget med ca. 14�½ pct.-point skønnes at indebære en mindreindtægt på ca. 19 mia. kr. efter tilbageløb og af-
ledte adfærdsvirkninger, hvor tilbageløbsfaktoren antages at udgøre 24�½ pct.
1)
Det maksimale beskæftigelsesfradrag øges parallelt med stigningen i fradragsprocenten, dvs. til ca. 82.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på 3,3 pct. stikprøve af den danske befolkning, Økonomi- og Indenrigsministeriets Fami-
lietypemodel, august 2014 samt Opdateret 2020-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2018.
Nulvækst i det offentlige forbrug vil typisk have størst betydning for personerne i
befolkningen med de relativt laveste indkomster. Det skyldes, at trækket på det
offentlige forbrug er størst blandt personer med relativt lave indkomster. En del
af disse personer er overførselsmodtagere og får derfor ikke del i skattelettelsen,
der følger af det højere beskæftigelsesfradrag.
Derudover varierer borgernes faktiske træk på de offentlige serviceydelser med
flere forhold - fx alder, antal børn, helbred mv. Dermed kan der være borgere – fx
folkepensionister med stort træk på sundhedsydelser – der samlet set vil kunne
opleve en reduktion i de udvidede forbrugsmuligheder.
Det bemærkes, at de fordelingsmæssige virkninger af det lavere offentlige forbrug
følger en revideret metode i forhold til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 232 af
31. marts 2014.
Den reviderede metode tager i højere grad højde for, at særligt
børnefamilier og ældre typisk har et større træk på offentlige services end familier
uden børn,
jf. Oplysning om revideret metode til beregning af fordelingsvirkninger af ændringer
i offentligt forbrug
1
.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
1
Findes på Finansministeriets hjemmeside:
www.fm.dk.