Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1403062_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
30. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 446 (Alm. del) af 18.
september stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne provenuvirkningen af at lade reguleringen af boligsikringen
følge lønudviklingen, sådan som reguleringen fungerede før 2004, i stedet for den
nuværende regulering med prisudviklingen? Ministeren bedes i sit svar skønne
over udgifterne i årene 2015-2020, den varige udgift, samt opgive provenuvirknin-
gen i 2014-pl og 2015-pl.
Svar
Boligsikring beregnes individuelt for den enkelte husstand. Beregningen afhænger
af en række konkrete
beløbsgrænser,
herunder bl.a. bundfradrag i husstandsindkom-
sten, maksimum for boligudgiften og maksimum for udbetalt boligstøtte. Bolig-
sikring er en skattefri ydelse.
Beløbsgrænserne for boligsikring er siden 2004 reguleret med udviklingen i for-
brugerpriserne. Hvis beløbsgrænserne for boligsikring fra 2015 følger lønudviklin-
gen
1
, vil det indebære en umiddelbar merudgift – givet et uændret antal modtagere
i forhold til gældende regler – på ca. 15 mio. kr. i 2015 stigende til ca. 142 mio. kr.
i 2020 (2015-pl).
Tabel 1
Merudgifter (ved uændret antal modtagere i forhold til gældende regler), når beløbsgrænserne for boligsik-
ring følger lønudviklingen, 2015-2025
2015
(Mio. kr.)
Umiddelbar merudgift (2014-pl)
Umiddelbar merudgift (2015-pl)
15
15
21
21
39
40
69
70
101
103
139
142
356
368
2016
2017
2018
2019
2020
2025
Kilde: Lovmodellens 3,3 pct. stikprøve af den danske befolkning.
I beregningen antages beløbsgrænserne for boligsikring at blive reguleret med satstilpasningsprocenten+2 (omtrent
svarende til den to år laggede lønudvikling), svarende til reguleringen af beløbsgrænserne for boligydelse.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
Merudgiften ved at lade boligsikring følge lønudviklingen, i stedet for prisudvik-
lingen, stiger hvert år, så længe merreguleringen finder sted. Derfor er det ikke er
muligt at oplyse den varige virkning af forslaget. I 2025 vil den umiddelbare mer-
udgift stige til 368 mio. kr. (2015-pl).
Som nævnt er der i beregningen forudsat et uændret antal modtagere af boligsik-
ring i forhold til de nuværende regler. Herved undervurderes merudgiften i et vist
omfang, idet antallet af berettigede personer isoleret set vil vokse ved en merregu-
lering af beløbsgrænserne set i forhold til de gældende regler.
Det bemærkes endvidere, at forslaget skønnes at påvirke arbejdsudbuddet nega-
tivt, og dermed vil indebære et afledt finansieringsbehov udover den umiddelbare
merudgift.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon