Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
16. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 394 (Alm. del) af 20. au-
gust 2014 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten på beskæftigelsen, hvis man fjerner fradraget for
fagforeningskontingent og benytter provenuet herfra til at forhøje beskæftigelses-
fradraget?
Svar
Efter gældende regler er der fradrag for udgifter til fagforeningskontingent på op
til 3.000 kr. i opgørelsen af den skattepligtige indkomst (dvs. i grundlaget for
kommuneskat, kirkeskat og sundhedsbidrag). En hypotetisk ophævelse af denne
fradragsmulighed skønnes at ville indebære en umiddelbar provenugevinst i 2015
på knap 1�½ mia. kr. før tilbageløb, svarende til 1,1 mia. kr. efter tilbageløb i form
af moms og afgifter,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fjernelse af fradraget for fagforeningskontingent og anvendelse af provenuet til at forøge beskæftigelses-
fradraget
Provenuvirkning efter tilbageløb
2015
2020
Mio. kr.
A. Ophævelse af fradraget for
fagforeningskontingent
B. Beskæftigelsesfradraget
hæves med 0,67 pct.-point og
maks. hæves med 2.200 kr.
A+B. Neutral provenuvirkning i
2015
C. Beskæftigelsesfradraget
hæves med 0,26 pct.-point og
maks. hæves med 900 kr.
A+C. Neutral virkning for
finanspolitisk holdbarhed
1.100
860
400
Varig virkning
Afledt
adfærdsvirkning
Personer
-110
Mio. kr.
-30
Varig virkning
efter tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
370
-1.100
0
-1.100
-240
-1.100
-700
570
460
110
80
-990
-620
-410
690
-410
450
-410
-10
210
100
40
10
-370
0
Anm.: Ved indførelsen af loftet over fradraget for fagforeningskontingenter blev det antaget, at selvfinansierings-
graden ville udgøre mellem 5 og 10 pct. af provenuet efter tilbageløb. Der er med udgangspunkt heri regnet
med en afledt adfærdsvirkning på 7�½ pct. af provenuet efter tilbageløb. De anførte forhøjelser af beskæfti-
gelsesfradraget er vist i 2015-niveau. I beregningerne er beskæftigelsesfradraget forudsat øget yderligere frem
mod 2019 for at tage højde for udfasningen af sundhedsbidraget, således at skatteværdien af forhøjelsen af
fradraget i 2015 fastholdes uændret (jf. i øvrigt principperne i skattereformen fra 2012).
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.