Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
29. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 419 (Alm. del) af 3.
september 2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i sit svar på spørgsmål 345 oplyse forskellen i
den offentlige beskæftigelse mellem Konvergensprogram 2014 og de tre scenarier,
som der blev spurgt til i spørgsmål 345?
Svar
I svaret på FiU-spørgsmål nr. 345 oplyses effekten på det offentlige forbrug under
forudsætning af en realvækst i det offentlige forbrug på hhv. -1,5, 0,0 og 0,8 pct. I
dette spørgsmål ønskes det oplyst, hvad de tre scenarier vil betyde for den
offentlige beskæftigelse frem til 2030. Sammenhængen mellem realvæksten i det
offentlige forbrug og ændringer i den offentlige beskæftigelse er imidlertid ikke
entydig og afhænger blandt andet af, hvor stor en del af det offentlige forbrug, der
produceres i den offentlige sektor, og hvor stor en del, der købes i form af
tjenesteydelser og varer i den private sektor.
I forløbene med henholdsvis realvækst i det offentlige forbrug på -1,5, 0,0 og 0,8
pct. er andelene i det offentlige forbrug, der anvendes til varekøb og løn, fastholdt
på omtrent samme niveau som i forløbet i
Konvergensprogram 2014 (KP14).
Sammenlignet med KP14 skønnes det under denne forudsætning, at pris- og
lønreguleret nulvækst reducerer den offentlige beskæftigelse med ca. 28.000
fuldtidsbeskæftigede i 2020,
jf. tabel 1.
De øvrige forespurgte oplysninger fremgår
ligeledes af tabellen.
Da der ikke er taget politisk stilling til væksten i det offentlige forbrug efter 2020,
fremskrives det offentlige forbrug i
KP14
beregningsteknisk med udgangspunkt i
blandt andet det demografiske træk. Dette medfører en relativ kraftig vækst i det
offentlige forbrug i forløbet i KP14 efter 2020 og således også i den beregnede
udvikling i den offentlige beskæftigelse.