Finansudvalget 2013-14
FIU Alm.del
Offentligt
1386469_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Fælles samråd (”nationalt semester”) i FEU og
FIU om de landespecifikke anbefalinger 2014
Tid og sted: Den 19.6. 2014 kl. 09:00, lokale 2-133
Indledning
Vi nærmer os afslutningen på dette års europæiske semester,
hvor fokus er på de økonomiske udfordringer og anbefalinger til
hvert enkelt medlemsland.
Kommissionen har den 2. juni fremlagt sin ”semesterpakke” med
landeanalyser,
udtalelser
om
landenes
stabilitets-
og
konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer samt
landespecifikke anbefalinger.
Jeg vil først sige et par ord om Kommissionens prioriteter for den
økonomiske politik i medlemslandene og om opfølgningen på
anbefalingerne fra 2013. Herefter vil jeg komme nærmere ind på
anbefalingerne til Danmark.
Overordnet om Kommissionens semesterpakke
Generelt er der tale om gode analyser og udkast til anbefalinger
fra Kommissionen. Anbefalingerne har fokus på de vigtigste og
mest presserende udfordringer og reformer, der er særlig
relevante for vækst og beskæftigelse i de enkelte lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386469_0002.png
Det gælder blandt andet behovet for vækstvenlige forbedringer af
de offentlige finanser og nedbringelse af den offentlige gæld samt
mere beskæftigelsesvenlige skattesystemer.
Det gælder endvidere behovet for at skabe gode rammer for
private investeringer og gennemføre strukturreformer, der øger
konkurrencen i servicesektoren og skaber mere velfungerende
markeder, bl.a. inden for netværksindustrierne.
Fortsatte strukturreformer er også afgørende i forhold til at
adressere makroøkonomiske ubalancer i en række lande,
herunder tab af konkurrenceevne og fortsatte sårbarheder i den
finansielle sektor og på boligmarkedet.
Endelig gælder det behovet for yderligere reformindsats på
arbejdsmarkedet, så landene bedre kan nedbringe ledighed og
sociale konsekvenser af krisen.
Anbefalingerne er differentieret efter omfanget af landenes
udfordringer og afspejler i hvilket omfang landene har fulgt op på
de landespecifikke anbefalinger fra 2013 og på henstillingerne
under Stabilitets- og Vækstpagten. Anbefalingerne bygger også
Kommissionens
analyser
af
en
række
landes
makroøkonomiske ubalancer.
Kommissionens udkast sikrer generelt en balance mellem et
stærkt økonomisk samarbejde i EU og det nationale ejerskab.
Prioriteterne og anbefalingernes omfang og detaljeringsgrad
varierer væsentligt fra land til land. Anbefalingerne er forholdsvis
detaljerede og konkrete for lande, hvor der er relativt store
udfordringer
og
hvor
reformindsatsen
halter
bagefter.
Anbefalingerne for lande med relativt moderate udfordringer er
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386469_0003.png
omvendt mere generelle, og giver større national frihed til at
vælge konkrete midler til at nå et mål. Denne differentiering giver
god mening.
Landenes opfølgning på anbefalingerne fra 2013
Kommissionen konkluderer, at der samlet set har været fremskridt
med opfølgningen på sidste års anbefalinger, og at det har
bidraget til gradvist at få EU's økonomi tilbage på sporet. De
offentlige finanser er i bedring og reformerne – ikke mindst i de
mere skrøbelige lande
begynder
at bære
frugt.
Men
Kommissionen påpeger også, at væksten i de kommende år vil
være ujævnt fordelt og skrøbelig, og at der fortsat er væsentlige
udfordringer, som kræver at landene fastholder reformmomentum.
Der er relativt få tilfælde, hvor landene enten har sikret fuld
gennemførelse eller slet ikke har fulgt op på en anbefaling. I de
fleste tilfælde er landene i gang.
Der har generelt været størst fremskridt med at følge op på
anbefalingerne om finanspolitisk konsolidering, reformer på
arbejdsmarkedet, adgang til kapital og oprydning i banksektoren,
mens der generelt har været mere begrænsede fremskridt med
anbefalinger
om
strukturelle
reformer
inden
for
bl.a.
servicesektoren og på energi- og transportområdet.
Danmark
Danmark har igen i år fået tre anbefalinger. Vi er fortsat det eneste
land med så få anbefalinger. Det er et positivt signal fra EU om, at
Danmark samlet set har gjort fremskridt i forhold til at følge op på
sidste års anbefalinger og er på rette spor med gennemførelsen af
regeringens reformdagsorden. Anbefalingerne er således ligesom
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386469_0004.png
sidste år i stort omfang i overensstemmelse med målene for
regeringens politik.
Den
første anbefaling
handler om fortsat at sikre sunde offentlige
finanser, også efter ophævelsen af vores henstilling, hvor vi skal
fastholde en strukturel saldo tæt på balance. Det er helt i tråd med
regeringens politik og særligt budgetloven.
Den
anden
anbefaling
handler
for
om
at
forbedre
kanten
af
beskæftigelsesmulighederne
personer
arbejdsmarkedet, at få mere afkast af uddannelsessystemet, især
erhvervsuddannelserne, og at lette overgangen fra uddannelse til
arbejdsmarkedet. Det er væsentlige fokusområder for regeringen.
Den
tredje anbefaling
handler om at øge konkurrencen i
servicesektoren. Det prioriterer regeringen også højt.
Aftalerne om
Vækstplan DK
og regeringens udspil til Vækstpakke
2014 er meget konkrete eksempler på, at vi allerede er i fuld gang
med at tage hånd om de udfordringer, Kommissionen peger på.
Regeringen fokuserer på at gennemføre reformer, der øger
produktiviteten og forbedrer erhvervslivets rammevilkår; reformer
der øger uddannelsesniveauet og den strukturelle beskæftigelse;
og reformer der moderniserer den offentlige sektor og sikrer
holdbare offentlige finanser.
Udkastet til landespecifikke anbefalinger for Danmark ligger i vidt
omfang i forlængelse af sidste års anbefalinger. Det giver god
mening med kontinuitet i anbefalingerne. Effekterne af strukturelle
reformer på f.eks. arbejdsmarkedet, produktmarkederne og
uddannelsesområdet materialiserer sig ikke fra én dag til en
anden, men tager tid.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386469_0005.png
Afslutning
Kommissionens
anbefalinger
vil
udkast
i
til
udtalelser
uge
blive
og
landespecifikke
af
først
denne
drøftet
beskæftigelsesministrene og derefter i ECOFIN. Det Europæiske
Råd vil skulle tilslutte sig anbefalingerne på topmødet den 26.-27.
juni, hvorefter de formelt vedtages på ECOFIN i juli. Landene
forventes herefter tage højde for anbefalingerne i deres
økonomiske politik.
Med det styrkede økonomiske samarbejde blev der indført et
såkaldt ”følg eller forklar” princip for anbefalingerne. Det
indebærer, at Rådet offentligt vil skulle forklare og begrunde de
ændringer, som måtte blive vedtaget med kvalificeret flertal i
forhold til Kommissionens udkast til anbefalinger. Det er
forventningen, at landene generelt støtter Kommissionens udspil
til anbefalinger, og at Rådet derfor kun i begrænset omfang vil
justere i udspillet. Det er også forventningen, at der på DER
generelt vil være tilslutning til den enighed, som måtte kunne
opnås i Rådet.
Der er således bred enighed blandt landene om at fortsætte den
økonomisk-politiske strategi, som anbefalingerne er et udtryk for,
og som har vist sig at bære frugt, idet vi skridt for skridt gør os fri
af krisen og sikrer stærkere økonomier i Europa.
5