Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1400022_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 17. september 2014
Spørgsmål fra Finansudvalget til
ministeren for by, bolig og landdistrikter,
ministeren for sundhed og forebyggelse,
handels- og udviklingsministeren af
25. august. FIU alm. del - spørgsmål 397
stillet af Ole Birk Olesen (LA).
FIU alm. del spørgsmål 397:
Vil ministeren oplyse hvor mange lukkede støttepuljer der eksisterer på ministeriets område og
oplyse, hvor store de er?
Svar:
Hermed fremsendes svar for det udviklingspolitiske område. Der henvises til separat indsendte
svar fra ministeren for by, bolig og landdistrikter og ministeren for sundhed og forebyggelse for
oplysninger vedrørende de andre ministerområder.
I udviklingsbistanden stilles der en række puljer til rådighed for ansøgende danske
organisationer og/eller virksomheder, som ønsker at bidrage til udviklingssamarbejdet.
Formålet med disse puljer er blandt andet: 1) at understøtte mange mindre organisationer og
virksomheders ønske om at arbejde med solidaritets- og udviklingsaktiviteter med partner-
organisationer i udviklingslandene og 2) at understøtte målrettede indsatsområder, hvor vi i
Danmark har særlige ekspertiser og særlige prioriteter, som vi ønsker at fremme i samarbejdet
med udviklingslandene. Disse puljer har forskellig karakter, men er ikke lukkede.
Der findes således puljer, som er åbne for alle og til alle typer af tematiske aktiviteter. Den
største administreres af Civilsamfund i Udvikling (CISU), er på 150 mio. kr. årligt og kan
benyttes af både erfarne og mindre erfarne danske folkelige organisationer, som ønsker at
arbejde i udviklingslandene. Også Renoverings- og forsendelsesbevillingen (10 mio. kr.) kan
benyttes af alle organisationer, der formidler brugt udstyr, som kan anvendes i mange
forskellige tematiske programmer.
Der er også puljer, der er målrettet tematiske indsatser, herunder f.eks. aktiviteter i MENA-
regionen under Det Arabiske Initiativ, klimaaktiviteter under miljøindsatsen, og danske
virksomheders samarbejde med virksomheder i udviklingslandene under Danida Business
Partnership initiativet.
Endelig findes der puljer, som både er målrettet tematiske indsatser og de organisationer, der
skønnes bedst at kunne varetage sådanne indsatser. For disse tematisk målrettede puljer, som
kun kan søges af organisationer med særlige faglige kompetencer og lang erfaring indenfor de
respektive tematiske områder, er de fagligt kompetente organisationer i praksis afgrænset til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemmerne af de relevante paraplyorganisationer, der findes på de udvalgte tematiske
områder.
Paraplyorganisationer indenfor de valgte støtteområder besidder en faglig indsigt og et
kendskab til deres medlemsorganisationer, der gør dem velegnede til at varetage forvaltningen
af midler til særlige tematiske områder, og til at vejlede en særlig målgruppe af især mindre
organisationer i hvordan de i praksis kan udføre udviklingsaktiviteter. Paraplyorganisationerne
administrerer derfor puljemidlerne indenfor deres respektive tematiske områder.
Der findes puljer, der er administreret af paraplyorganisationer, og som er målrettet et særligt
tema og en særlig ansøgerkreds på følgende områder:
1) Handicapområdet, hvor Danske Handicaporganisationers (DH) 33 medlemsorganisationer
(der repræsenterer ca. 325.000 medlemmer) kan søge midler fra en pulje på 42 mio. kr. (50 mio.
kr. i 2013.) Midlerne er målrettet initiativer til fremme af handicappedes forhold i udviklings-
landene. De danske handicaporganisationer samarbejder med deres søsterorganisationer i
udviklingslandene om organisationsudvikling og kapacitetsopbygning, så organisationerne i
udviklingslandene bliver bedre til organisering, lobby- og fortalerarbejde i overensstemmelse
med FN’s Handicapkonvention, øvrige FN konventioner såvel som danske udviklings-
prioriteter.
2) Ungeområdet, hvor Dansk Ungdoms Fællesråds (DUF) 70 medlemsorganisationer (der
repræsenterer op imod 600.000 medlemmer) kan søge midler fra en global pulje på 11 mio. kr.
samt puljemidler på 4 mio. kr. under det Arabiske Initiativ målrettet initiativer i MENA-
regionen. Midlerne er målrettet initiativer til at styrke unges deltagelse i udviklingen af
demokratier og reformprocesser gennem aktiv deltagelse i civilsamfundet.
3) Kirkeligt udviklingsarbejde, hvor Dansk Missionsråds Udviklingsafdelings (DMRU) 31
medlemsorganisationer (der repræsenterer ca. 40.000 medlemmer og ca. 65.000 bidragydere) i
partnerskab med lokale kirker og andre organisationer i udviklingslandene kan søge om 18 mio.
kr. (15 mio. kr. i 2013) målrettet udviklingsindsatser for fattige mennesker uanset religiøst
tilhørsforhold. DMRU administrerer derudover også 2 mio. kr. årligt til en Nødhjælpspulje,
som medlemsorganisationerne kan søge til akutte, lokale nødhjælpsindsatser.
Danske Handicaporganisationers medlemmer kan til gengæld ikke søge om midler i den pulje,
der administreres af CISU. I DUF og DMRU puljerne kan der kun bevilges projekter op til
henholdsvis 750.000 og 1 mio. kr. For større projekter skal DUF og DMRU medlemmerne
ansøge om midler fra den CISU administrerede pulje.
Den første målrettede pulje til en paraplyorganisation blev givet i 1992 til DMRU til en
projektpulje, og på samme måde fik DH en pulje i 1994 og DUF i 1995. Fra første færd har
disse været beskrevet i de årlige finanslove.
Værtsorganisationerne skal administrere puljerne i overensstemmelse med gældende danske
udviklingspolitiske målsætninger og strategier samt de administrative retningslinjer for
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
puljeordninger, som er offentliggjort på Udenrigsministeriets hjemmeside. Heraf fremgår blandt
andet, at organisationerne skal iagttage god forvaltningsskik og vise omkostningsbevidsthed i
deres administration. Udenrigsministeriet har aftaler med hver enkelt værtsorganisation.
Organisationerne skal hvert år indsende en ansøgning for det kommende år tillige med
rapportering om opnåede resultater i det forgangne år samt regnskabsaflæggelse for pulje-
midlerne tillige med den årlige revisionsrapport for organisationernes samlede virke. Der
afholdes efterfølgende konsultationer med hver enkelt organisation, hvor materialet er genstand
for en drøftelse, således at budgetter og planer for det kommende år efter evt. justering kan
godkendes. Med mellemrum foretager Udenrigsministeriet kapacitetsanalyser af
organisationerne gennemført af eksterne konsulenter. Derudover fører Udenrigsministeriet
løbende tilsyn med organisationerne med udgangspunkt i Økonomistyrelsens Vejledning om
effektiv tilskudsforvaltning.
3