Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1393438_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. august 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 346 af 30. juni 2014 stillet
efter ønske fra Jesper Petersen
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange færre lærere, der vil være, hvis der
indføres pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige forbrug fra og med
2015, og den relative fordeling af medarbejdergrupper inden for offentlig
forvaltning og service fastholdes på den senest tilgængelige fordeling? Ministeren
bedes oplyse antallet for hvert år til 2020 beregnet på fuldtidspersoner,
antal timer og det akkumulerede antal timer over 2015-2020.
Svar
Der er ikke umiddelbart muligt at opgøre antallet af lærere som en andel af det
samlede antal ansatte inden for offentlig forvaltning og service. Det skyldes, at der
ikke findes en sammenhængende statistik for den offentlige beskæftigelse med en
tilstrækkelig detaljeringsgrad.
For tilnærmelsesvist at opgøre den relative andel af lærere kan Danmarks Statistiks
offentlige beskæftigelsesstatistik benyttes, hvor hovedgruppen
undervisning
bl.a.
dækker over lærere. Hovedgrupperingen undervisning dækker endvidere over bl.a.
forskning og udvikling inden for undervisning, ansatte på gymnasier og
universiteter samt administration inden for undervisning mv. Hovedgruppen
undervisning afspejler således en relativ bred sammensætning af
medarbejdergrupper og ikke er direkte repræsentativ for offentligt ansatte lærere.
I 2013 var der inden for undervisning knap 141.000 fuldtidsbeskæftigede,
svarende til knap 20 pct. af det samlede antal fuldtidsbeskæftigede i offentlig
forvaltning og service.
Pris- og lønreguleret nulvækst skønnes frem mod 2020 at indebære en reduktion
af den offentlige beskæftigelse inden for offentlig forvaltning og service
sammenlignet med
Konvergensprogram 2014
på ca. 28.000 fuldtidsbeskæftigede,
jf.
svar på FIU-spørgsmål 311.
Det bør bemærkes, at sammensætningen af offentlige ansatte frem mod 2020 ikke
kendes, da den afhænger politiske prioriteringer. Endvidere kendes fordelingen af
offentlige udgifter til varekøb og lønninger ikke, ligesom der kan være
demografiske forskydninger, der kan påvirke sammensætningen af den offentlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393438_0002.png
Side 2 af 2
beskæftigelse. Den nedenstående beregning skal således betragtes som et
regneeksempel, hvor beskæftigelsen inden for hovedgruppen undervisning
forudsættes at udvikle sig proportionalt med den offentlige beskæftigelse generelt.
Hvis det forudsættes, at forskellen mellem de to forløb har samme relative
fordeling som beskæftigelsesgrupperne inden for offentlig forvaltning og service i
2013, kan reduktionen inden for undervisning som andel af den samlede
mindrebeskæftigelse beregningsteknisk opgøres til godt 1.000 fuldtidsbeskæftigede
i 2015 stigende til ca. 5.000 fuldtidsbeskæftigede i 2020,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at ifølge Kommunernes og Regionernes Løndatakontors SIRKA-
database er der ca. 55.000 fuldtidsansatte lærere
1
i kommunerne og regionerne i 1.
kvartal 2014. Ifølge Finansministeriets Forhandlingsdatabase kan antallet af
lærere
2
i staten ca. opgøres til 21.500 årsværk i 2. kvartal 2014. De to opgørelser
kan dog ikke direkte sammenlignes med Danmarks Statistiks offentlige
beskæftigelsesstatistik.
Tabel 1
Forskel i offentlig beskæftigelse inden for
undervisning
mellem nulvækst i det offentlige forbrug og
Konvergensprogram 2014,
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Fuldtidsbeskæftigede (1.000
personer)
Antal timer (mio. timer)
-1
-1
-2
-3
-3
-5
-4
-6
-4
-7
-5
-9
Anm.: Det forudsættes, at en fuldtidsbeskæftiget arbejder 222 dage ∙ 7.4 timer = 1642 timer årligt. Beregningerne
tager udgangspunkt i
svar på FIU-spørgsmål 311,
og det er forudsat, at andelen af ansatte inden for
undervisning
udgør knap 20 pct. af den samlede fuldtidsbeskæftigelse i offentlig service og forvaltning.
Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon.
1
2
Lærere i kommuner og regioner dækker ikke over skoleledere og skolekonsulenter mv.
Ansatte lærere er i staten afgrænset til efterskoler, friskoler og erhvervsskoler.