Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1393890_0001.png
Finansministeren
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 26. august 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 349 af 30. juni 2014 stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad niveauet for forbrug og beskæftigelse i kommunerne
ville have været for hvert år i 2011-2014, hvis der havde været pris- og
lønkorrigeret nulvækst fra og med 2012 til 2014 med fastholdelse af regionerne og
statens realiserede forbrug. Ministeren bedes endvidere sammenligne udviklingen
med den faktiske (og for 2014 forventede) udvikling i kommunerne? Beløbene
bedes være oplyst i mia. 2014-kr.
Svar
Kommunernes serviceudgifter udgjorde i regnskab 2011 ca. 231,4 mia. kr. i 2015-
priser. Nedenfor fremgår et forløb med pris- og lønkorrigeret nulvækst fra og med
2012 til 2014 med udgangspunkt i regnskab 2011,
jf. tabel 1.
Den faktiske reale udvikling i kommunernes serviceudgifter fra 2011 til 2013 samt
de aftalte og budgetterede serviceudgifter fra 2011 til 2015 fremgår ligeledes af
tabel 1.
I opgørelsen er der taget højde for opgaveændringer fra 2011 til 2015, og
serviceudgifterne er opgjort efter den gældende afgrænsning.
Det bemærkes, at kommunernes realiserede serviceudgifter i perioden 2011 til
2013 har ligget betydeligt under de aftalte niveauer for serviceudgifterne, der er
fastsat som led i politiske aftaler om kommunernes økonomi.
Udviklingen i kommunernes serviceudgifter afspejler målrettede løft af
kommunale serviceområder, at regeringen og KL har aftalt ekstraordinære løft af
anlægsniveauerne gennem de seneste år, og at kommunerne har foretaget en
opstramning af styringen af den kommunale økonomi efter en årrække med store
budgetoverskridelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393890_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Kommunernes aftaler, budgetter og regnskaber, 2011-2015
Mia. kr., 2015-pl og 2015-
opgaveniveau
Serviceudgifter
Forløb med nulvækst med
udgangspunkt i regnskab 2011
231,4
231,4
231,4
231,4
231,4
2011
2012
2013
2014
2015
Aftaler
Budgetter
Regnskaber
239,0
237,4
231,4
238,8
236,2
230,8
236,6
234,0*
231,1
235,4**
235,3**
-
235,7**
-
-
Aftalt anlægsniveau inkl.
prioritering af anlægsløft
Heraf
Kickstart
Omprioritering fra service til
anlæg
Videreførelse af højere
anlægsniveau
15,9
20,1
18,5
18,3
17,5
-
-
-
+4,1
-
-
-
+2,6
-
-
-
+2,6
-
-
-
Anm.: Serviceudgifter er defineret som kommunernes nettodriftsudgifter eksklusive udgifter vedrørende
forsyningsvirksomheder, almene ældreboliger, udgifter til aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og budgetgaranterede områder, udgifter vedrørende forsikrede ledige
samt ekskl. indtægter fra den centrale refusionsordning.
Der er korrigeret for opgaveændringer i medfør af DUT mv. til og med budget 2015-niveau samt ændrede
pris- og lønforudsætninger.
Kommunernes anlægsniveau er defineret som bruttoanlægsudgifterne ekskl. ældreboliger.
*) Budget 2013 er korrigeret for, at kommunerne efter aftale med regeringen valgte at prioritere et løft af
investeringerne på samlet set 2,6 mia. kr. mod tilsvarende lavere serviceudgifter.
**) Korrigeret for løft på 1 mia. kr. til ældreområdet, der følger af Finansloven for 2014.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse og egne beregninger.
Kommunernes budgetterede serviceudgifter for 2012 lå under den aftalte
serviceramme for 2012. Med Kickstarten muliggjorde regeringen, at kommunerne
kunne prioritere et markant højere anlægsniveau i 2012 end forudsat i
økonomiaftalen for 2012.
Servicerammen i aftalen om kommunernes økonomi for 2013 blev fastsat med
udgangspunkt i budgetterne for 2012. I aftalen for 2013 kom dertil et løft til
dagtilbud på 0,5 mia. kr. samt en styrkelse af sundhedsområdet i kommunerne.
Regeringen og KL indgik i januar 2013 aftale om, at kommunerne kunne hæve
anlægsinvesteringerne i 2013 med 2 mia. kr. i forhold til anlægsbudgettet for 2013
(og 2,6 mia. kr. i forhold til aftalen) mod et tilsvarende lavere niveau for
serviceudgifterne. Det korrigerede budget for serviceudgifterne i 2013 lå dermed
2,6 mia. kr. under det aftalte niveau for 2013.
Som led i arbejdet med Vækstplan DK indgik regeringen og KL en forståelse om
at videreføre det høje anlægsniveau i 2013 til 2014, samtidig med at
serviceudgifterne i 2014 blev fastholdt uændret på 2013-niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2014 udgjorde det korrigerede
budget 2013 således udgangspunktet for servicerammen i 2014. I aftalen for 2014
indgik herudover et løft af folkeskolen samt en styrkelse af det kommunale
sundhedsområde. Hertil kommer et løft til ældreområdet på 1 mia. kr., der følger
af finanslovsaftalen for 2014.
De nuværende regnskabsoplysninger for 2014 peger i retning af en stigning i
udgifterne fra 2013 til 2014, men tallene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2015 styrkes den kommunale
sundhedsindsats med 350 mio. kr., hvoraf 200 mio. kr. kommer fra bedre
ressourceudnyttelse. Hertil kommer et løft af folkeskoleområdet, der følger af
aftalen om kommunernes økonomi for 2014. Samlet set stiger kommunernes
serviceramme i 2015 med ca. 0,3 mia. kr. i forhold til aftalen for 2014.
Samtidig er der aftalt et fortsat højt anlægsniveau på 17,5 mia. kr. i kommunerne i
2015.
Det er ikke umiddelbart muligt at beregne, hvorledes den kommunale
beskæftigelse ville have udviklet sig under forudsætning af nulvækst fra og med
2012 til 2014 i kommunerne, idet beskæftigelsen afhænger af flere forhold end
udgiftsudviklingen, herunder lokale prioriteringer af midlerne.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon