Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
30. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 445 (Alm. del) af 18.
september 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne provenuvirkningen af at erstatte loftet for huslejeandelen
til beregning af boligsikring på nuværende 15 pct. af huslejen for personer uden
børn med et loft på 60 pct., som er gældende for personer med børn? I sin bereg-
ning bedes ministeren tage udgangspunkt i følgende antagelser:
– Indkomstgrænsen for aftrapningen af boligsikringen for personer med 0
børn begynder ved 140.000 kr. fratrukket 37.000 kr. (svarende til en re-
duktion i indkomstgrænsen svarende til 1 barn), dvs. 103.000 kr.
– Aftrapningen af boligsikringen sker med samme takt som for personer
med børn
– Provenuberegningen bedes oplyst i både 2014-pl og 2015-pl.
Svaret bedes indeholde en provenuberegning, hvor SU-modtagere ikke omfattes
af den forhøjede huslejeandel, og en beregning, hvor SU-modtagere omfattes af
den forhøjede huslejeandel.
Svar
Boligsikring beregnes individuelt for den enkelte husstand. For husstande uden
hjemmeboende børn kan boligsikringen som hovedregel højest udgøre 15 pct.
huslejen, hvorimod den for husstande med hjemmeboende børn kan udgøre op til
60 pct. af huslejen.
En forhøjelse af maksimumsgrænsen for den andel af huslejen, der indgår i bolig-
støtteberegningen, fra 15 pct. til 60 pct. for ikke-forsørgere og en nedsættelse af
indkomstgrænsen for indkomstmodregning til 103.000 kr., skønnes at indebære en
umiddelbar offentlig merudgift på ca. 970 mio. kr. i 2014 (før tilbageløb af moms
og afgifter og uden virkning af afledt adfærd),
jf. tabel 1.
Begrænses forslaget til ikke-forsørgere ekskl. SU-modtagere, udgør den umiddel-
bare offentlige merudgift ca. 540 mio. kr. i 2014 (før tilbageløb af moms og afgif-
ter og uden virkning af afledt adfærd).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk