Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1403424_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
30. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 445 (Alm. del) af 18.
september 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne provenuvirkningen af at erstatte loftet for huslejeandelen
til beregning af boligsikring på nuværende 15 pct. af huslejen for personer uden
børn med et loft på 60 pct., som er gældende for personer med børn? I sin bereg-
ning bedes ministeren tage udgangspunkt i følgende antagelser:
– Indkomstgrænsen for aftrapningen af boligsikringen for personer med 0
børn begynder ved 140.000 kr. fratrukket 37.000 kr. (svarende til en re-
duktion i indkomstgrænsen svarende til 1 barn), dvs. 103.000 kr.
– Aftrapningen af boligsikringen sker med samme takt som for personer
med børn
– Provenuberegningen bedes oplyst i både 2014-pl og 2015-pl.
Svaret bedes indeholde en provenuberegning, hvor SU-modtagere ikke omfattes
af den forhøjede huslejeandel, og en beregning, hvor SU-modtagere omfattes af
den forhøjede huslejeandel.
Svar
Boligsikring beregnes individuelt for den enkelte husstand. For husstande uden
hjemmeboende børn kan boligsikringen som hovedregel højest udgøre 15 pct.
huslejen, hvorimod den for husstande med hjemmeboende børn kan udgøre op til
60 pct. af huslejen.
En forhøjelse af maksimumsgrænsen for den andel af huslejen, der indgår i bolig-
støtteberegningen, fra 15 pct. til 60 pct. for ikke-forsørgere og en nedsættelse af
indkomstgrænsen for indkomstmodregning til 103.000 kr., skønnes at indebære en
umiddelbar offentlig merudgift på ca. 970 mio. kr. i 2014 (før tilbageløb af moms
og afgifter og uden virkning af afledt adfærd),
jf. tabel 1.
Begrænses forslaget til ikke-forsørgere ekskl. SU-modtagere, udgør den umiddel-
bare offentlige merudgift ca. 540 mio. kr. i 2014 (før tilbageløb af moms og afgif-
ter og uden virkning af afledt adfærd).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1403424_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Offentlige merudgifter ved at øge den maksimale huslejeandel, der kan indgå i beregningen af boligsikring,
fra 15 pct. til 60 pct. samt reducere indkomstgrænsen
Umiddelbar
merudgift
2014-pl
Forslag
2015-pl
Forslag ekskl. SU
modtagere
2014-pl
2015-pl
990
540
550
1.480
1.010
1.020
-
83.300
-
-
6.500
-
970
Merudgift efter tilbage-
løb og adfærd
1.460
Berørte hus-
stande
126.900
Gns. ændring i
udbetaling
7.700
Anm.: Det umiddelbare merprovenu er fremskrevet til 2015-pl niveau med forbrugerprisindekset, som beløbsgræn-
serne af boligsikring generelt reguleres med. I tilbageløbsberegningen er antaget en tilbageløbsfaktor på 24�½
pct.
Kilde: Egen beregninger på en 3,3 pct. stikprøve af den danske befolkning.
Forslaget skønnes som udgangspunkt at mindske arbejdsudbuddet med i størrel-
sesordenen 3.900 personer. Den negative arbejdsudbudseffekt kan dels henføres
til en stigning i kompensationsgraden (det såkaldte forskelsbeløb mindskes), dels
til en timeeffekt som følge af øgede sammensatte marginalprocenter for en del af
de berørte boligsikringsmodtagere. Et fald i arbejdsudbuddet med 3.900 personer
vil isoleret set svække de offentlige finanser med ca. 730 mio. kr. Den samlede
merudgift ved forslaget efter tilbageløb og inklusive virkning af afledt adfærd
skønnes således at udgøre knap 1,5 mia. kr. (2014-pl),
jf. tabel 1.
Hvis forslaget begrænses til ikke-forsørgere ekskl. SU-modtagere, skønnes ar-
bejdsudbuddet at falde med i størrelsesordenen 3.000 personer, svarende til en
isoleret svækkelse af de offentlige finanser på ca. 600 mio. kr. Den samlede mer-
udgift ved forslaget skønnes da at udgøre ca. 1,0 mia. kr. (2014-pl) efter tilbageløb
og med virkning af afledt adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 2
Husstande med henholdsvis øget og mindsket boligsikring som følge af forslag, 2014-pl
Antal
husstande
Udbetaling stiger
Udbetaling falder
Forslag
- heraf ikke længere berettiget
Berørte i alt
Udbetaling stiger
Forslag ekskl.
SU modtagere
Udbetaling falder
- heraf ikke længere berettiget
Berørte i alt
11.700
126.900
62.200
21.100
9.700
83.300
-6.000
7.700
10.000
-4.000
-5.900
6.500
-70
970
625
-85
-55
540
101.100
25.900
Gns. ændring i
Umiddelbar off.
udbetaling (kr.) udgift i alt (mio. kr.)
10.700
-4.100
1.075
-105
Kilde: Egne beregninger på 3,3 pct. stikprøve af den danske befolkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Den umiddelbare offentlige merudgift på ca. 970 mio. kr. (for forslaget inkl. SU-
modtagere og før tilbageløb og afledt adfærd) afspejler, at den årlige boligsikring
øges med i gennemsnit 10.700 kr. for godt 100.000 husstande, mens boligsikrin-
gen falder med i gennemsnit 4.100 kr. for knap 26.000 husstande,
jf. tabel 2.
Af de
husstande, der taber på forslaget, vil knap 12.000 af de nuværende modtagerhus-
stande ikke længere være berettiget til boligsikring med de foreslåede regler.
Blandt de husstande, som vinder på omlægningen, vil den udbetalte boligsikring
alt andet lige stige mest for husstande med høje huslejeudgifter.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon