Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1398505_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
11. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 388 (Alm. del) af 14.
august 2014 stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Nikolaj
Villumsen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for hvor mange penge, der er blevet frigjort gennem
gennemførelsen af reformer af velfærds- og skattesystemet siden 2008?
Svar
De reformer af velfærds- og skattesystemet, der er gennemført i løbet af de senere
år, har haft som formål både at sikre holdbare offentlige finanser og et rum til
forbedring af den offentlige service fremadrettet.
I det opdaterede
2020-forløb, august 2014,
der blev offentliggjort i forbindelse med
finanslovsforslaget for 2015 (jf. www.fm.dk), vurderes det, at ressourcerne til det
offentlige forbrug kan øges med 0,6 procent årligt fra 2014 til 2020 – svarende til
en samlet fremgang på 20 mia. kr. i 2020, samtidig med at der er strukturel balance
på den offentlige saldo i 2020, og at de offentlige finanser er holdbare på lang sigt.
I det opdaterede
2020-forløb, august 2014,
er bl.a. indregnet de i spørgsmålet nævnte
reformer, der er gennemført siden 2008.
Samlet set vurderes de gennemførte reformer siden 2008 at forbedre den struktu-
relle saldo med 2¾ pct. af BNP i 2020, svarende til ca. 52 mia. kr.
jf. tabel 1.
Det
skal dog bemærkes, at der i
Genopretningsaftalen, 2010
og i
Vækstplan DK, 2012,
ind-
går en reduktion af det planlagte offentlige forbrug. Det gør sig også gældende i
Skattereform, 2012,
hvor der indgår en reduktion af forsvarsudgifterne. I fravær af
disse udgiftsreduktioner ville det imidlertid ikke fremadrettet være muligt at øge
det offentlige forbrug med 0,6 pct. årligt givet målsætningen om økonomisk hold-
barhed og strukturel balance i 2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398505_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Effekt på strukturel saldo i 2020 fra reformer af velfærds- og skattesystemet siden 2008
Pct. af BNP
Reform
(Aftale- og forligspartier)
Forårspakke 2.0, 2009
(V, DF og K)
Genopretningsaftalen, 2010
(V, DF og K)
Aftalen om senere tilbagetrækning, 2011
(V, DF, RV,K, S og SF)
Skattereform, 2012
(S, RV, SF, V og K)
Reform af førtidspension og fleksjob, 2012
(S, RV, SF, V, K og LA)
Aftale om Vækstplan DK, inkl. reform af SU og kontanthjælp, 2013
(S, RV, SF, V, K og LA)
I alt
0,30
1,20
1,00
0,15
0,10
0,00
2,75
Anm.: Afrundet til nærmeste 0,05 pct. af BNP.
Kilde: Egne beregninger.
Uden de gennemførte reformer ville det planlagte offentlige forbrug i 2020 – alt
andet lige – skulle nedbringes med de ovennævnte ca. 52 mia. kr., når målet er at
sikre balance på den strukturelle saldo i 2020 og langsigtet holdbarhed på de of-
fentlige finanser. Det ville kræve et fald i ressourcerne til det offentlige forbrug på
ca. 32 mia. kr. i forhold til niveauet i dag svarende til en gennemsnitlig årlig real-
vækst i det offentlige forbrug på ca. -0,9 pct. fra 2014 til 2020. Det skal dog be-
mærkes, at det er under forudsætning af, at der ikke gennemføres andre diskretio-
nære tiltag, der forbedre den offentlige saldo, fx yderligere arbejdsmarkedsrefor-
mer eller skattestigninger.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon