Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1402875_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
29. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 415 (Alm. del) af 1.
september 2014 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede offentlige gæld, statsgæld og ØMU-gæld i
Danmark i 2050, hvis der opstilles et scenarie i forhold til konvergensprogram
2014, hvor Danmark har en gennemsnitlig årlig vækst i BNP frem mod 2050 på
henholdsvis minus 1,0 pct., minus 0,5 pct., 0,0 pct., 0,5 pct., 1,0 pct., 1,5 pct. og
2,0 pct. kombineret med en årlig offentlig forbrugsvækst frem mod 2005 på minus
1,5 pct., minus 1,0 pct., minus 0,5 pct., 0,0 pct., 0,5 pct., 0,8 pct. og 1 pct.?
Svar
Konvergensprogram 2014
er opdateret i det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, der
blev offentliggjort i forbindelse med finanslovsforslaget for 2015. Der tages derfor
i besvarelsen udgangspunkt i det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014.
I besvarelsen er beregnet den offentlige nettogæld og ØMU-gælden i 2050 ved
forskellige forudsætninger for den årlige realvækst i det offentlige forbrug fra 2014
til 2050, jf.
tabel 1.
I fremskrivningen indgår ikke en opgørelse af statsgælden. Det
er den offentlige nettogæld, der har betydning for den offentlige saldo og den
finanspolitiske holdbarhed og ØMU-gælden, der er omfattet af reglerne i EU's
Stabilitets- og Vækstpagt.
I besvarelsen er det endvidere langt til grund, at realvæksten i BNP følger det
beregningstekniske forløb i det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, da der ikke i
spørgsmålet er angivet en forklaring på, hvorfor realvæksten i BNP på længere sigt
skulle afvige fra dets strukturelle niveau. I det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, er
realvæksten i BNP i gennemsnit 1,3 pct. pr. år fra 2014 til 2050.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402875_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Offentligt forbrug, nettogæld og ØMU-gæld i 2050 ved forskellige forudsætninger for den årlige realvækst i
det offentlige forbrug 2014-2050
Realvækst i det offentlige
forbrug 2014-2050 (pct.)
Ændr. i realt offentligt
forbrug 2014-2050 (pct.)
Offentligt forbrug i 2050 (pct.
af BNP)
ØMU-gæld i 2050 (pct. af
BNP)
Offentlig nettogæld i 2050
(pct. af BNP)
-1,5
-42
11,4
-352
-382
-1,0
-30
13,8
-287
-216
-0,5
-16
16,7
-213
-243
0,0
0
20,1
-132
-161
0,5
20
24,3
-40
-69
0,8
33
27,2
21
-8
1,0
43
29,2
64
35
Kilde: Det opdaterede 2020-forløb, august 2014 og egne beregninger
Tabel 1
skal læses på den måde, at hvis den årlige realvækst i det offentlige forbrug
fx reduceres til -1,5 pct. pr. år fra 2014 til 2050 vil det offentlige akkumulere en
nettofordringserhvervelse svarende til, at den offentlige nettogæld er -382 pct. af
BNP i 2050 (dvs. en offentlig finansiel nettoformue på godt 380 pct. af BNP).
Denne beregning er foretaget under de normale beregningstekniske antagelser om
skatter og afgifter efter 2020,
jf. fx Konvergensprogram, 2014.
Det skal bemærkes, at
hvis det reale offentlige forbrug reduceres med 1,5 pct. pr. år fra 2014 til 2050 vil
det reale offentlige forbrug være 42 pct. mindre i 2050 end i dag. Og hvor det
offentlige forbrug i 2014 udgør 28,2 pct. af BNP vil det blive reduceret til 11,4
pct. af BNP i 2050.
Hvis realvæksten i det offentlige forbrug udgør 1,0 pct. pr. år fra 2014 til 2050 vil
den offentlige nettogæld udgøre 35 pct. af BNP i 2050 – og ØMU-gælden vil være
ca. 64 pct. af BNP i 2050.
Til sammenligning kan det oplyses, at i det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, er
den gennemsnitlige årlige realvækst i det offentlige forbrug 0,9 pct. fra 2014 til
2050. Det dækker over en realvækst på 0,6 pct. pr. år frem til 2020, hvorefter det
offentlige forbrug er fremskrevet med stigningen i antallet af brugere og
sædvanlige beregningstekniske antagelser,
jf. fx Konvergensprogram 2014.
I det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, opgøres en offentlig nettogæld til 23 pct. af
BNP i 2050 og ØMU-gælden til 53 pct. af BNP i 2050. Det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, er økonomisk holdbart, da holdbarhedsindikatoren (HBI) er svagt
positiv.
Endelig kan det oplyses, at hvis BNP væksten øges som følge af højere
produktivitet har det en beskeden virkning på den offentlige saldo og den
offentlige nettogæld. Hvis produktiviteten fx er ¼ pct. højere årligt fra 2014 til
2050 end i det
opdaterede 2020-forløb,
august 2014, er såvel den offentlige nettogæld
som ØMU-gælden uændret i året 2050.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Finansministeren