Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
26. august 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 352 (Alm. del) af 30. juni
2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i svaret på spørgsmål 57 fra folketingsåret 2012-
13 oplyse, hvordan rådighedsbeløbet og de udvidede forbrugsmuligheder for (1)
en enlig pensionist i lejebolig, (2) en enlig pensionist i plejebolig og
(3) en direktørfamilie i ejerbolig med to børn, hvor manden og kvinden har
lønindkomster på 1,5 hhv. 0,5 mio. 2014-kr., vil udvikle sig for hvert år til
2020? Ministeren bedes endvidere redegøre for forskellen i udviklingen.
Svar
Besvarelsen af nærværende spørgsmål tager udgangspunkt i forudsætningerne
beskrevet i
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 af 20. november 2012.
Det er her
antaget, at der ved nulvækst i det offentlige forbrug i perioden fra og med 2014 og
frem mod 2020 kan tilvejebringes et provenu svarende til ca. 21 mia. kroner efter
tilbageløb (2014-niveau). Heraf anvendes to tredjedele til at lempe personskatten,
og den resterende tredjedel disponeres til lempelser af selskabsskatten.
Det omtalte forslag skønnes samlet set at indebære en stigning i velstanden målt
ved BNP på 17 mia. kr. Heraf kan omkring 7 mia. tilskrives øget produktivitet
som følge af nedsættelsen af selskabsskatten, men resten afspejler øget arbejdsud-
bud som følge af nedsættelsen af top- og bundskatten.
I
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 af 20. november 2012
er det konkret lagt til
grund, at topskatten afskaffes frem mod 2018, og at det overskydende provenu,
som er afsat til lempelser af personskatten, herefter anvendes til at nedsætte bund-
skatten,
jf. tabel 1.
Endvidere er det i besvarelsen af
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 af 20. novem-
ber 2012
forudsat, at adfærdsvirkningerne som følge af de umiddelbare skattelet-
telser tilbageføres og anvendes til at reducere bundskatten yderligere,
jf. tabel 1.
Med disse forudsætninger indebærer forslaget samlet set en afskaffelse af topskat-
ten (svarende til en reduktion med 15 pct.-point) samt en nedsættelse af bundskat-
ten med 1,15 pct.-point i 2020,
jf. tabel 1.
Hertil kommer, at den øgede produktivi-
tet (som følge af selskabsskattelettelserne) skønnes at indebære en forøgelse af
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk