Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1395739_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
3. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 381 (Alm. del) af 14.
august 2014
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede årlige effekt på de offentlige finanser, hvis en
industriarbejder bliver afskediget og i stedet modtager dagpenge?
Svar
Besvarelsen af dette spørgsmål tager udgangspunkt i svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 143 af 9. januar 2013, som er stort set enslydende med dette
spørgsmål.
Når en person overgår fra beskæftigelse til ledighed svækkes de offentlige finanser
som følge af øgede udgifter til overførselsindkomst samt lavere skatteindtægter.
Hertil kommer lavere indtægter fra afgifter mv., der følger af et lavere rådigheds-
beløb ved overførselsindkomst.
Svækkelsen af de offentlige finanser afhænger af niveauet for overførselsindkomst,
herunder supplerende ydelser som fx boligstøtte og tilskud til nedsat daginstituti-
onsbetaling mv., samt niveauet for lønindkomst mv. Fx vil bidraget til svækkelse
af de offentlige finanser være mindre - alt andet lige - hvis overførselsindkomsten
eller lønindkomsten er lavere.
Den gennemsnitlige månedsløn for en industriarbejder udgjorde ifølge Danmarks
Statistik knap 31.000 kr. i 2012 før skat, svarende til en årlig lønindkomst før skat
på omkring 370.900 kr.
1
Fremskrevet til 2014-niveau kan årslønnen opgøres til
omkring 381.200 kr.,
jf. tabel 1.
Når en person med en således opgjort lønindkomst overgår til dagpenge, svækkes
de offentlige finanser årligt med godt 310.000 kr. i 2014-niveau,
jf. tabel 1.
Svæk-
kelsen består af øgede offentlige udgifter til overførselsindkomst, som regnet efter
tilbageløb af skat og afgifter mv. udgør godt 114.000 kr., samt lavere indtægter fra
skat og afgifter af lønindkomst på knap 197.000 kr.
Månedslønnen er opgjort af Danmarks Statistik og er en standardberegnet månedsløn for timelønnede lønmodtagere, der
er beskæftiget i industrien.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395739_0002.png
Side 2 af 2
Der er i beregningen taget udgangspunkt i den varige virkning af overgang fra
beskæftigelse til ledighed, fx en forøgelse af den strukturelle ledighed. På kort sigt
kan virkningen være anderledes, fx fordi virksomhedens overskud på kort sigt
øges, når den ikke længere skal afholde lønudgiften på 381.200 kr. En beskatning
af dette overskud (fx selskabsskat på 24,5 pct.) vil reducere den opgjorte svækkel-
se af de offentlige finanser.
Tabel 1
Svækkelse af de offentlige finanser ved overgang fra lønindkomst til dagpenge, 2014-niveau
Kr.
Sats for dagpenge
Skatter og afgifter mv. heraf
A. Merudgift til overførselsindkomst efter skat og afgifter
211.900
-99.100
114.200
Bruttolønindkomst
B. Mindreindtægt fra skat og afgifter
381.200
196.600
C. Svækkelse af de offentlige finanser (A+B)
310.700
Anm.: Bruttoindkomsten er opgjort som den standardberegnede månedsfortjeneste for timelønnede industriarbej-
dere (ekskl. unge og elever) i den private sektor opregnet til årsniveau. Da seneste tilgængelige data i stati-
stikken er 2012 er bruttoindkomsten reguleret til 2014-niveau med lønstigningstakten for arbejdere fra Øko-
nomisk redegørelse, august 2014. Der er i beregningen ikke taget hensyn til eventuel sammenhæng mellem
lønniveau og risiko for ledighed mv. Der er antaget, at personen har udgifter til a-kasse på ca. 5.300 kr. om
året samt udgifter til fagforening på knap 6.050 kr. om året. Der er generelt tale om et forsimplet regnestyk-
ke, hvor der ses bort fra supplerende ydelser, herunder fx boligstøtte, og hvor der ikke er taget højde for
virkninger af transportafstand, pensionsopsparing, eventuel efterlønsbidrag mv. samt afledte virkninger på
selskabsskatteprovenu. Pga. afrunding kan totalen afvige fra summen af de enkelte poster.
Kilde: Danmarks statistik, Økonomisk redegørelse august 2014 samt egne beregninger.
I forhold til kortsigtsvirkninger bemærkes i øvrigt, at Danmark har et fleksibelt
arbejdsmarked, hvor en betydelig andel af nyledige – også under svage konjunk-
turforløb – finder beskæftigelse igen inden for en kortere periode.
Den beregnede svækkelse af de offentlige finanser ved en overgang fra beskæfti-
gelse til dagpenge for en industriarbejdere kan ikke anvendes generelt for alle in-
dustriarbejdere, der faktisk eller hypotetisk overgår fra beskæftigelse til dagpenge.
Svækkelsen afhænger af individuelle forhold, herunder lønindkomst, samlivsfor-
hold og boligforhold mv.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon