Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
FinansministerenDen 6. november 2013
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 44 (Alm. del) af 31.oktober 2013Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra åbent samråd d. 31/10-2013 om fremryk-ning af offentlige investeringer, jf. FIU alm. del - samrådsspørgsmål D.Svar
Talepapiret til besvarelse af samrådsspørgsmål D følger nedenfor. Det talte ordgælder.Samrådsspørgsmål D:Vil ministeren redegøre for, om han er enig i De Økonomiske Råds analyse af, atfremrykning af offentlige investeringer er vanskelige at anvende som stabilise-ringsinstrument, da der er risiko for at ramme skævt i timingen, og at fremrykningaf offentlige investeringer kun bør anvendes ved længerevarende tilbageslag, oghvordan det harmonerer med regeringens finanslovforslag?Jeg er grundlæggende enig i Det Økonomiske Råds vurdering af, at det kanvære vanskeligt at ’finetune’ finanspolitikken ved hjælp af de offentlige inve-steringer.Vi ønsker heller ikke at ’finetune’ finanspolitikken med offentlige investerin-ger. Under kortere konjunkturudsving lader vi de såkaldte automatiske stabili-satorer virke blandt andet gennem skattesystemet og indkomstoverførslerne.Det er der også mulighed for inden for budgetlovens rammer.Derimod kan de offentlige investeringer bedre anvendes til at stabilisere øko-nomien, når der er tale om større og mere langvarige konjunkturudsving.Offentlige investeringer har en mere midlertidig karakter end mange andre of-fentlige udgifter.Samtidigt er den kortsigtede effekt på vækst og beskæftigelse relativt højsammenlignet med andre udgiftstyper.
Side 2 af 4
Derfor giver det god mening at øge de offentlige investeringer, hvis der gen-nem en årrække forudses at være ledig kapacitet i økonomien. Omvendt kaninvesteringerne midlertidigt reduceres, hvis der er udsigt til en længere perio-de, hvor kapaciteten i økonomien er presset.Der kan også være ekstra fordele for skatteborgerne, hvis investeringernegennemføres, når priserne i bygge- og anlægssektoren er lavere.Men som følge af investeringernes projektbaserede natur, kan det tage nogettid, før en beslutning om at ændre investeringsomfanget slår igennem på akti-vitetsniveauet.Det følger naturligt af, at det ofte tager tid at forberede og sætte større inve-steringsprojekter i gang.Det fremgår tydeligt af den analyse af anlægsprojekter på transportområdet,som DØR har lavet, hvor især større projekter forløber over længere tid.Men det er også klart, at når der er tale om mindre og mere ’velkendte’ inve-steringsprojekter, hvor der allerede er foretaget de nødvendige forundersøgel-ser, er mulighederne for at fremrykke en del af aktiviteterne langt bedre.Derfor kan det stadigt give god mening at fremrykke offentlige investeringer –især i perioder som nu, hvor vi forudser, at aktiviteten er under det normaleniveau i flere år frem.Først omkring 2019 forventes økonomien at være helt tilbage på det struktu-relle niveau for produktion og beskæftigelse.På den baggrund har regeringen, lige siden vi trådte til, øget de offentlige inve-steringer væsentligt i forhold til det forudsatte niveau – både i de nærmeste år,men også i årene frem mod 2020 i kraft af Vækstplan DK.Fra første færd har regeringen haft fokus på at øge de offentlige investeringer.Offentlige investeringer giver mulighed for på længere sigt at øge samfundetsvelstand generelt – målt ved det samfundsøkonomiske afkast.Med de igangsatte offentlige investeringer styrker vi mulighederne for en stør-re produktion og bedre velfærd på længere sigt. Det sker gennem fornuftigeprojekter som for eksempel bedre offentlig infrastruktur, moderne sygehuse,bedre rammer for den kommunale velfærd og klimavenlige løsninger på ener-giområdet.
Side 3 af 4
Som følge af kickstarten er de offentlige investeringer øget med over 10 pct.fra 2011 til 2012, og udgjorde derved omkring 2½ pct. af økonomien i 2012.Det er det højeste niveau i 30 år.Også i år har regeringen øget de kommunale investeringer med 2 mia. kr. iforhold til de oprindelige budgetter for 2013. Og med Vækstplan DK og for-årets økonomiaftaler er det høje kommunale investeringsniveau videreført til2014.Forårets økonomiaftaler indebærer også et væsentligt løft af de regionale inve-steringer på knap 2 mia. kr. i forhold til budgetterne for 2013. Det skal ikkemindst ses i lyset af, at byggerierne af de nye supersygehuse rundt omkring ihele landet er ved at komme godt i gang.Endeligt er investeringerne i 2014 øget med finanslovsforslaget for 2014. Vihar blandt andet afsat en anlægsreserve på 1 mia. kr., som skal forhandles iforbindelse med finanslovsforhandlingerne.Udover de massive løft af de offentlige investeringer i disse år har regeringenogså fremadrettet øget de offentlige investeringer til omkring til omkring 2pct. af BNP frem mod 2020. Det er en mærkbar forøgelse i forhold til de se-neste to årtier (1990-2010), hvor de offentlige investeringer i gennemsnit harudgjort omkring 1,8 pct. af økonomien.I de kommende år er der endvidere planlagt en række større offentlige investe-ringsprojekter, som vil medvirke til at holde hånden under væksten og beskæf-tigelsen.Disse investeringer udføres i regi af offentlige virksomheder og selskaber ogindgår derfor ikke i de offentlige investeringer i nationalregnskabet.Blandt andet er byggeriet af Metrocityringen i fuld gang, og der er allerede nuplanlagt en udvidelse til Nordhavn.Samtidigt forventer vi i de kommende år en øget investeringsaktivitet i den fa-ste forbindelse over Femern Bælt.Derudover har regeringen gentagne gange øget rammerne for renovering afalmene boliger for at sikre attraktive og tidssvarende almene boliger.MedAftalen om den danske energipolitikfra foråret 2012 har regeringen ogsåskabt rammerne for massive investeringer på energiområdet i de kommendeår, blandt andet i vedvarende energi og mere energieffektive løsninger.
Side 4 af 4
Som følge af de store offentlige investeringsprojekter, der er igangsat i de se-nere år, er der behov for at skabe et bedre overblik over de planlagte offentli-ge investeringer.Derfor er regeringen i gang med at etablere et bedre overblik igangsatte ogplanlagte offentlige investeringer – og så vidt muligt også investeringer i of-fentlige virksomheder og selskaber. Det er helt på linje med anbefalingerne fraDet Økonomiske Råd.Lad mig afslutningsvist lige slå fast, at vi grundlæggende er enige med DetØkonomiske Råds vurderinger af de offentlige investeringers egenskaber somkonjunkturinstrument.Regeringens politik har da også indtil videre ligget ganske godt i tråd medDØR’s budskaber.Vi har fremrykket og øget de offentlige investeringer massivt i de seneste år,hvor vi har været er inde i en langvarig økonomisk krise.
Med venlig hilsenBjarne Corydon