Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
3. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 377 (Alm. del) af 8. august
2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvorledes indførelsen af en formueskat på 1 pct. af
formuer over 3,0 millioner kr. vil påvirke formuefordelingerne opdelt på
indkomst- og formuedeciler umiddelbart.
Svar
Opgørelser af formuefordelingen er behæftet med stor usikkerhed. Det hænger
sammen med, at det ikke er muligt at foretage en fuldstændig opgørelse af
nettoformue på individniveau. Det skyldes blandt andet, at der ikke findes
tilgængelige oplysninger om alle formueelementer, herunder pensionsformue,
samt at værdiansættelsen af aktiver og passiver er behæftet med usikkerhed.
Nettoformuen er opgjort som samlede aktiver minus passiver. Værdi af eventuel
pensionsopsparing, andelsbolig, unoterede aktier, kontantbeholdning og værdi af
biler, både mv. indgår ikke, jf. i øvrigt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 308
(alm. del) af 28. maj 2012.
En formueskat på 1 pct. af personlig nettoformue (opgjort på det foreliggende
grundlag) over 3 mio. kr. skønnes med usikkerhed at indebære et umiddelbart
provenu – ekskl. virkning af tilbageløb og afledte adfærdsvirkninger – på i alt ca.
3,8 mia. kr. (2012-niveau),
jf. tabel 1.
Det er beregningsteknisk antaget, at en
eventuel formueskat beregnes på personniveau, dvs. uden hensyntagen til
formuens fordeling inden for familien.
Det må forventes, at indførelse af en formueskat vil have en række afledte
adfærdseffekter på opsparingen i Danmark, som samlet set vil reducere det
umiddelbare merprovenu af en formueskat.
Den foreslåede formueskat er grundlæggende en beskatning af kapital, der øger
beskatningen af det løbende afkast. En formueskat vil derfor, alt andet lige, gøre
det mindre fordelagtigt at spare op i Danmark, for de personer der påvirkes af
formueskatten.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk